خبرگزاری کار ایران

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا:

ساترا از سه منافع مردم، فعالان صنعت رسانه و حاکمیت حفاظت می‌کند/ اولویت کاری همه واحدهای ما تمرکز روی محتواست

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۹۲۰

محمدحسن خلعتبری تأکید کرد: مسئله سهامداری رسانه‌ها هندسه ده سال آینده صنعت رسانه را شکل می‌دهد و قطعا حائز اهمیت است. در شرایط فعلی ما مشغول مطالعه بازار و بررسی‌های اولیه در این زمینه هستیم اما تا اقدام عملی فاصله قابل توجهی داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن خلعتبری در پاسخ به این سؤال که آیا ساترا قصد ورود به مسئله حقوق سهامداران پلتفورم‌ها را دارد یا خیر؟ گفت: در حال حاضر متناسب با سیاست‌های تعریف شده از جانب ریاست ساترا اولویت کاری همه واحدهای ساترا تمرکز روی محتوا و امور محتوایی است. طبیعتا هر امری که به هر نحوی بر محتوا اثرگذار باشد مورد توجه ساترا است. البته معنای اینکه اولویت محتواست این نیست که ساترا به مسئله مهمی مثل سهامداری رسانه‌ها و سکوها بی‌توجه است اما در این حوزه‌ها نیاز به فراهم شدن بسترهایی است. برای تعریف مداخله در لایه سهامداران باید نسبت به فراهم آوردن الزامات حقوقی – قانونی، اجتماعی، اقتصادی و موارد دیگری تلاش بیشتری صورت پذیرد. مسئله سهامداری رسانه‌ها هندسه ده سال آینده صنعت رسانه را شکل می‌دهد و قطعا حائز اهمیت است. در شرایط فعلی ما مشغول مطالعه بازار و بررسی‌های اولیه در این زمینه هستیم اما تا اقدام عملی فاصله قابل توجهی داریم. از طرفی در شرایط فعلی دستگاه‌هایی هستند که در این زمینه تکالیف قانونی دارند. ما در کشور تنظیم‌گر کلان حوزه رقابت داریم. تنظیم‌گر کلان حوزه پولی و مالی داریم. البته در موضوعات تخصصی طبیعی است که تنظیم‌گر بخشی با سایر تنظیم گران تعامل می‌نماید.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا همچنین در پاسخ به این سؤال که صاحبان حقوق و سهامداران خرد پلتفورم‌ها برای بررسی مشکلاتشان می‌توانند به ساترا مراجعه کنند؟ اظهار کرد: طبیعتا همه فعالین صنعت در هر زمینه اگر مطالبه یا دغدغه‌ای دارند می‌توانند با ساترا تعامل داشته باشند و ما نسبت به دغدغه‌های آن‌ها بی‌تفاوت نیستم از جمله مسئله حقوق سهامداران. در عین حال در شرایط فعلی این سؤال شما متناسب با وضع موجود بازار مصادیق متعددی ندارد. در دوره‌ای برخی از سکوها برای ورود به بورس درخواست‌هایی داشتند که در آن صورت صاحبان حقوق و سهامداران خرد بروز و ظهور جدی پیدا می‌کردند. در مدل تأمین مالی جمعی برای پروژه‌های تولیدی نیز این امر مصداق پیدا می‌کند اما به نظر می‌رسد صنعت رسانه در کشور ما فعلا به این مرحله نرسیده است که با سرمایه‌های خرد به تأمین مالی پروژه‌های تولیدی بپردازد.

وی در پاسخ به این سؤال که یکی از مصادیق تسهیلگری در حوزی پلتفرم‌ها حفظ حقوق سرمایه‌گذاران در این عرصه است تا با خیال راحتتری ورود سرمایه داشته باشند آیا ساترا مصوباتی در این عرصه دارد؟ بیان داشت: ساترا از سه حوزه منافع حفاظت می‌کند و برای هر یک چارچوب تعریف می‌نماید. حوزه اول حقوق حاکمیت است. حوزه دوم حقوق مردم و حوزه سوم حقوق فعالین صنعت رسانه است. طبیعتاً در شرایطی صنعت رسانه در کشور با بلوغ روبرو می‌شود که هر سه بخش در تعامل با یکدیگری به فعالیت مثبت بپردازند. حاکمیت دغدغه‌های فعالین صنعت را درک نماید و فعالین صنعت نیز در چارچوب‌های قانونی فعالیت نمایند. در این شرایط به شرط تعریف مناسب چارچوب‌ها منافع مردم نیز تأمین می‌گردد. بنابراین ساترا از هر سه حوزه منافع از جمله منافع فعالین صنعت که بخشی از آن‌ها سرمایه گذاران هستند دفاع می‌کند. در بخش تسهیلگری در شرایط فعلی مشغول طراحی باشگاه سرمایه گذاران هستیم. یکی از دغدغه‌های برخی از سرمایه گذاران این است که با وجود اینکه علاقمند به فعالیت هستند از وضع موجود قیمت‌های و چارچوب تعرفه‌ها و امور این چنین اطلاعات چندانی ندارند که ساترا در تعامل با مجموعه‌های مردم نهاد و اصناف در تلاش برای رفع این دغدغه است. در این چارچوب طرح تأسیس مرکز خدمات رسانه در دست مطالعه برای اجرایی‌سازی است.

خلعتبری در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه گزارشات مالی و حسابرسی این پلتفورم‌ها به مرجع خاصی ارائه میشود و نظارتی بر عملکرد مالی آن‌ها وجود دارد؟ گفت: خیر و بله. در شرایط فعلی متأسفانه در این لایه نظارت دقیقی صورت نمی‌پذیرد. البته سازمان امور مالیاتی در چارچوب‌های قانونی خود اقدماتی انجام می‌دهد اما در شرایط فعلی یک بانک دقیق، جامع و جزئی از گزارشات مالی و حسابرسی سکوها وجود ندارد. البته اینکه این امر تا چه میزان در چارچوب وظایف قانونی ساترا است نیاز به بررسی بیشتر دارد. در شرایط فعلی نه می‌توان به این سؤال پاسخ مثبت قطعی داد و نه پاسخ منفی قطعی داد.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در پاسخ به این سؤال که بحث شکایت و دعواهای حقوقی با مراجع قضایی است اما آیا ساترا می‌تواند در قامت یک نهاد واسط مانند خانه سینما در این عرصه نقش ایفا کند؟ اظهارکرد: در این حوزه بهتر از با معاونت حقوقی ساترا صحبت کنید. اجمالاً کارکرد شورای حل اختلاف گونه یکی از مداخله‌های قابل تعریف برای تنظیم گران در تمام کشورها است. کشور ما نیز از این قاعده مسثنی نیست اما معنا این امر این نیست که مشخصا به صورت مستقیم نهاد تنظیم‌گر نسبت به این امر اقدام نماید. این مداخله می‌تواند از طریق اتحادیه‌ها و اصناف در تعامل با نهاد تنظیم‌گر تعریف شود. در ادوار پیشین ایده سامانه داوری آنلاین مطرح شده بود که البته عملیاتی نشد. هم اکنون در ساترا شورای بررسی تخلفات وجود دارد که بیشتر کارکرد آن بررسی تخلفات قانونی سکوها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز