خبرگزاری کار ایران

در نشست دوم هم‌اندیشی فیلم پرواز مطرح شد:

جامعه معلولان برای بهتر شدن نیازمند بهتر دیده شدن هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۴۸۵

در دومین نشست از همایش جشنواره فیلم پرواز کارشناسان و مسئولان مختلف از توجه و شیوه‌های صحیح آن به معلولان گفتند.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم «پرواز» در دومین نشست هم‌اندیشی با فعالان و افراد دارای معلولیت از همایش ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم «پرواز» مسئولان که هم‌زمان با ۱۲ آذر، روز جهانی معلولیت برگزار شد، مسئولان و کارشناسان مختلف سخنرانی کردند.

نگرش از زاویه دیدهای مختلف

بخش دوم این مراسم به نشست هم‌اندیشی با حضور فعالان و افراد دارای معلولیت اختصاص داشت که به‌عنوان نخستین سخنران دکتر مهدی یارمحمدی، پژوهشگر؛ فیلمساز و استاد دانشگاه با اشاره به آنکه معلولیت جدای آنکه کاستی‌ها و اختلال‌هایی را برای افراد معلول با خود به همراه دارد دارای ظرفیت‌های بی‌شماری است که شناسایی آن می‌تواند در پیشبرد و توسعه جهان امروز یاریگر ما باشد گفت: یکی از کارکردهای جشنواره‌ها در دنیای امروز به دلیل اشباع شدن جوامع از سوژه‌ها؛ نگرش از زاویه دیدهای مختلف و ورود جهان‌بینی‌های بدیع در خلق و آفرینش آثار هنری است.

این پژوهشگر و فیلمساز یادآور شد: جامعه معلولان به‌عنوان بزرگ‌ترین جامعه اقلیت جهان برای بهتر شدن، نیازمند بهتر دیده شدن هستند و این‌که چگونه باید این اتفاق بیفتد به همان زاویه‌ها و منظرهای بدیع بازمی‌گردد که رسالت جشنواره‌ها و فعالیت‌های تخصصی چون جشنواره فیلم پرواز است.

محمد عرب مدیر اداره‌کل سلامت شهرداری منطقه ۱۵ به عنوان یکی از همراهان و حامیان جشنواره ششم فیلم پرواز نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به آنکه رویدادهای حوزه سلامت با جدیت بالایی در شهرداری مورد رصد و پیگیری قرار می‌گیرد خاطرنشان کرد: از همین‌جا اعلام می‌کنیم که با تمام توان یاریگر این رویداد هستیم و همچنین روز جهانی معلولان را تبریک عرض می‌کنم.

گامی مهم در بخشیدن شناسنامه و هویت ملی

الناز دارابی؛ قهرمان پرتاب دیسک آسیا و از ورزشکاران پارآسیایی و معلول حاضر در این نشست در سخنانی گفت: در مواجهه با معلولیت نمی‌توانیم به عقب برگردیم و آن اتفاق را تغییر دهیم اما می‌توانیم با نگرش و آینده‌اندیشی، پایان آن را با شیوه‌ای متفاوت به سمت بهترین اتفاقات ممکن تغییر دهیم.

وی همچنین با انتقاد به نگرش صدا و سیما در حوزه تولید برنامه‌ها و سریال‌ها که در آن آثار از افراد دارای معلولیت بیشتر با جنبه‌ی منفی و ایجاد حس ترحم بهره برده می‌شود گفت: امیدواریم بتوانیم از زندگی افراد موفق معلول برای ساخت آثار و بخشیدن شناسنامه و هویت ملی به‌عنوان یکی از شهروندان این جامعه از طریق ابزار هنری بهره ببریم.

انتظار از رسانه

سخنران دیگر مراسم پوراندخت بنیادی؛ مدیرعامل کانون «سندروم داون» ایران بود که سخنان خود را با آغاز فعالیت این انجمن از سال ۱۳۸۸ در راستای کمک به رشد جسمی و روحی افراد دارای معلولیت «سندرم داون» آغاز کرد و گفت: درحال‌حاضر ۴۰۰۰ عضو در سه بخش «نوزادی-خردسالی»؛ «نوجوانی-جوانی» و «بزرگسالی» داریم و تلاش می‌کنیم تا در راستای بهینه کردن فعالیت جسمی و روحی این افراد برنامه‌های خود را تنظیم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به درخشش جامعه سندرم داون کشور در میادین ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف هنری و ورزشی اشاره کرد و افزود: اولین گروه موسیقی در تمام جهان که تمامی افراد آن را هنرمندانی از جامعه خانواده سندرم داون تشکیل می‌دهند در ایران شکل گرفت و همچنین در حوزه جشنواره‌های تئاتری مانند جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز اولین حضور هنرمندان معلول در شاخه سندرم‌دان را ما در کشورمان پیش‌از این شاهد بوده‌ایم.

رئیس انجمن سندرم داون ایران نیز ضمن ابراز گلایه از صدا و سیما که در مواجهه با بازتاب تصویر از فرزندان و کودکان دچار سندروم داون گفت: اغلب تصاویر رسانه در مواجهه با این افراد همسو با حس ترحم و دلسوزی است. درحالی‌که این افراد دارای توانمندی‌های فراوانی هستند که اگر در محیط درست قرار گیرند شکوفا خواهند شد. پس انتظار ما از رسانه به‌جای به هم خندیدن با هم خندیدن است.

بنیادی سخنان خود را این‌گونه به پایان برد که هر وقت به توانمندی‌های تمامی افراد جامعه اعم از افراد سالم و یا جامعه معلولان توجه کنیم گامی بزرگ در راستای آگاهی بخشی برداشته‌ایم ابراز امیدواری کرد: روزی در جامعه شاهد این بینش و نگرش باشیم که مادران و پدران فرزندان سالم در مواجهه با قرار گرفتن این فرزندان در کنار کودکان سندرم داون این تعبیر غلط از ذهنشان پاک شده باشد که سندروم داون بیماری واگیردار نیست و به‌جای آنکه تلاش کنند کودکان خود را از این کودکان جدا کنند به دوستی و آشتی هرچه بیشتر میان تمامی کودکان یاری رسانند.

فقدان زیرنویس برای ناشنوایان

رادین ارومی فعال حوزه ناشنوایان دیگر سخنران نشست هم‌اندیشی فعالان و افراد دارای معلولیت به میزبانی ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز بود و گفت: تمرکز من و همسرم در حوزه حمایت از جامعه کم‌شنوا و کمک به خانواده دارای فرزندان کم‌شنوا است. در این مسیر بیشتر فعالیت‌های خود را بر حوزه‌های ورزشی و هنری، حضور در جشنواره‌های تئاتری و سینمایی استوار کرده‌ایم.

ارومی با انتقاد از برخی از سالن‌های سینما و برخی از شبکه‌های تلویزیونی مبنی بر درخواست جامعه ناشنوایان برای اینکه تنها یک ساعت از سریال‌ها یا فیلم‌ها را به شکل زیرنویس داشته باشند یادآور شد: تا به امروز این درخواست او مورد پذیرش قرار نگرفته و تلخ است که دلیل‌عدم این پذیرش از زبان مسئولان آن است که جامعه افراد سالم ارائه زیرنویس در آثار را باعث حواس‌پرتی خود می‌دانند.

بازتاب تصویر ترحم‌انگیز از معلول به جای حمایت، مخرب است

دکتر الهه شیعه؛ مربی بین‌المللی پارادومیدانی به‌عنوان یکی دیگر از حاضران در این نشست هم‌اندیشی؛ برگزاری چنین جشنواره‌ها و حرکت‌هایی با هدف فرهنگ‌سازی و هویت‌بخشی به عموم افراد جامعه در مواجهه با افراد معلول را حرکتی بسیار ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: ما در برخی مواقع شاهد هستیم که حتی خانواده‌های افراد معلول نیز در پذیرش توانمندی‌های این افراد ابراز تردید می‌کنند و این کار ما را در مقام یک معلم سخت‌تر می‌کند. امیدواریم که چنین دست جشنواره‌هایی بتواند به تغییر این دامنه نگاه کمک کند.

وی با اشاره به آنکه بخش مهمی از توانمندی جامعه معلولان را می‌توانیم در ورزشکاران معلول، کسب افتخارات ملی، آسیایی و جهانی قلمداد کنیم تصریح کرد: به‌صراحت می‌گویم که بگذاریم این افراد خودشان باشند. اجازه دهیم بینندگان ما و مواجهه شوندگان ما در جامعه با افراد معلول و توانایی‌های آن‌ها به همان شکلی آشنا شوند که با دیگر اتفاقات و رخدادهای زندگی‌شان آشنا می‌شوند. با پشت میز نشستن و سخنرانی کردن نمی‌توانیم راه به‌جایی ببریم. اینجاست که باید توجه به نیازهای معلولان را در نسل کودک و نوجوان به‌عنوان آینده‌سازان کشور ایجاد کنیم.

رسالت جشنواره پرواز

تورج عنصری؛ رئیس کمیته ورزشی آکادمی توسعه پایدار و عضو سازمان مشاوران ملل مسلمان یونسکو نیز در قالب سخنران بعدی این مراسم با اشاره به آنکه کار فرهنگی، کاری ریشه‌ای در کشور ما است و خوشحالم که به آن در قامت جشنواره فیلم پرواز نیز توجهی ویژه شده است گفت: یکی از معضلات ما آن است که کارهای پژوهشی و علمی در حوزه جامعه معلولان باعدم توجه رسانه‌ها و فرآیند اطلاع‌رسانی آن‌ها مواجه است. امیدوارم که این همان رسالت بزرگ جشنواره پرواز باشد که بر فرهنگ‌سازی در این حوزه و انتقال دانش و اطلاعات به زبان هنر متوسل شده است.

وی ادامه داد: اغلب در کشور ما معلولیت را به شکل جسمی می‌بینند؛ درحالی‌که سهم بالایی از افراد حاضر در جامعه از گونه‌های مختلف بیماری‌های روانی رنج می‌برند و بر آن آگاه نیستند. این همان مسئله برخورد با زاویه دید سواد فرهنگی است. بخشی از آن به شکل ذاتی و اکتسابی در افرادی که دچار معلولیت هستند ایجاد شده و ما نیز باید در قامت فعالیت رسانه‌ای و زبان هنری، این سواد و دانش را در تمام کشور منتشر کنیم. این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه همراهی و توجه رسانه‌ها را با کارها و پژوهش‌های علمی بیش‌ازپیش به شکل مستمر داشته باشیم.

جشنواره پرواز به ایجاد فرصت برابر برای معلولان بیندیشد

جعفر فیاضی؛ فعال حوزه نابینایان نیز در این نشست با بیان این‌که به‌عنوان یک فرد نابینا حرکات بزرگی که جشنواره فیلم پرواز به‌عنوان اهداف خود مدنظر قرار داد را تحسین می‌کنم گفت: نکته کلیدی من آن است که دنیا دارد به سمت ایجاد فرصت‌های برابر پیش می‌رود. در این وادی یکی از مهم‌ترین اقداماتمان در مواجهه با جامعه معلولان آن است که این فرصت‌ها را برای افراد معلول ایجاد کنیم.

وی با اشاره به آنکه در تحقق این مهم شاهد برخی غفلت‌ها در کشورمان از سوی مسئولان و متولیان تا دیگر افراد جامعه هستیم خاطرنشان کرد: جهت تحقق ایجاد فرصت‌های برابر به دو رکن در کنار یکدیگر نیازمندیم. یکی آنکه مسیر دستیابی به این فرصت‌ها از سوی مسئولان برای جامعه معلول فراهم شود و ازسویی‌دیگر؛ خود افراد معلول نیز احساس برابری با یکدیگر و دیگر افراد جامعه جهت دستیابی به ایجاد فرصت‌های برابر داشته باشند.

فیاضی در پایان گفت: اینکه موفقیت معلولان در اغلب آثار تصویری نمایش داده می‌شود در کنار نگاه توأم با تقدیر بازتاب‌دهنده‌ی آسیب است یادآور شد: آسیب آن این است که ما نمی‌بینیم آن فرد معلول برای رسیدن به آن قله قهرمانی و موفقیت چه مرارت‌هایی را نسبت به افراد سالم جامعه پشت سر گذاشته است. همین دیده نشدن، بخشی ازعدم آموزش را با خود به همراه دارد.

فرهنگسازی با زبان هنر

آتنا محمدی‌ها؛ نایب‌قهرمان بازی‌های آسیایی در رشته پارادوومیدانی به‌عنوان سخنران بعدی با اشاره به آنکه هنر همواره جایگاهی ویژه در قلب ایران‌زمین داشته و دارد خاطرنشان کرد: بهره بردن از زبان غرا و تأثیرگذار هنر و از جانب هنر به خدمت معلولان رفتن یکی از موهبت‌هایی است که جشنواره فیلم پرواز آن را به عموم مردم جامعه هدیه کرده است.

وی ادامه داد: افراد معلول برای حوزه‌ها و دغدغه‌های خود بسیار تلاش می‌کنند اما نکته حائز اهمیت آن است که مردم ما نیز بسیار باهوش و آموزش پذیرند. اگر زبان فیلم و هنر در این عرصه به یاری امر آموزش بیاید قطعاً خروجی‌های متعالی و اهداف بلندپروازانه جشنواره فیلم پرواز با شدت بیشتری محقق خواهد شد.

لزوم بازتاب دقیق و عینی توانمندی معلولان

جواد فرخ‌نژاد؛ مدیر پلتفرم «رادیو بامیک» و از اعضای هیئت‌مدیره «گروه رسانه‌ای آوای پیوند ملل» با اشاره به آنکه سهم مهمی از این پلتفرم و تولید محتوای آن بر عهده نابینایان و تمرکز آن بر حوزه نمایش‌های رادیویی، استانداردسازی فیلم و سریال‌ها برای نابینایان است خاطرنشان کرد: این جشنواره نباید صرفاً متمرکز بر معلولان باشد. تولیدکنندگان و مخاطبان جامعه معلول نیز باید در امر اجرا و برگزاری آن دخیل و سهیم باشند.

وی ضمن تأیید صحبت دیگر سخنرانان این مراسم نسبت به تصویر توأم با ترحم یا کوته‌نظرانه‌ای که سریال‌ها و آثار سینمایی نسبت به جامعه معلولان داشته‌اند خاطرنشان کرد: نگاه در بازتاب تصویر جامعه معلولان با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها باید عادلانه باشد. اگر ما زمان دیده شدن و بستر فراهم شده برای بازتاب ظرفیت‌های معلولان داشته باشیم قطعاً نه‌تنها خود که تمام ایران نسبت به این توانمندی‌ها شگفت‌زده خواهند شد.

رفع دغدغه معلولان برای مسئولان

ناصر شیردل؛ فعال حوزه معلولان و بنیان‌گذار «گروه ضیافت عشق برای جامعه معلولان» در سخنان خود در این نشست با تأکید بر لزوم مسئله آماده‌سازی عموم افراد جامعه برای دریافت درست انتقال اطلاعات برای آگاهی هرچه بیشتر آن‌ها نقد خود را متوجه سیاست کلان کشور کرد و گفت: در زمره افتخارات ایران جامعه جانبازان، معلولان و مستضعفان قرار دارند و زبان مسئولان و متولیان مدام به آن‌ها می‌بالد اما در حوزه حمایت از آن‌ها شاهد کم‌رنگ‌ترین فعلیت‌ها هستیم.

شیردل با اشاره به آنکه متأسفانه برخی سازمان‌ها و نهادهای متولی از نام جامعه معلولان در عرصه‌های مختلف دولتی سوءاستفاده می‌کنند یادآور شد: با وجود مؤسسات، افراد دغدغه‌مند، متولیان و سازمان‌های مشخص باید کاری کنیم که در مسیر فرهنگ‌سازی، مقوله فراهم ساختن زندگی آرام و بی‌دغدغه جامعه معلولان برای تمامی مسئولان و متولیان این کشور به حکمی حکومتی بدل شود.

سهیلا میرزاآقایی؛ عضو هیئت علمی جشنواره نیز در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر و تشکر از بیان دیدگاه‌های صریح و دقیق حاضران در این نشست هم‌اندیشی ابراز امیدواری کرد: اهداف متعالی جشنواره فیلم پرواز در گام ششم با قدرت هرچه بیشتر جامعه تحقق به خود پوشد.

در پایان مراسم پوستر ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز توسط دکتر الهه شیعه و رادین ارومی در حضور حضار رونمایی شد و تمامی حاضران در این نشست جمله‌ای به یادگار را بر روی این پوستر نگاشتند.

در این مراسم محمدرضا محمدی دبیر جشنواره پرواز؛ تهیه‌کننده سینما و از مدیران پیشین سینمایی حوزه هنری؛ دکتر فتانه امیری، دبیر هیئت علمی جشنواره، نویسنده، پژوهشگر و محقق؛ رهبر قنبری رئیس هیئت داوران و از کارگردانان شناخته‌شده کشورمان؛ رحمت‌الله معماراردستانی، مدیرمسئول جشنواره پرواز و معلم افراد نابینا؛ محمدعلی خبیر، دبیر اجرایی ششمین جشنواره فیلم پرواز؛ تهیه‌کننده و مدیرعامل مؤسسه هنرمندان مشرق زمین؛ دکتر مهدی یارمحمدی، پژوهشگر؛ فیلمساز و استاد دانشگاه؛ الناز دارابی؛ قهرمان پرتاب دیسک آسیا و از ورزشکاران پاراآسیایی؛ پوراندخت بنیادی؛ مدیرعامل کانون «سندروم داون» ایران؛ رادین ارومی؛ فعال حوزه ناشنوایان؛ دکتر الهه شیعه؛ مربی بین‌المللی پارادومیدانی؛ تورج عنصری؛ رئیس کمیته ورزشی آکادمی توسعه پایدار و عضو سازمان مشاوران ملل مسلمان یونسکو؛ جعفر فیاضی؛ فعال حوزه نابینایان؛ آتنا محمدی‌ها؛ نایب‌قهرمان بازی‌های آسیایی در رشته پارادوومیدانی؛ جواد فرخ‌نژاد؛ مدیر پلتفرم «رادیو بامیک» و از اعضای هیئت‌مدیره «گروه رسانه‌ای آوای پیوند ملل»؛ ناصر شیردل؛ فعال حوزه معلولان و بنیان‌گذار «گروه ضیافت عشق برای جامعه معلولان»؛ سهیلا میرزاآقایی؛ عضو هیئت علمی جشنواره و محمد عرب مدیر اداره‌کل سلامت شهرداری منطقه ۱۵حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز