خبرگزاری کار ایران

منتقد سینما: «درباره الی» بهتر از فیلم «شکار» است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۷۱۱

منتقد و نویسنده سینمایی با اشاره به موضوع قضاوت در آثار سینمایی در سال‌های اخیر گفت: فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی به مراتب از فیلم «شکار» ساخته توماس وینتربرگ اثر بهتری است و فیلم فرهادی فیلمنامه کامل‌تر با شخصیت‌های بیشتری دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی، نخستین دوره جلسات نقد و بررسی آثار سینمایی دیالوک با موضوع نقد و بررسی فیلم «شکار» برگزار شد.

محمد جلیلوند منتقد این نشست سینمایی با اشاره به تم اصلی فیلم «شکار» گفت: آثاری از این دست با موضوعات اخلاقی سر و کار دارند و اثر درباب دروغ و قضاوت است. در سینمای ایران نیز چنین آثاری ساخته شده و اصغر فرهادی از جمله فیلمسازانی است که آثار بسیاری درباره قضاوت ساخته است.

وی ادامه داد: «شکار» در شهری کوچک اتفاق می‌افتد و آدم‌ها دنبال محاکمه کسی می‌گردند. در این فیلم اشاره می‌شود که بچه‌ها دروغ نمی‌گویند و یک آدم با تمام خصوصیات مثبت تبدیل به هیولا می‌شود. انسان در برابر جامعه از بهترین تعارض‌های فیلمنامه‌نویسی است و در فیلم «شکار» این شاخص پیشرفت می‌کند.

این منتقد و نویسنده سینما با اشاره به پایان معلق فیلم توضیح داد: قطعیت در پایان اثر وجود ندارد و شلیک گلوله در پایان کار، نشانی از این تعلیق است و این داستان ادامه دارد و جامعه به این راحتی در شهرهای کوچک نمی‌گذرد.

جلیلوند ادامه داد: در فیلم‌های ۱۰ سال قبل تا امروز آثار زیادی شبیه «شکار» می‌بینیم اما به دلیل لوکیشن و فضاسازی، این اثر فیلم خاص‌تری است اما معتقدم اثر گرد و غبار زمان را به خود گرفته و کوبندگی قبل را ندارد.

وی در ادامه استعاره راه رفتن کودک نقش اول روی خطوط یادآور شد: در آخر فیلم دختربچه با خطوط زیادی مواجه می‌شود و در آنجا برای تعیین مسیر نیاز به کمک دارد. ما با رویاپردازی یک دختربچه روبرویم و دروغی که می‌گوید از رویاپردازی است.

این منتقد سینما تاکید کرد: قهرمان داستان خیلی مثبت است و ما دوستش داریم که این عجیب و البته تبحر فیلمنامه‌نویس و کارگردان است. جایی اشاره می‌شود لوکاس آدم ضدجامعه است و راه خودش را می‌رود و آدم‌ها او را دوست ندارند از اینرو با بچه‌ها ارتباط نزدیک‌تری دارد.

جلیلوند با اشاره به لایه‌های فیلم گفت: هرمخاطب درباره اثر می‌تواند نظری داشته باشد اما وجوه مثبت قهرمان می‌تواند باعث حسادت شود و در خیلی از فیلم‌ها موتور داستان استفاده از این خصیصه است. شاید مدیر مهدکودک هم دچار اتفاقی شبیه به موضوع اصلی قصه شده و واکنش‌های او پیرامون همین موضوع است.

وی اضافه کرد: فیلم کاشت اطلاعات زیادی دارد و از ابتدا می‌فهمیم جرمِ رخ داده، نمی‌تواند کار لوکاس باشد و فیلم عمدا خطی پیش می‌رود اما پایان معلق، فیلم را نجات می‌دهد و ما همچنان تهدیدها را می‌بینیم. فیلم بازی‌های خیلی خوبی دارد و بخصوص از بازیگر کودک در رعایت تیک عصبی بازی‌های حیرت‌انگیزی گرفته و اثر خیلی مدیون به بازیگران اثر از جمله مدس میکلسن است.

این نویسنده سینمایی گفت: اگر خانواده کودک با علم مشکل داشتند موضوع باورپذیرتر بود و این نقص فیلمنامه است. بحث شکار و شکارچی در اثر خیلی مورد توجه است و لوکاس هم شکار و هم شکارچی است که از جذابیت‌های اثر است.

جلیلوند یادآور شد: خیلی آثار هستند که سرگرم‌کننده است اما بسیاری از فیلم‌ها بخصوص در سینمای کلاسیک همچنان قابل بحث هستند که می‌توان درباره آن‌ها گفت‌وگو کرد و «شکار» از جمله این آثار است.

وی گفت: این فیلم نزدیک سینمای کلاسیک اما فرم روایت آن متفاوت و در آن از عناصر طبیعی مثل نور و برف و رنگ در آن به خوبی استفاده شده است.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مجموعه برنامه می‌توانند به صفحه مجازی دیالوک به آدرس @dialook. art مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز