خبرگزاری کار ایران

رئیس کتابخانه ملی ایران: سمیعی گیلانی منشاء کارهای ماندگار و ارزشمندی شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۲۰۶

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: استاد احمد سمیعی گیلانی از خادمان برجسته زبان و ادب پارسی بود که تا آخرین روزهای عمر با برکت خود منشاء کارهای ماندگار و ارزشمندی شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علیرضا مختارپور در پیامی درگذشت احمد سمیعی گیلانی مترجم، ویراستار، نویسنده و یکی از چهره های پیشکسوت فرهنگ و ادب کشور را تسلیت گفت.

وی نوشت: جامعه فرهنگی ایران در این روزها و پس از فقدان ضایعه بار اندیشمند و محقق برجسته، استاد سید عبدالله انوار، در سوگ بزرگ دیگری از کاروان علم و ادب نشسته است.

مختارپور افزود: استاد احمد سمیعی گیلانی، از خادمان برجسته زبان و ادب پارسی، تا آخرین روزهای عمر با برکت خود، منشاء کارهای ماندگار و ارزشمندی شد که در عرصه های گوناگون، خصوصا در ترجمه متون ادبی و علمی به فارسی و مباحث مرتبط با ویرایش در زبان فارسی، گنجینه ای ماندگار برای مشتاقان و علاقه مندان خواهد بود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این ضایعه را به عموم اهالی فرهنگ و ادب، خصوصا اعضای فرهیخته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.

به گزارش ایلنا، سمیعی گیلانی، روز چهارشنبه، دوم فروردین‌ماه بر اثر کهولت سن در ۱۰۳ سالگی در منزل خود در تهران درگذشت و آیین وداع با پیکر استاد احمد سمیعی امروز شنبه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

 احمد سمیعی (گیلانی) ۱۱ بهمن ۱۲۹۹ در رشت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. اواخر دهه ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در موسسه انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌ موازات آن دوره کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند.

او در کنار حرفه ویراستاری، مولف چندین کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تالیف‌ و نگارنده مقاله‌های ارزشمندی در این حوزه بود. این استاد فقید ادبیات، در کارنامه حرفه ای خود مترجم آثار ادبی بسیاری از بزرگان داستان جهان را نیز داراست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز