خبرگزاری کار ایران

۱۰ چیزی که در مورد اجداد انسان در سال ۲۰۲۳ آموختیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۰۴۸

یافته‌های مربوط به اجداد انسانی ما همچنان ما را شگفت‌زده می‌کند، به ویژه آن‌هایی که در سال ۲۰۲۳ به دست آمده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، امروزه انسان‌ها همه جا هستند، اما انسان‌های خردمند و بستگان نزدیک ما در گذشته چندان گسترده نبودند. در واقع، اجداد انسان‌های امروزی تقریباً کمتر از ۱ میلیون سال پیش منقرض شدند و بسیاری از دودمان انسان یا خویشاوندان نزدیک انسان بدون هیچ اثری ناپدید شدند. ما تنها با کشف و مطالعه فسیل‌های آن‌ها شواهدی دال بر وجود آن‌ها داریم. 

در اینجا ۱۰ یافته مهم در مورد انسان‌ها و خویشاوندان باستانی نزدیک ما از سال ۲۰۲۳ و آنچه آن‌ها در مورد تکامل خود به ما می‌آموزند، آورده شده است. 

1. اجداد انسان مدرن تقریباً منقرض شدند

این تصویر نقاشی صخره‌ای را به تصویر می‌کشد که جمعیت اجداد انسان را به تصویر می‌کشد که برای زنده ماندن از خطر ناشناخته در تاریکی در طول تنگنای شدید باستانی کنار هم جمع شده‌اند. 

۱۰ چیزی که در مورد اجداد انسان در سال ۲۰۲۳ آموختیم

هنر صخره‌ای روی صخره نشان می‌دهد که چگونه اجداد انسانی ما در مواجهه با خطر ناشناخته زنده ماندند. در کنار آن، فرمول اصلی وجود دارد که توسط محققان برای استنباط گلوگاهی که نزدیک به ۱ میلیون سال پیش رخ داده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بیش از ۱۰۰۰۰۰ سال، تعداد ما در حدود ۱۳۰۰ نفر بود که در مقایسه با جمعیت فعلی ما که ۸.۱ میلیارد نفر است، رقمی ناچیز است. 

دانشمندان با بررسی ژنوم بیش از ۳۱۵۰ انسان امروزی از هر دو جمعیت آفریقایی و غیر آفریقایی، انقراض انسان را کشف کردند. یک ابزار تحلیلی به آن‌ها کمک کرد تا تنوع توالی‌های ژنتیکی امروزی را بررسی کنند و به عقب بروند تا ببینند مدت‌ها پیش چه اتفاقی افتاده است. 

آن‌ها دریافتند که بین ۸۱۳۰۰۰ تا ۹۳۰۰۰۰ سال پیش، اجداد انسان امروزی با از دست دادن حدود ۹۸.۷ درصد از جمعیت تولیدمثل خود با یک «گلوگاه» شدید مواجه شدند. در مورد یک استخر دوستیابی کوچک صحبت کنید! 

2. خویشاوندان انسان ۴۷۶۰۰۰ سال پیش چوب می‌ساختند

البته انسان‌ها باهوش هستند، اما اقوام باستانی ما نیز چنین بودند. باستان‌شناسان در زامبیا قدیمی‌ترین سازه چوبی شناخته شده را پیدا کردند که توسط یکی از خویشاوندان باستانی انسان ساخته شده بود - سازه‌ای با قدمت ۴۷۶۰۰۰ سال که مانند یک سیاهه درخت لینکلن بریده شده بود. 

بر اساس این مطالعه در مجله Nature، از میان این یافته ها، دو مورد با ابزار سنگی در زیر رودخانه کالامبو و سه مورد از رسوبات رسی بالای سطح رودخانه پوشیده شده بودند. 

۱۰ چیزی که در مورد اجداد انسان در سال ۲۰۲۳ آموختیم

3. استخوان فک ۳۰۰۰۰۰ساله از دودمان ناشناخته می‌آید

بر اساس مطالعه‌ای در مجله تکامل انسان، تکه‌هایی از یک استخوان فک ۳۰۰۰۰۰ساله ممکن است از یک اصل و نسب ناشناخته انسانی باشد. استخوان فک که در شرق مرکزی چین یافت شد، متعلق به یک نوجوان جوان بود که موزاییکی غیرمعمول از ویژگی‌های باستانی و مدرن داشت. 

در اصل، این نوجوان چهره‌ای مدرن و شبیه انسان داشت، اما جمجمه آن‌ها شبیه جمجمه انسان‌های اولیه انسان خردمند بود. 

این مجموعه پیچیده از ویژگی‌ها نشان می‌دهد که نوجوان و سایر افراد باستانی یافت شده در هوالونگدونگ می‌توانند با انسان‌های انسان خردمند، نئاندرتال‌ها، دنیسووان‌ها یا شاید حتی یک اصل و نسب کاملاً مرتبط باشند. 

4. دو گروه آفریقایی متمایز باعث پیدایش انسان مدرن شدند

مطالعه‌ای در مجله نیچر نشان می‌دهد قبل از اینکه انسان‌های مدرن حداقل ۳۰۰۰۰۰ سال پیش وارد صحنه شوند، اجداد ما از دو گروه متمایز اما نزدیک به هم مرتبط بودند که در آفریقا زندگی می‌کردند. اگرچه این دو گروه از هم جدا شده بودند، اما افراد درون آن‌ها به مرور زمان با «گروه دیگر» ازدواج کردند. 

برای این مطالعه، محققان ژنوم انسان مدرن از جنوب، شرق و غرب آفریقا را بررسی کردند. تجزیه و تحلیل نشان داد که انسان خردمند از دو یا چند گروه از نظر ژنتیکی متمایز است که در طول زمان به ترکیب خود ادامه دادند. این انشعاب بیش از ۱۲۰۰۰۰ سال پیش اتفاق افتاد، اما زمان آن کاملاً مشخص نیست. 

یافته‌ها نشان می‌دهد که اجداد انسانی ما با خویشاوندان انسانی منقرض شده مانند هومو نالدی که آناتومی آن با ما متفاوت است، آمیخته نشده‌اند. همچنین این ایده را که انسانها از یک شاخه واحد که از نزدیکترین خویشاوندان ما جدا شده است، به هم می‌ریزد. 

5. انسان مدرن در سه موج به اروپا مهاجرت کرد

انسان مدرن دقیقاً چه زمانی وارد اروپا شد؟ مطالعه‌ای در مجله PLOS One نشان داد که آن‌ها این کار را در سه موج اصلی انجام دادند: ۵۴۰۰۰.۴۵۰۰۰ و ۴۲۰۰۰ سال پیش. 

برای سال‌ها، محققان تصور می‌کردند که ۴۲۰۰۰ سال پیش ورود انسان به اروپا بود. این تاریخ از دندان‌های کشف شده در ایتالیا و بلغارستان به دست آمده است. اما پس از آن، یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ شواهدی از انسان‌های مدرن در فرانسه یافت که قدمت آن‌ها به ۵۴۰۰۰ سال پیش می‌رسد. اکنون، مصنوعات سنگی که تصور می‌شود توسط انسان‌های امروزی در اروپا ساخته شده‌اند، به ۴۵۰۰۰ سال مربوط می‌شوند. 

با این حال، این مدل سه موجی هنوز تایید نشده است. شواهد آینده ممکن است از موج احتمالی ۴۵۰۰۰ساله حمایت یا عقب نشینی کند. 

6. فسیل کوچک از دودمان اسرارآمیز ۴۰۰۰۰ساله است

مطالعه‌ای در مجله علمی گزارش‌ها نشان می‌دهد که استخوان لگن فسیلی کوچکی که در فرانسه کشف شد، دانشمندان را شگفت‌زده کرد، وقتی متوجه شدند که احتمالاً از دودمان اولیه و قبلاً ناشناخته انسان مدرن است. 

استخوان ۴۰۰۰۰ساله - استخوان لگن یک نوزاد تازه متولد شده که به نام ایلیوم شناخته می‌شود - به طور ماهرانه‌ای با استخوان‌هایی که امروزه در انسان‌های زنده یافت می‌شود متفاوت است. به گفته محققان، این احتمال وجود دارد که این استخوان از گروهی از نئاندرتال‌ها و انسان‌هایی باشد که با هم زندگی می‌کردند. 

7. اولین ساکنان دائم اروپا در کریمه مستقر شدند

مطالعه‌ای در مجله Nature Ecology and Evolution نشان می‌دهد که اولین انسان‌های مدرن که در اروپا مغازه راه‌اندازی کردند، حدود ۳۷۰۰۰ سال پیش در کریمه ساکن شدند. 

محققان DNA دو اسکلت نر را که مربوط به ۳۵۸۰۰ تا ۳۷۵۰۰ سال پیش رادیوکربن بودند، توالی‌یابی کردند. این نشان داد که از نوادگان این افراد، مردمی به وجود آمدند که حدود ۷۰۰۰ سال بعد، مجسمه‌های ناهید، ابزار سنگی و جواهرات را تراشیدند. 

Eva-Maria Geigl، نویسنده این مطالعه، مدیر تحقیقات مؤسسه Jacques Monod در پاریس، در ایمیلی به Live Science گفت: «مطالعه ما یک قطعه اساسی به اره منبت‌کاری اره مویی مردم اروپا توسط انسان‌های مدرن آناتومیک اضافه می‌کند.» 

8. نسب شکارچی-گردآورنده ناشناخته کشف شد

جمعیت Gravettian در حدود ۳۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ سال پیش در سراسر اروپا گسترده بود. اگرچه این گروه‌های انسانی ماقبل تاریخ از نظر ژنتیک با هم تفاوت داشتند، اما ویژگی‌های فرهنگی مشابهی داشتند. در سمت چپ تصویری از جمعیت گراوتیان غربی را می‌بینیم که در طول آخرین حداکثر یخبندان زنده مانده‌اند در حالی که متأسفانه جمعیت گراوتی شرقی و جنوبی ناپدید شده‌اند. 

بزرگترین مطالعه تا امروز روی ژنوم شکارچی-گردآورنده اروپای ماقبل تاریخ، دودمان ناشناخته قبلی از شکارچیان اروپایی از آخرین عصر یخبندان را نشان داده است. 

طبق مطالعه‌ای در مجله نیچر، این دودمان مرموز از سردترین بخش‌های آخرین عصر یخبندان جان سالم به در برد، اما طی یک طلسم گرم که حدود ۱۵۰۰۰ سال پیش آغاز شد، ناپدید شد. 

به گفته محققان، این گروه که Fournol نام دارد، مردگان خود را در غارها دفن می‌کردند و گاهی اوقات ممکن است استخوان‌ها را پس از مرگ بریده باشند. 

9. اولین آمریکایی‌ها

یک مطالعه DNA در مجله Cell Reports نشان داد که برخی از اولین انسان‌هایی که در آخرین عصر یخبندان وارد قاره آمریکا شدند، اهل چین بودند. 

به نظر می‌رسد که بخش‌هایی از این گروه باستانی به ژاپن نیز مهاجرت کرده‌اند تا معمایی از وجود شباهت‌های موجود در مصنوعات چینی‌ها، بومیان آمریکایی و بومیان ژاپنی را روشن کند. 

لورن دیویس، باستان‌شناس دانشگاه ایالتی اورگان در کوروالیس که در این تحقیق شرکت نداشت، در ایمیلی به Live Science گفت: این مطالعه به خوبی با آنچه در مورد سوابق باستان‌شناسی ژاپن می‌دانیم مطابقت دارد، و به مدل‌های کنونی چگونگی سکونت انسان در قاره آمریکا اهمیت می‌دهد.

10. جمعیت سیبری ناپدید می‌شود

شواهد ژنتیکی این گروه مرموز با تجزیه و تحلیل DNA بقایای انسان از شمال آسیا که قدمت آن به ۷۵۰۰ سال پیش می‌رسد، پیدا شد. این تحقیق همچنین نشان داد که انسان‌های عصر یخبندان از طریق پل زمین برینگ بین آسیا و آمریکای شمالی به این سو و آن سو رفتند. 

این تیم همچنین بقایای یک شمن مرده را از حدود ۶۵۰۰ سال پیش که بیش از ۹۰۰ مایل (۱۵۰۰ کیلومتر) دورتر از گروهی که با آن‌ها پیوند ژنتیکی داشت، بررسی کردند. به عبارت دیگر، مردم باستان، حتی در مکان‌های یخ زده، دور می‌زدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز