خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

گردشگری ایران در تصرفِ دلالان/ جذب تعداد بالای گردشگران توسط واسطه‌ها/ چینی‌ها هم به دنبال تور روزی ۱۵ دلار هستند/ تاثیر جنگ در غزه بر تورهای ورودی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۶۶۶

رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به نیاز به ساماندهی حضور دلالان در گردشگری گفت: اگر یک ماه در فرودگاه‌های بین‌المللی بنشینیم و به نظاره افرادی که از پروازهای ورودی خارج می‌شوند، بپردازیم می‌توانیم پی ببریم که چند درصد آن‌ها تور هستند و چند درصد دیگر توسط دلالان و افراد دیگر جذب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی شفیعی شکیب (رئیس جامعه تورگردانان ایران) با اشاره به آنکه بعد از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی و غزه با افت و کنسلی در حوزه گردشگران ورودی روبه رو شده‌ایم، گفت: تعدادی از تورهای ورودی که قرار بود به ایران سفر کنند، با آغاز جنگ در غزه، سفرهای خود را لغو کردند و تعدادی هم سفر خود را به تعویق انداختند. این تورها از کشورهای مختلف اعم از برزیل، چین و روسیه و. . بودند. تعداد گروه‌های کنسلی برای هر کدام از آژانسهای گردشگری متغیر است و بین ۳ تا ۸ گروه یا کمتر و بیشتر است. 

او با تاکید برآنکه مدیا تاثیر چشمگیری در شکل گیری اذهان عمومی و تصورشان نسبت به ایران دارد، گفت: عموم جامعه جهانی بر اساس آنچه در اخبار و تلویزیون گفته می‌شود درخصوص وضعیت مقصد سفر خود تصمیم می‌گیرند و زمانی که روایت‌های جهانی و بین‌المللی علیه ایران است شاهد شکل گیری ایران‌هراسی هستیم که به حوزه گردشگری صدمه وارد کرده. اگر بخواهم واضح‌تر بگویم، گردشگری همانند مرغ است. در عزا و عروسی سر بریده می‌شود. با این وجود تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم گردشگر جذب کنیم. 

رئیس جامعه تورگردانان ایران از برگزاری نشست‌هایی با تورگردانان ترکیه در هفته گذشته خبر داد و گفت: در این نشست ۱۷ آژانس ایرانی در کنار ۴۷ آژانس ترک قرار گرفتند و نشستB۲B برگزار کردند. درحالی که حدود ۱۰۰ سال است که با ترکیه لغو روادید داریم اما نخستین باری بود که آژانسهای دو کشور به این صورت در کنار هم قرار گرفتند و به گفتمان نشستند. آن‌ها مشتاق دیدار از ایران هستند. ایران جاذبه‌های متعدد و متنوعی دارد که بی‌نظیر است. 

او در پاسخ به این سوال که با توجه به لغو روادید با ترکیه اما تراز گردشگران خروجی ما در مقابل ورودی از ترکیه قابل مقایسه نیست، گفت: ما نیز در آن جلسه درباره این موضوع صحبت و گله کردیم چراکه شاید در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۵ درصد نسبت به تعداد گردشگران ایرانی که به ترکیه سفر می‌کنند از گردشگران ترک به ایران سفر کنند. حتا بسیاری از این گردشگران با تور نمی‌آیند بلکه تجاری هستند این درحالی است که بیش از ۹۰ درصد افرادی که از ایران به ترکیه می‌روند صرفا برای گردشگری می‌روند و توریست هستند. این معادله مناسب و موازی نیست و امیدواریم این تعادل به گونه‌ای برقرار شود که هر دو کشور از توریست نفع ببرند. 

شفیعی شکیب در پاسخ به این سئوال که آیا دلایل‌عدم استقبال گردشگران ترک برای سفر به ایران را احصا کرده‌اند یا خیر، گفت: این امر چند دلیل دارد: نخست آنکه ایران را آنچنان که باید به گردشگران ترک نشناسانده‌ایم. همچنین با وجود نزدیکی که با ترکیه داریم و اینکه لغو روادید هستیم اما از نگاه آنها قوانین ایران ممکن است محدودیت‌هایی را برای آن‌ها ایجاد کند حال آنکه سفر به سایر کشورها می‌تواند بدون محدودیت‌ باشد. در کل عوامل زیادی در عدم تمایل سفر گردشگران ترک به ایران وجود دارد که ماحصل آن این شده که سالانه میلیون‌ها گردشگر ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند اما از ترکیه به ایران نمی‌آیند. 

رئیس جامعه تورگردانان ایران در خصوص جذب گردشگران ژانویه به مناسبت تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی در اروپا و سایر کشورها که بهانه خوبی برای سفر است، گفت: تا زمانی که نتوانیم ایران‌هراسی که در دنیا بر علیه ما ایجاد شده را از بین ببریم، نمی‌توانیم در این حوزه‌ها ورود کنیم. 

او در پاسخ به این سئوال که بر اساس گفته‌های مسلم شجاعی (سرپرست دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی) در هشت ماه نخست امسال با ۴۸.۵ درصد رشد در حوزه ورودی‌های به ایران روبه‌رو بوده‌ایم و در این مدت ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به انگیزه‌های تجارت، درمان، زیارت و توریستی به ایران سفر کرده‌اند. رشد این سفرها بیشتر از بحرین، کویت، عراق و عربستان بوده است، گفت: بیشتر گردشگران ورودی ما در حوزه گردشگری سلامت و فرهنگی و زیارتی است. گردشگران تجاری ما نیز این روزها محدود شده چراکه بسیاری از کشورها خرید اجناس ایرانی را ممنوع کرده‌اند. دولت‌های اروپایی و غربی به آژانسهای مسافرتی خود دستور داده‌اند تدارک بسته‌های سفر به ایران را نبینند. 

این فعال گردشگری تاکید کرد: آماری که از سوی مسئولان گردشگری اعلام شده وجود دارد اما مهم آن است که چه تعداد از این ورودی‌ها گردشگر واقعی باشند و به حوزه گردشگری و فعالان این عرصه سود برسانند. بسیاری از ورودی‌های ما در خانه‌های شخصی اسکان داده می‌شوند. حتا گروه‌هایی از چین هستند که در ایران آپارتمان‌هایی گرفته‌اند و ورودی‌های چینی را در این آپارتمان‌ها و خانه‌ها اقامت می‌دهند و از هر کدام هم ۱۰ تا ۱۵ دلار می‌گیرند. در چنین شرایطی گردشگر چینی با تور و آژانسی که نرخ سفر آن چند صد دلار است به ایران نمی‌آید. حتا این گروه‌ها آشپز دارند و غذای ورودی‌های چینی را نیز تامین می‌کنند بدین معنا که از ورود این چینی‌ها نه تنها هتل‌های ایران نفع نمی‌برند بلکه رستوران‌دار، فعال گردشگری و… نیز هیچ نفعی نمی‌برد. این چینی‌ها برای گشت زدن به ایران می‌آیند و حتا گاها به ما می‌گویند که تور روزی ۱۵ دلاری می‌خواهند. 

شفیعی شکیب خاطرنشان کرد: هرچند بک بکری در تمام دنیا عرف است و در ایران هم می‌تواند رونق یابد اما ما نیازمند ساماندهی گردشگران ورودی هستیم تا فعالان این عرصه نیز از گردشگران وروی منتفع شوند چراکه این روزها شاهد حضور فعال دلالان در حوزه گردشگری هستیم. اگر یک ماه در فرودگاه‌های بین‌المللی بنشینیم و به نظاره افرادی که از پروازهای ورودی خارج می‌شوند بپردازیم می‌توانیم پی ببریم که چند درصد آن‌ها تور هستند و چند درصد دیگر توسط دلالان و افراد دیگر جذب می‌شوند. شیوه دلالی گردشگر به این شدت که در ایران شاهد هستیم در سایر کشورها عرف نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز