خبرگزاری کار ایران

در نشست روز جهانی صنایع‌دستی مطرح شد؛

قطر، امارات، عمان و اسپانیا هاب‌های صادرات صنایع‌دستی ایران/ سواد دیجیتال در حوزه صنایع‌دستی خیلی پایین است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۱۱۲

در آستانه روز جهانی صنایع‌دستی بر جلب توجه صنایع بزرگ به صنایع‌دستی تاکید و از صنایع دستی و اقتصاد هویت بنیان سخن به میان آمد و از قطر، امارات، عمان و اسپانیا به عنوان هاب‌های صادرات صنایع‌دستی ایران یاد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری به مناسبت آغاز هفته صنایع‌دستی و روز جهانی صنایع‌دستی صبح امروز با حضور معاون صنایع‌دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونان و مدیرکل های این معاونت برگزار شد.

مریم جلالی (معاون صنایع‌دستی کشور) با اشاره به ظرفیت‌های صنایع‌دستی گفت: الان دیگر از اینکه ما بگوییم چقدر خوبیم گذشته و باید به سمت اجرایی کردن آن برویم‌. ما رویکرد توسعه اقتصادی را مد نظر داریم چراکه از برنامه توسعه چهارم به این سو، صنایع‌دستی تبدیل به چیزی زینتی شده و تزئینی بود. اما صنایع دستی اقتصاد هویت بنیان است. 

او ادامه داد: صنایع‌دستی پیشران پیشرفت هویت بنیان است و تمدن سازی، حکمرانی محلی، سبک زندگی اسلامی ایرانی، صنعت الگوی گام دوم انقلاب است. اکنون فصل جدید و مجزایی به صنایع‌دستی در کنار گردشگری در برنامه توسعه هفتم در نظر گرفته شده. 

جلالی خاطرنشان کرد: تاکید رهبری و حکم هیات دولت که برای بهبود زیست بوم صنایع‌دستی در برنامه هفتم در نظر گرفته شده نیز می‌تواند توجه همه دستگاه‌ها را به همراه داشته باشد‌ چراکه صنایع‌دستی یک امر فرابخشی است. از مدیریت هزینه به مدیریت سرمایه و درآمد عزیمت کردیم و توجه صنایع بزرگ را به صنایع‌دستی جلب کردیم. علاوه بر صنایع‌دستی، هنرهای سنتی نیز داریم و صنایع‌دستی میوه ریشه هنرهای سنتی است. صنایع‌دستی برخاسته از خانواده محوری است. 

آموزش در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور

ویدا توحدی (مدیر دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی) نیز گفت: از ۲۰ تا ۲۶ خرداد در تهران و در تمام استان‌های کشور، برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه در نظر گرفته شده. این رویداد از اصفهان آغاز می‌شود و رئیس شورای صنایع دستی (سعدالقدومی) و وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آن حضور خواهند داشت و مستقیم به اردبیل می‌رویم و از شهرهای جهانی صنایع‌دستی در این استان و گیلان بازدید خواهیم کرد. موضوع اهدای گواهی ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به وزارتخانه میراث و گردشگری داده شده. همچنین بحث آموزش در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور در نظر گرفته شده و برنامه‌های ویژه‌ای در این حوزه داریم.

تقویت اقتصاد صنایع‌دستی مدنظر است

در ادامه؛ فرزاد اوجانی (مدیرکل صادرات صنایع دستی) با اشاره به برگزاری نمایشگاه سراسری اصفهان گفت: تقویت اقتصاد  صنایع‌دستی مد نظر است همچنین تولید زنده در ۳۵ رشته در باغ موزه چهل ستون اصفهان را خواهیم داشت. نمایشگاه فروش آثار فاخر صنایع‌دستی را از ۲۵ خرداد تا تیرماه نیز خواهیم داشت که برآورد رونق اقتصادی ۲۵ میلیاردی برای آن در نظر گرفته شده. 

او ادامه داد: در سازمان برنامه و بودجه هنرمندانمان از تهران، قم، البرز و سمنان حضور خواهند داشت و تولید زنده خواهند داشت. هلدینگ صنایع‌دستی را مد نظر داریم و مذاکراتی صورت گرفته تا بتوانیم پیشرفت در حوزه صادرات را شاهد باشیم. 

احیای بافت تاریخی شیراز با صنایع‌دستی 

سپس محمدحسین عسکرپور (سرپرست اداره‌کل حمایت از تولید صنایع‌دستی) گفت: ۹۰ پروژه با ظرفیت اشتغالزایی ۹۷۷ با حجم ۲۳۲ میلیارد در این هفته محقق خواهد شد. همچنین در بافت تاریخی شیراز کارگاه‌های صنایع دستی را خواهیم داشت تا احیای این بافت را شاهد باشیم. در این برنامه تصویب ۸ رشته جدید صنایع دستی از جمله تنبور دوزی، ابر و بادسازی، لنج سازی سنتی، قطاعی پارچه، چاپ باسمه ای و... را مد نظر داریم. 

او ادامه داد: تجلی صنایع‌دستی در فضای عمومی شهری را از ۲۳ تا ۲۵ خرداد در تهران خواهیم داشت. صدور کارت شناسایی هنرمندان صنایع‌دستی با اولویت پیشکسوتان را از ۲۰ خرداد آغاز خواهیم کرد. سپس اختتام گام اول و دوم رویداد سه گام را خواهیم داشت. گام سوم تجاری سازی نیز نمایش در آثار فاخر خواهد بود. همچنین بر اساس تفاهم‌نامه که با واحدهای بومگری داشتیم نمایشگاه تولیدات صنایع‌دستی این واحدها را خواهیم داشت. ۳۰۵ تولیدکننده ارزیابی و برترها معرفی خواهند شد. 

این نشست با پرسش و پاسخ اصحاب رسانه ادامه یافت. 

توحدی درخصوص ثبت جهانی شهرهای جدید صنایع‌دستی ایران گفت: کاشان، دزفول، رشت و بحیری مورد بازدید ناظران شورای عالی صنایع دستی قرار گرفتند که هریک مشکلاتی داشتند چراکه نگاه توسعه ای مد نظر است. در انتظار اعلام نتیجه نهایی هستیم و احتمال ثبت کاشان و دزفول خیلی زیاد است. برای دو شهر دیگر باید به برخی سئوالات که مطرح شده بود پاسخ داده شود. 

جلالی همچنین درخصوص توسعه اقتصادی صنایع‌دستی گفت: تاکنون نگاه رونق اقتصادی به این حوزه نبوده و نگاه حمایتی بوده. رفع پیمان‌سپاری ارزی در جهت رونق اقتصادی گام برداشته. توجه به اقلیم برای رونق گردشگری و صنایع‌دستی مد نظر است. در کل زنجیره باید توسعه را مد نظر قرار دهیم. 

اوجانی نیز درخصوص صادرات صنایع‌دستی گفت: صنایع دستی تحریم اقتصادی نیست اما موانع تحریم از نقل و انتقال پول گرفته تا حمل و نقل وجود دارد که درصدد رفع آن هستیم. در ۱۴۰۱ حدود ۲۲۴ میلیون دلار صادرات رسمی داشتیم اما درخصوص میزان صادرات چمدانی مبنای درستی نداریم. حتا به کشورهای آفریقایی صادرات داشتیم اما معرفی درستی در این خصوص صورت نگرفته. به کشورهای عراق، ترکیه، آلمان، امارات و آسیای میانه صادرات داریم که عمده صادرات در حوزه شیشه و آبگینه و زیورآلات و سفال و ... است. 

جلالی درخصوص حوزه فرش نیز گفت: این مهم یک تصمیم بالا دستی نیاز دارد تا بتوانیم همگرایی ایجاد کنیم. اینکه بازرگانی از وزارت صمت جدا شده امیدواریم بتوانیم مشکل فرش را حل کنیم. همچنین قرار است ۳ هزار شعبه اتکا غرفه‌های صنایع‌دستی داشته باشند. در قطر نیز قرار است مانتد امارات هاب صادراتی داشته باشیم. عمان نیز به زودی به این هاب ها افزوده خواهد شد. اسپانیا در اروپا هاب صنایع‌دستی ایران خواهد بود‌. 

عسگرپور نیز درخصوص سهم شرکت‌های بزرگ و کارخانه‌های آلاینده مانند فولاد و... در تخصیص بخشی از هزینه‌ها به صنایع‌دستی و تامین مواد اولیه این حوزه گفت: با وزارت صمت در مذاکره هستیم و عظم یکپارچگی در صنایع‌دستی وجود دارد. 

جلالی در پاسخ به سئوال ایلنا منبی بر نقش پلتفرم‌ها بر رونق صنایع‌دستی و تاثیری که فیلترینگ و سرعت اینترنت در این حوزه دارد، خاطرنشان کرد: سواد دیجیتال در حوزه صنایع‌دستی خیلی پایین است. یکی از دلایل رونق صنایع‌دستی پلتفورم ها هستند و بعد از فیلترینگ خیلی از آنها به پلتفرم‌های ایرانی نقل مکان کردند و نیازمند گسترش سواد دیجیتال هستیم.

اوجانی نیز درخصوص سرمایه گذاری صنایع بزرگ در صنایع‌دستی گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی و تجاری بخش‌هایی دارند که به صورت انفرادی در حال فعالیت هستند اما نیازمند هماهنگی و ایجاد هلدینگ هستیم تا بتوانیم به فعالیت آن‌ها سامان دهیم و تعاملی در این حوزه ایجاد کنیم‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز