خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ایذه تبدیل به جولانگاهی برای قاچاقچیان اشیاء تاریخی شده/ میراث فرهنگی خوزستان بی‌پناه و مظلوم است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۲۰۲

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی تاریخ کشور گفت: ایذه تبدیل به جولانگاهی برای حضور و فعالیت قاچاقچیان و سوداگران آثار تاریخی شده و جای جای آن مورد حفاری‌های غیر مجاز قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امین داودی (دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی تاریخ کشور) با اشاره به آمارسازی که این روزها در خوزستان رواج یافته، گفت: اوضاع و احوال میراث فرهنگی خوزستان روز به روز بد و بدتر می‌شود. میراث فرهنگی خوزستان بی‌پناه و مظلوم است. از یک سو مسئولان آمارهایی از رونق میراث و گردشگری در استان ارائه می‌دهند اما از دیگر سو شاهد وضعیت نابسامان و بی‌مهری و تخریب میراث فرهنگی در استان هستیم. مسئولان بهتر است صدای منتقدان را بشنوند، به جای آنکه با آن مقابله کنند. 

او با اشاره به تخریب‌هایی که این روزها در ایذه شاهد هستیم، گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در این شهر با مشکلات زیادی روبه روست و بیشتر در قالب کاوش‌های نجات بخشی انجام می‌شود. حتا یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ایذه نیز برای فعالیت‌های روزانه، پایش محوطه‌ها و گشت زنی، هیچ گونه وسیله نقلیه‌ای در اختیار ندارد. حال بماند که هنوز تکلیف چرایی نبود این امکانات مشخص نیست و کسی نمی‌گوید که این امکانات چه شده‌اند! همین امر سبب شده تا ایذه تبدیل به جولانگاهی برای حضور و فعالیت قاچاقچیان و سوداگران آثار تاریخی شود و جای جای آن مورد حفاری‌های غیرمجاز قرار گیرد. 

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی تاریخ کشور تصریح کرد: پرونده موقت ثبت جهانی ایذه مدت‌هاست راکد مانده حتا رشد فیزیکی شهر ایذه و تجاوز به حرائم و عرصه‌ها روند ثبت جهانی را دشوارتر ساخته. قاچاقچیان نیز در این شهر شبانه روز لایه‌های باستانی را تخریب می‌کنند و به کرات شاهد از بین رفتن تپه‌ها و آثار تاریخی در ایذه هستیم. قبرستان‌های تاریخی، محوطه‌های باستانی، ابنیه تاریخی، دشت‌ها و کوه‌ها از تجاوز غارتگران در امان نیستند. با وجود پیگیری فعالان میراث‌فرنگی در استان، مناطقی مانند شمی، خونگ اژدر، بَردبُران، دشت سوسن و… در شرایط خوبی به سر نمی‌برند و تداوم این مسیر بدون شک به یک بحران منجر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز