خبرگزاری کار ایران

تاکید بر لزوم برگزاری جشنواره‌های بیشتر در نشست معاون مطبوعاتی/ سامانه جامع رسانه‌ای ارتقاء یافت

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۴۶۶۴

نشست خبری جشنواره ملی رسانه‌های کشور صبح امروز دوشنبه شانزدهم مردادماه با حضور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های کشور صبح امروز دوشنبه شانزدهم مردادماه در سالن نشست‌های معاونت مطبوعاتی برگزار شد. 

فرشاد مهدی‌پور (معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مهدی عرفاتی (دبیر جشنواره ملی رسانه‌های کشور) و ایمان شمسایی (مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی) در این رویداد حضور داشتند. 

در ابتدای برنامه فرشاد مهدی‌پور (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد)  ضمن تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه و حضار گفت: روند عضویت اهالی رسانه در صندوق اعتبار هنر سه برابر شده است. تعرفه‌ها و آیین‌نامه‌ها نیز دوبار مورد بازنگری قرار گرفته‌اند. 

تاکید بر آگاهی‌رسانی به مخاطبان

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بخش مهم دیگر امور رسانه‌ای مخاطبان هستند، گفت: امیدواریم طی کارهایی که انجام می‌دهیم و تمهیداتی که به کار می‌گیریم آن‌ها را آگاه کنیم. 

مهدی‌پور در ادامه به ارائه آماری کلی از وضعیت رسانه‌ها طی یک سال گذشته پرداخت. او گفت: تعداد رسانه‌های چاپی اعم از روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها و ماهنامه ۸۵۰۰، و رسانه‌های الکترونیک و مجازی شامل خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و پایگاه‌های خبری پنج‌هرار و صد و هشتادتا هستند. 

او افزود: در طول بیست و چهار ماه گذشته نیز حدود ۳۰۰۰ رسانه مجوز گرفته‌اند. 

مهدی‌پور در ادامه توضیحاتش گفت: معاونت مطبوعاتی متولی اجرای قوانین است. ما در رابطه با رسانه‌های داخلی قوانین مطبوعات را داریم و در همین راستا نشست‌های هم‌اندیشی برگزار می‌کنیم. آخرین نشست هم هفته قبل برگزار شد. 

او در ادامه با تاکید بر اینکه برگزاری جلسات هم‌اندیشی نوعی هم‌گرایی را به همراه دارد، گفت: ما نمی‌توانیم طی این جلسات همه رسانه‌ها را داشته باشیم و با آن‌ها گفتگو کنیم لذا بر اساس جایگاه عمل می‌کنیم. در رابطه با حوزه بین‌الملل هم مدام جلساتی داریم تا این هم‌گرایی ادامه داشته باشد و دچار وقفه نشود. 

تعامل با رسانه‌های خارجی ادامه دارد، همسایگان در اولویت

مهدی‌پور بیان کرد: یکی از تکالیف در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل با رسانه‌های خارجی است. رسانه‌های داریم که در ایران دفتر دارند و در این زمینه با کشورهای متعدد در حال تعامل هستیم. در این میان کشورهای همسایه و هم‌زبان اولویت ما هستند. 

او گفت: با آفریقای جنوبی و بلغارستان و هم تفاهم‌نامه‌هایی داریم. با کشور روسیه هم در این رابطه تعاملاتی صورت گرفته که درزمان خودش جزییات آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. همکاری و تعامل با یونسکو و یونیسف هم برقرار است. 

معاون مطبوعاتی ارشاد تاکید کرد: برای ورود خبرنگاران خارجی هم کارهایی کرده‌ایم که راحت‌تر تردد کنند. 

مهدی‌پور اذعان داشت: مواردی که گفتم عمل کردن به صورت مستقیم است. بخش‌های دیگری هم داریم که در همین راستا غیر مستقیم عمل می‌کنند. رسانه‌ها با وجود بخش بین‌المللی که دارند بخشی از این همگرایی را عهده‌دار هستند. 

ارائه تمهیداتی برای جلوگیری از شکاف‌های قومی

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما در ایران صداهای مختلفی داریم و نمی‌توانیم بگوییم همه یک جور فکرکنند. توصیه ما این است با وجود هم‌زبان‌های افغانستانی و دیگر همسایگان و تعدد اقوام با ارائه و به کار گیری تمهیداتی این شکاف‌های قومی را برطرف نماییم. 

مهدی‌پور در ادامه به لزوم برگزاری رویدادهای رسانه و مطبوعات‌محور پرداخت. او گفت: سیاست ما توسعه رویدادهای رسانه‌ای و جشنواره‌هاست. امسال پس از چند سال جشنواره مطبوعات برگزار می‌شود، این در حالی است که این رویداد پنج، شش سال برگزار نشد. 

او گفت: ما بیش از بیست مرکز آموزشی داریم که در حوزه تربیت عناصر رسانه‌ای فعالیت می‌کنند. بیش از ۱۰۰۰صندلی برای این رشته و زیر مجموعه‌هایش وجود دارد. ما باید تمرکزمان را روی کیفیت بگذاریم. 

معاون مطبوعاتی گفت: در همین رابطه با وزارت علوم جلساتی برگزار کرده‌ایم. قصدمان این است رشته‌های جدیدی را به دیگر رشته‌های موجود اضافه کنیم تا به این ترتیب به روز باشیم. 

دادسرای رسانه به اتهام‌زنی‌ها رسیدگی می‌کند

فرشاد مهدی‌پور در پاسخ به انتقاد خبرنگار ایلنا مبنی بر معاند خواندن رسانه‌های اصلاح طلب توسط روزنامه کیهان و لزوم پیگیری اتهام‌زنی به رسانه‌های داخلی گفت: ما اخیرا در رابطه با این موضوع و اعلام برخی رسانه‌های رسمی مبنی بر انتشار اخباری توسط افرادی دیگر درباره آنها، به این قضیه ورود کرده‌ایم. در همین رابطه از دادسرا خواهش کرده‌ایم به موضوع ورود پیدا کند و موارد مطروحه مورد بررسی قرار گیرد. اما در کل مرجع رسیدگی به چنین مواردی جای دیگر؛‌ یعنی مراجع قضایی است. 

توضیحاتی درباره جشنواره ملی رسانه‌

در ادامه برنامه مهدی عرفاتی (دبیر جشنواره ملی رسانه‌های کشور) نیز درباره این رویداد گفت: ده سال پیش بود که آخرین دوره جشنواره ملی رسانه‌های کشور برگزار شد و پس از آن تا امسال این رویداد را نداشتیم و اهالی رسانه به نوعی از آن محروم بودند. نیمه خردادماه امسال بود که فراخوان منتشر شد. در ادامه ۶۸۰۰ اثر  به دست ما رسید. این در حالی است که در دوره قبل ۲۶۰۰ به دبیرخانه ارائه شد. آثار نیز در چهار مرحله بررسی شده اند. در ادامه کمیته عالی داوری، شامل اساتید و پیشکسوتان این آثار را بررسی کردند. 

عرفانی ادامه داد: در رویداد امسال دوهزار و ششصد خبرنگار شرکت کرده‌اند و هفتصد و پنجاه و دو رسانه نیز حضور یافته‌اند. در ادامه داوری‌ها هم صد نفر برای انجام این فرایند به ما کمک کردند. 

دبیر جشنواره ملی مطبوعاتی با اشاره به اینکه کیفیت آثارحضور یافته بالا بوده‌اند، گفت: موضوع جالب در رویداد امسال تنوع گرایشی و جغرافیایی شرکت‌کنندگان است. 

او ادامه داد: در گرافیک و عکس توقع استقبال بیشتری داشتیم. 

عرفانی در پایان گفت: در برنامه اختتامیه که فردا روز خبرنگار برگزار خواهد شد از سی و هشت نفر تقدیر به عمل می‌آید. طی برنامه اختتامیه برای زنده‌یادان دعایی و عماد افروغ هم بزرگداشت خواهیم داشت. 

توضیحاتی درباره بیمه خبرنگاران

در ادامه برنامه ایمان شمسایی (مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی) درباره چند و چون بیمه و پوشش‌های حمایتی از اهالی رسانه گفت: به طور کلی صاحب امتیاز موظف است همکارانش را بیمه کند و این موضوع در قانون هم آمده است. منظور از این قانون داشتن کد کارگاهی است. مسلما اگر این کد نباشد اتفاقی صورت نمی‌گیرد. در ماده ۴۶ قانون کار اینگونه آمده که رسانه‌هایی که این قانون را رعایت نمی‌کنند از حمایت‌های ارشاد محروم خواهند شد. این قانون از سال ۱۴۰۰مورد توجه است. 

وی ادامه داد: در رابطه با موارد توضیح داده شده، منظور آن‌هایی نیستند که حق التحریر یا بر حسب علاقه می‌نویسند و با رسانه‌ها همکاری می‌کنند. 

شمسایی ادامه داد: ما در بحث اعطای آگهی دولتی، در رتبه‌بندی‌های جدید ۱۷ نمره را به خبرنگار اختصاص دادیم. در همین راستا هر رسانه‌ای که نیروی انسانی بیشتری داشته باشد؛ ببشتر مورد حمایت قرار می‌گیرد. 

وی تاکید کرد: اشکال این است که صنف رسانه و احراز خبرنگاری از سوی هیچ دستگاهی محرز نیست. به طور مثال در قانون به خبرنگاران اشاره نشده و اسمی از آن‌ها نیامده است. ما مانند، سازمان نطام پزشکی نیستیم که آنطور صنفی عمل کنیم. 

شمسایی در ادامه درباره بهبود وضعیت سامانه جامع رسانه‌ای گفت: سامانه جامع را الکترونیکی کرده‌ایم. قبلا نامه مربوطه برای عضویت خبرنگار باید به صندوق برده می‌شد و حال این روند از طریق سامانه و غیر حضوری انجام می‌شود. یا اینکه اهالی رسانه باید برای عضویت و تکمیل روند ثبت‌نام باید معرفی‌نامه فیزیکی را از مدیر مسئول می‌گرفتند. حال حال اینطور نیست و همه چیز در سیستم و در داخل سامانه انجام می‌شود. بخش خبرنگاران آزاد و پیشکسوت را هم در سامانه فعال کرده‌ایم. با این حساب افرادی که می‌گویند خبرنگار هستند آثارشان را در سامانه بارگذاری می‌کنند و همین کافی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز