خبرگزاری کار ایران

رئیس ساترا در نشست «رصتا» مطرح کرد؛

پخش بخش‌های ممیزی شده سریال‌ها در نمایشگاه «رصتا»/ وظیفه ساترا کشف تخلف و اعلام آن است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۲۷۴

نشست خبری نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران «رصتا» امروز دوشنبه اول اسفندماه با حضور سعید مقیسه (رییس ساترا) در ساختمان این مجموعه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید مقیسه (رئیس ساترا) در ابتدای این نشست عنوان کرد: برای اولین بار قرار است نمایشگاهی با نام رصتا برای رسانه‌های صوت و تصویر ایران برگزار شود که این رویداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.

مقیسه خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان در نمایشگاه شامل بخش‌های مختلف ساترا با حضور سکوهای دارای مجوز ساترا می‌شوند که تاکنون ۳۳۷ رسانه از این مجموعه مجوز فعالیت گرفته‌اند. همچنین بخش‌های مختلفی از سازمان صداوسیما، واحدهای تولیدی شبکه‌ها و واحدهای مستقل تولیدی، بخش معاونت فضای مجازی صداوسیما و بخش‌هایی از معاونت توسعه و فناوری سازمان هم در این نمایشگاه حضور دارند. این شرکت‌ها به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند که سالانه عملکردشان ارزیابی شود. علاوه بر فعالان صنعت صوت و تصویر اپراتورهای مخابراتی، مراکز داده و پیام‌رسان‌ها هم به این رویداد دعوت شده‌اند.

وی افزود: خود ساترا هم بخش‌هایی خواهد داشت، اساسنامه ساترا، سامانه‌های مرتبط، موضوع تنظیم‌گری در جهان و پژوهشکده مرکزی که ساترا در صداوسیما به صورت سه جانبه برقرار کرده، ارائه توانمندی‌ها و ماموریت‌های خودشان را خواهند داشت. غیر از آن برنامه‌های جاری و عملکرد ساترا هم خواهد بود. صدور مجوز رسانه و بررسی آن یک بخش خواهد بود، آنجا برای رسانه‌هایی که بخواهند جدید تاسیس شوند میز خدمتی خواهند داشت. بخش دیگری که در قسمت مربوط به ساترا در نمایشگاه خواهد بود، مباحث مربوط به تنظیم‌گری حقوقی و تشریح فرآیند صدور مجوز رسانه و ارزیابی رسانه‌ها هم بخشی از این نمایشگاه است. آمارهای مجوزگیرندگان، شناسنامه آن‌ها در آنجا مشخص خواهد شد.

رییس ساترا در ادامه تأکید کرد: برنامه‌هایی مربوط به توانمندسازی رسانه‌ها در این فضا عرضه می‌شود. بخش دیگری که در این قسمت مربوط به ساتراست، نشریاتی که ساترا دارد بخش دیگری است، تنظیم‌گری اقتصادمحور بخش دیگری از مباحث قابل عرضه است. مباحث مربوط به تنظیم‌گری حقوقی است. مشاوره‌هایی مربوط به حقوق مالکیت فکری، فهرست مقرراتی که ساترا تنظیم کرده، حقوق عامه و کتاب‌های مرتبط با تنظیم‌گری حقوقی عرضه می‌شود. بخش دیگری برای تنظیم‌گری محتوایی داریم، اقداماتی که در اداره کل رصد و پایش انجام می‌شود، ممیزی‌هایی که اعمال شده نمایش داده می‌شوند، نقشه بازار، کسب و کارهای سفارش‌دهنده آگهی بازرگانی بررسی می‌شوند و اینها مواردی است که به مردم و رسانه عرض می‌شود.

وی درباره حضور پلتفرم‌ها در این نمایشگاه گفت: تا الان ۹۶ پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز زمان ثبت‌نام به پایان نرسیده است. رسانه‌های اصلی اعلام همکاری کرده‌اند و فقط بحث جانمایی مطرح است. حداقل ۱۲ متر را ساترا برای همه شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران تأمین کرده است.

مقیسه در پاسخ به پرسشی درباره ممیزی‌های سلیقه‌ای در ساترا اظهار داشت: اختلاف سلیقه‌ها در ساترا به دلیل حذف کارگزاری‌های ممیزی و انجام فرایند ممیزی توسط افراد ثابت به حداقل رسیده و اگر چه موضوعات محتوایی آنقدر خط‌کشی مشخصی ندارند که بگوییم اختلاف سلیقه وجود ندارد اما می‌شود این اختلاف سلیقه را به حداقل رساند. حضور افراد ممیزی‌کننده‌ای که به قوانین و مقررات آشنا باشند، از فرامتن‌ها درک صحیح داشته باشند و یا مواردی از این قبیل باعث‌شده که اختلاف سلیقه به حداقل برسد ولی منظور من تخلفات آشکار است و به اختلاف سلیقه مربوط نمی‌شود.

مقیسه خاطرنشان کرد: اهداف برگزاری این نمایشگاه همگرایی و هم‌افزایی بین فعالین، ذی‌نفع‌ها و حمایت‌کننده‌های رسانه‌های صوت و تصویر است. فرصتی برای توسعه رسانه‌های مربوطه ایجاد می‌شود، امکان ارتباط مستقیم با مسئولان رسانه‌ها به وجود می‌آید، جلب حمایتهای دولتی و رسانه ملی، ارتباط با متخصصان حوزه رسانه، شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فعالیتهای رسانه‌ها، مباحث مربوط به انتقال تجربه بین رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی از آخرین دستاوردهای حوزه رسانه، جریان‌سازی برای تولید و توسعه محتوای تاثیرگذار، حمایت‌های مادی و معنوی از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، ایجاد فضای رقابت رسانه‌ای بین تولیدکنندگان و توضیع‌کنندگان سالهای آینده همراه با جشنواره آثار برگزیده در این رویداد وجود دارد. تببین افکار عمومی نسبت به حقوق خانواده‌ها دیگر مباحث موجود در این نمایشگاه است؛ همانطور که منافع ملی و فعالان صنعت را در نظر داریم یک منافع هم مردم دارند. آخرین هدف هم بازاریابی و بازارسازی مربوط به فضای شبکه نمایش خانگی است.

وی افزود: در برنامه‌های جانبی یک سری سمینار علمی داریم که مخاطبانش مردم هستند، آینده حکمرانی فضای مجازی، حقوق کودک در رسانه‌های فضای مجازی، آموزش تولید با موبایل، آموزش مهارتهای سواد رسانه‌ای، حقوق مردم در رسانه‌های تنظیم‌گر از مباحث این سمینارها خواهد بود. ما هر روز برای دو سمینار و میزگرد برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رئیس ساترا در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری‌ها نسبت به فیلیمو و قرار منع تعقیب این پلتفرم اظهار داشت: ما به خاطر ترک فعل مورد سوال قرار می‌گیریم و اینکه چرا وظایف به صورت کامل انجام نشده است. ساترا و بسیاری از نهادها ضابط قضایی نیستند وظیفه ما کشف تخلف و اعلام و پیگیری آن است تا از ضایع‌شدن حق دیگر همکاران جلوگیری کنیم. اولا همه محتوایی که در رسانه‌های صوت و تصویر پخش میشود ممیزی پیشینی ندارد، نظارت فضای مجازی هنوز در هیچ جای دنیا مخصوصاً محتوای کاربرمحور پیشینی نیست، به واسطه بررسی‌های نهادهای تخصصی، گزارش‌های مردمی نظارت پسینی به وجود می‌آید. برخی رسانه‌ها ممکن است فرایند قانونی را طی نکنند، راهکار قانونی این است که به مراجع ذی ربط اعلام کنیم، یک نهاد تنظیم‌گر وظیفه‌اش اعمال قانون نیست، وظیفه‌اش اعلام تخلف و پیگیری آن است.

وی در پایان افزود: یک تخلف ابعاد مختلفی دارد، آنچه که باعث‌عدم انتشار یک محتوا می‌شود لزوما متن و زیرمتن نیست و فرامتن هم هست. زیرمتن به تولیدکنندگان مربوط است، فرامتن به شرایط، زمان و مباحث جانبی موقع پخش مربوط است. یک محتوا ممکن است بدون هیچ ایرادی باشد اما در یک زمان امکان انتشار نداشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز