خبرگزاری کار ایران

رئیس ساترا مطرح کرد؛

افزایش همکاری صداوسیما با فعالان صنعت صوت و تصویر فراگیر و مشورت گرفتن از مردم هدف اصلی «رصتا» است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۵۹۳

سعید مقیسه با اشاره به اینکه نمایشگاه «رصتا» برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود، افزایش همکاری صداوسیما با فعالان صنعت صوت و تصویر فراگیر را هدف اصلی این رویداد دانست.

سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره برگزاری نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت‌‌ و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، گفت: اولین بار است که نمایشگاهی به نام رصتا برای رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران برگزار می‌شود و انشاالله در سال‌های آتی هم به صورت گسترده‌تر این نمایشگاه ادامه خواهد داشت. چند هدف در برگزاری این نمایشگاه دنبال می‌شود، یکی از اهداف آن هم‌افزایی بین فعالین صنعت صوت و تصویر فراگیر و حمایت‌کنندگان و تنظیم‌گران آن است. هدف دیگر نمایشگاه آشنایی مردم با فعالیت رسانه‌های صوت و تصویر و شیوه‌های بهره‌مندی آن‌ها از خدمات رسانه‌ای که در حال توسعه فضای مجازی کشور است و هدف دیگر تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر خواهد بود؛ اینکه بخش‌های مختلف ارزش‌آفرینی در این زمینه برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی به هم نزدیک شوند.

مقیسه خاطرنشان کرد: این مسائل اهداف مهم نمایشگاه است و اهداف جنبی نیز طبیعتاً وجود دارد که خود به خود پس از برگزاری نمایشگاه حاصل خواهد شد. کسانی که در این نمایشگاه دعوت می‌شوند، واحدهای مختلف صداوسیما از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی گرفته تا معاونت‌ها و شرکت‌های وابسته به سازمان هستند که در زمینه‌های مختلف با رویکرد خدمات و فعالیت‌هایشان در فضای مجازی فعالیت دارند. گروه‌های دیگری که به این نمایشگاه دعوت شده‌اند، شرکت‌های دارای مجوز از ساترا هستند که از میان بیش از ۳۰۰ شرکت دارای مجوز از ساترا بر اساس دعوت اولیه پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰۰ شرکت از میان شرکت‌های فعال در نمایشگاه رصتا حضور داشته باشند. این شرکت‌ها همگی در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی فعالیت دارند و فرصت خوبی فراهم خواهم شد تا میان سکوهای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تعامل و همکاری بیشتری شکل بگیرد. واحدهای مختلف سازمان تنظیم مقررات فراگیر نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی افزود: ما بخشی در ساترا داریم که مربوط به شرکت‌های حمایت‌کننده از این صنعت می‌شود، استارتاپ‌ها را راهبری و هدایت می‌کند که مجموعه «آومیک» نام دارد و همه شرکت‌هایی که در این مرکز فعال بودند به حضور این نمایشگاه دعوت هستند و شرکت‌هایی که می‌خواهند از این به بعد در این مرکز رشد فعالیت داشته باشند نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که مسیر آینده حمایت از این صنعت نیز در این رویداد انتخاب می‌شود.

رئیس ساترا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این نمایشگاه بین‌المللی است، گفت: امسال نمایشگاه بخش بین‌المللی ندارد اما سال‌های آینده این امکان قابل بررسی است اما به طور کل این فرصت برای بین‌المللی شدن بخش مرتبط با فعالیت صوت و تصویر فراگیر وجود دارد.

مقیسه درباره رویدادهای این نمایشگاه گفت: در نمایشگاه «رصتا» چندین رویداد نیز برگزار می‌شود. یکسری میزگرد تخصصی در این رویداد داریم که بین افراد مختلف و فعالان صنعت برگزار می‌شود. یکسری سمینار علمی و مهارت‌آموزی داریم که برای مردم برگزار می‌شود. کلاس‌های آموزشی مختلفی در این رویداد برگزار می‌شود که کلاس‌های آموزشی تبیینی مثل سواد رسانه، آموزش مهارت‌هایی مثل تولید محتوای سریع و آسان با موبایل، آموزش خانواده‌ها و مادران برای انتخاب محتوای سالم و مفید برای فرزندانشان، آشنایی با قوانین مربوط به رده‌بندی سنی و آشنایی مردم با حقوقی که در قبال رسانه‌های صوت و تصویر دارند از جمله مباحث این کلاس‌های آموزشی هستند.

وی درباره حقوق مردم در قبال رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر گفت: طبق قانون مردم حقوقی در این مورد دارند که به نظر می‌رسد با همه حقوقشان آشنا نیستند، مردم حتی می‌توانند حقوق دیگری را هم مطالبه کنند که جای مطرح کردن آن در این نمایشگاه است تا فرصت هم‌اندیشی خوبی بین مردم و رسانه‌ها و رسانه‌ها و تنظیم‌گران برقرار شود تا انشاالله بتوانیم هم در خدمت مردم و هم شرکت‌های فعال در این زمینه باشیم.

مقیسه درباره فراگیرتر شدن تولیدات شبکه نمایش خانگی در سطح جهانی گفت: ما یک واحد تعاملات بین‌الملل در ساترا داریم که یکی از وظایفش تنظیم تفاهم‌نامه با نهادهای تنظیم‌گر در کشورهای مختلف است و یکی از بندهای این تفاهم‌نامه تسهیل‌گری برای ارتباط با رسانه‌های مختلف و دریافت محتوای مربوطه است. به غیر از این در آومیک هم یک بخش مشاوره‌ای ایجاد خواهد شد که شروع فعالیت آن در همین نمایشگاه رقم می‌خورد و آن هم وظیفه تسهیل‌گری ارتباطات بین‌المللی تولیدکنندگان محتوا و آثار خواهد بود. در این نمایشگاه آثار غیر ایرانی وجود دارد اما خود شرکت‌های بین‌المللی امسال دعوت نیستند ولی انشاالله در سال‌های آینده بتوانیم این بخش را توسعه دهیم.

وی افزود: نمایشگاه «رصتا» فرصتی برای هم‌اندیشی،‌ مشورت گرفتن و استفاده حداکثری توسط مردم و فعالان صنعت است. ما میزگردهای تخصصی خواهیم داشت که یکی از اهداف آن بررسی موضوعی چون اجرای قوانین فعلی کشور یا توسعه آن است.

رئیس ساترا درباره همکاری سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها گفت: در نمایشگاه «سیتکس» که چندی پیش برگزار شد تعامل و همکاری بین ساترا و وزارت ارشاد شکل گرفت، اما در این نمایشگاه افزایش همکاری سازمان صداوسیما با فعالان صنعت صوت و تصویر فراگیر را مدنظر داریم. البته این به معنای‌ عدم توجه ساترا به همکاری و تعامل با وزارت ارشاد نیست. در این فرصت چهار روزه بیش از هر چیز هدفمان توسعه روابط بین واحدهای سازمان صداوسیما و همچنین ساترا با رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است. به عنوان مثال ما یکسری حمایت‌ها از این رسانه‌ها داریم که از جمله آن‌ها می‌توان به بسته محتوایی مناسب رسانه‌ها اشاره کرد که هر ماه آن را تقدیم می‌کنیم و تا الان بیش از ۸۰۰ قسمت محتوای تلویزیونی اعم از فیلم، سریال، مستند، کلیپ، نماهنگ و… ارائه شده است. اینکه چه محتوایی بیشتر برای رسانه‌ها مورد توجه است یکی از ابعاد این هم‌اندیشی است. نکته دیگر این است که «آی فریم» شبکه‌ها می‌تواند در اختیار رسانه‌های دارای مجوز در فضای مجازی قرار بگیرد؛ اینکه چه رسانه‌ای متقاضی چه شبکه‌ای است و در چه زمانی و چگونه می‌تواند بهتر از این امکان استفاده کند از جمله این حمایت‌ها است که می‌تواند توسعه پیدا کند.

وی در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: از دیگر مسائلی که می‌توان عنوان کرد مجوزهایی است که توسط ساترا صادر می‌شود، مجوز تأسیس رسانه، تولید و انتشار آثار در این نهاد نظارتی صادر می‌شوند و اینکه چگونه می‌توان صدور این مجوزها را راحت‌تر و آسان‌تر کرد از جمله مباحثی است که در این نمایشگاه مطرح خواهد شد. سایر حمایت‌هایی که ساترا از مجموعه‌های مختلف دارد به مجموعه‌های مشاوره‌ای، خدمات‌دهی و زیرساختی نیز مربوط می‌شود که در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد. ما یکسری زیرساخت‌های آماده داریم که می‌تواند در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد و یک سری خدمات توسط شرکت‌های مرتبط نیز وجود دارد که آن‌ها موظف به ارائه این خدمات به رسانه‌های دارای مجوز هستند که آومیک را تشکیل می‌دهد. اینکه خدمات مدنظر باید چه باشد و چگونه راحت‌تر در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد و همچنین نیازسنجی از مسائلی است که در این نمایشگاه مورد توجه خواهد بود. از دیگر حمایت‌هایی که ساترا انجام می‌دهد بحث آموزش رسانه‌ها است؛ ما همه رسانه‌ها در زمان دریافت مجوز را به شرکت در دانشگاه صداوسیما دعوت می‌کنیم که این کلاس‌ها با اعطای مدرک دانشگاهی نیز همراه است. در این دانشگاه سرفصل‌های مرتبط با مدیریت رسانه یا ارزیابی محتوا ارائه می‌شود؛ قوانین و مقررات نیز به رسانه‌ها گفته می‌شود و همه این‌ها حمایت‌هایی است که در این نمایشگاه نیز مطرح خواهند شد. انواع این حمایت‌ها در این نمایشگاه برای توسعه و بهبود شرایط و ارتباط بهتر ساترا با رسانه‌های مختلف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز