خبرگزاری کار ایران

۵۰ درصد تدفین‌های هیربدان متعلق به کودکان است/ یافته‌هایی از دوره ایلام قدیم و باکون

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۷۰۱

سرپرست کاوش‌های باستان شناسی در منطقه هیربدان درخصوص یافته‌های نخستین فصل کاوش در این محوطه گفت: ۵۰ درصد تدفین های هیربدان، تدفین کودکان است و یافته‌های باستانی نشان از دوره ایلام قدیم و نوشته‌ها تازیخگذاری دوره باکون را نشان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش باستان‌شناسان در بررسی‌هایی که در شهرستان داراب فارس داشتند ۳۵۰ محوطه‌ باستانی را شناسایی کردند که به گفته کارشناسان، بیانگر دیرینگی قدمت این منطقه در دوره پارینه سنگی تا متاخر اسلامی است. اینگونه بود که کاوش‌ باستان‌شناسان در منطقه دارابگرد و در تپه‌های اطراف روستای هیربدان آغاز شد و شواهدی از حیات و زندگی در حدود پنج هزار سال قبل در این منطقه نمایان گشت.

سپیده جمشیدی یگانه (سرپرست کاوش‌های باستان شناسی در منطقه هیربدان) با اشاره به آنکه یافته‌های این منطقه نشانه‌هایی از دوره ایلام و به خصوص ایلام قدیم دارند، گفت: از جمله یافته‌های این کاوش می‌توان به قطعات سفال، اشیای گلی و فلزی، کتیبه بر روی قطعات لبه ظروف سفالی، مهر و اثر مهر، لوح‌های گلی بدون نوشتار، دست ساخته‌های سنگی و ادوات سنگی اشاره کرد.

او ادامه داد: سفال‌های به دست آمده در سه طیف نخودی، قرمز و خاکستری قرار دارند که بیشتر آن‌ها دارای پوشش گلی غلیظی به رنگ‌های نخودی، قرمز و خاکستری و در مواردی صیقل شده‌اند.

جمشیدی یگانه خاطرنشان کرد: بر روی سه قطعه لبه خمره، کتیبه‌هایی به خط میخی قرار داشت که نشان می‌دهد پس از ساخت سفال و قبل از پخت آن متن مورد نظر بر روی لب‌ها ایجاد شده و سپس پخته شده است با توجه خوانش اولیه به نظر می‌رسد که ظروف فوق جهت پیشکش محتویات داخل آن به یک معبد ساخته شده‌اند.

او با تاکید بر آنکه کاوش در محوطه هیربدان در بهار سال ۱۴۰۰ انجام شد و در نتیجه کاوش در تپه مرکزی این محوطه ۴ مرحله شناسایی شد، گفت: گورستان، سازه‌های کارگاهی، معماری خشتی و نوشته‌های فرهنگی از جمله یافته‌های این فصل از کاوش بود. از نظر یافته‌های فرهنگی به خصوص گاه‌نگاری نسبی سفال تفاوت چندانی بین قدیمی‌ترین لایه تا جدید‌ترین دیده نمی‌شود و می‌توان اواخر هزاره سوم و اوایل هزاره دوم پ. م یعنی دوره ایلام قدیم را برای تمامی مراحل تپه مرکزی در نظر گرفت. هر چند برخی از نمونه سفال‌ها قابل مقایسه با حوزه رود کر بوده اما نمونه‌های متفاوتی در مجموعه دیده می‌شود که جهت تاریخ‌گذاری دقیق نیاز به انجام آزمایش کربن ۱۴ است از پشته غربی سفال‌های نخودی ساده و منقوش به دست آمد که با مقایسه آن‌ها می‌توان نهشته‌های فرهنگی این پشته را به دوره باکون تاریخ‌گذاری کرد.

به گفته سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه هیربدان، یافته‌های گوناگون نشان می‌دهد که در سطح بسیاری از این تپه نشانه‌های تدفین انسانی وجود دارد که حدود ۵۰ درصد تدفین کودک و در جهت‌های مختلف جنین و طاق باز هستند. علاوه بر این یک تدفین انسانی و حیوانی کشف شد که انسان و یک حیوان در کنار هم دفن شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز