خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره صنایع‌دستی فجر مطرح شد:

از استراتژی هشتگانه تا تقویت جایگاه صنایع‌دستی ایران در عرصه بین‌المللی/ فاخر بودن صنایع‌دستی ایران مانع حضور سایر کشورها در جشنواره شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۲۰۸

در نشست خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر بر جریان سازی و لزوم توجه بیشتر به صنایع‌دستی تاکید و عنوان شد: فاخر بودن صنایع‌دستی ایران مانع حضور بسیاری از کشورها در جشنواره فجر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر با حضور مسئولان برگزارکننده در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

مریم جلالی (معاون صنایع دستی کشور) با اشاره به آنکه ایران کشور جشنواره‌هاست، گفت: در نهایت برونداد و نتایج جشنواره اهمیت دارد. هفت عدد بالندگی است و با همکاری شورای عالی صنایع دستی درصدد بین‌المللی برگزار کردن این دور برآمدیم. رویکردها و کارکردهای خردورزانه را مد نظر داریم. تحقق اقتصاد هویت بنیان هدف اصلی ماست. افزایش جایگاه صنایع دستی و تقویت توجه به این حوزه را مد نظر داریم.

او درخصوص رویکردهای جشنواره گفت: خلاقیت و نوآوری و عدالت فرهنگی را مد نظر قرار دادیم. هم افزایی گروه‌های مختلف، حفظ و تقویت جایگاه ایران به عنوان کشوری فعال در حوزه صنایع دستی از جمله‌رویکردهای ماست.

جلالی تاکید کرد: استراتژی هشتگانه اعم از تولیدکنندگان، هنرمندان، جامعه، رسانه و… برای رسیدن به رویکردهای ما که با نگاه مشورتی و خرد جمعی شکل گرفته محقق خواهد شد.

معاون صنایع دستی همچنین درخصوص وضیت بیمه هنرمندان گفت: حدود ۵۰ هزار نفر از هنرمندان ما بیمه تامین اجتماعی هستند و رئیس جمهور هم قول بیمه شدن ۱۰ هزار نفر جدید را داده است. اما سعی ما بر آن است تا مشکل بیمه را ریشه‌ای حل کنیم. اقدام قانونی باید انجام شود و بانک اطلاعاتی باید تکمیل شود.

او درخصوص معافیت‌های مالیاتی گفت: رفع پیمان سپاری ارزی را انجام دادیم که صادرات را تسهیل می‌کند. سعی‌مان بر آن است تا در اختتامیه از رایزنی‌های فرهنگی مستقر در ۶۰ کشور به صورت مجازی حضور داشته باشند تا در حوزه صادرات و معرفی آثار فعال شوند.

جلالی درخصوص چرایی شرکت نکردن روسیه در جشنواره صنایع‌دستی فجر در حالی که در نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی حضور داشتند، گفت: با روسیه صحبت شده بود اما آن‌ها به زودی نمایشگاه میت دارند. ضمن آنکه صنایع‌دستی ایران بسیار فاخر است و با وجود استقبال سفیر اما هنرمندان روس تمایلی برای شرکت نداشتند.

معاون صنایع دستی خاطرنشان کرد: نمایشگاه صنایع دستی محل نمایش آثار خرد و تولیدات انبوه است اما جشنواره محل آثار فاخر و حضور هنرمندان شاخص صنایع‌دستی است.

به گفته جلالی، غرفه‌های آموزش و فروش در بخش‌های مرتبط با راه‌آهن راه اندازی می‌شود. صندوق کارآفرینی امید نیز وام خرید صنایع دستی خواهد داد و ارگان‌های دولتی ملزم به خرید صنایع دستی شدند. همچنین دزفول، کاشان، بوشهر و رشت به عنوان شهرهای جهانی در حوزه‌های مختلف صنایع دستی معرفی شدند.

او همچنین درخصوص چرایی‌ عدم حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های خارجی گفت: ما شرکت می‌کنیم اما صدای آن منعکس نمی‌شود چند ماه پیش آقای ودود هنرمند شاخص نمایشگاه جهانی شد اما اطلاع‌رسانی نشد. نمایشگاه رودوزی‌های سنتی در ایتالیا برگزار شد و حتا در فیتور حضور داشتیم فقط نیازمند فضای رسانه‌ای و جریان‌سازی هستیم. باید موانع ارسال صنایع‌دستی را برداریم. نیازمند جلب توجه سرمایه‌گذاران هستیم.

جلالی درخصوص چرایی‌ عدم استقبال جهانی از جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر، گفت: ایران هراسی نه تنها در حوزه گردشگری بلکه در حوزه صنایع‌دستی هم وجود دارد. حتا اعضای شورای جهانی صنایع‌دستی برای حضور در این جشنواره با چالش روبه رو بودند. ضمن آنکه اعتبارات خاصی برای برگزاری این جشنواره نداشتیم درحالی که سایر جشنواره‌های فجر اعتبارات مصوب دارند.

سیدمرتضی عمادی (دبیر اجرایی جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی) نیز با اشاره به آنکه این جشنواره در روز ۲۶ بهمن ماه در محل موزه ملی ایران گشایش خواهد یافت، گفت: از تمبر سرو سیمین رونمایی خواهد شد. ۱۵ بخش جانبی نیز در کنار نمایشگاه برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: ورک شاپ و نمایشگاه عکس سروسیمین شامل ۳۰ عکس از صنایع‌دستی را خواهیم داشت و رادیو جشنواره نیز در کنار استودیو و سینما سروسیمین فعال خواهد شد. مراسم اختتامیه نیز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد.

به گفته او حدود ۴۸ روز است که سایت اختصاصی صنایع‌دستی و هنرهای دستی www. ssfajr. ir آغاز به کار کرده و می‌تواند منبع اطلاع‌رسانی و اخبار جشنواره باشد.

سپس ویدا توحدی (مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی) گفت: شورای جهانی صنایع دستی در این دور حضور خواهد داشت. حضور مدرسان بین‌المللی را خواهیم داشت و ورک شاپ‌هایی همسو با نیاز صنایع‌دستی را برگزار خواهیم کرد و امکان ثبت نام در سایت جشنواره فراهم است. در این دور از جشنواره بر حضور زنان در عرصه صنایع‌دستی تاکید خواهد شد.

به گفته توحدی، حدود ۱۲ کشور درخواست حضور داشتند که حدود ۷۰ اثر فرستادند.

او افزود: داوری آثار فجر در اول اسفند با حضور داوران ایرانی و خارجی انجام خواهد شد. تاکنون ۶۰ اثر از ۸ کشور خارجی و ۲۵۰ اثر داخلی را با توجه به شاخص‌های خاص انتخاب کردیم. یکی از این شاخص‌ها فاخر بودن و موزه‌ای بودن اثر بود. البته بخشی از گنجینه آثار معاصر که در مجموعه سعدآباد وجود دارد را به نمایش می‌گذاریم.

به گفته او، داوران و ارزیابان خارجی هنرمندان صنایع دستی هستند و از کشورهای کویت، سنگاپور، افغانستان، هند، عمان، فلسطین، ترکمنستان و قرقیزستان حضور خواهند داشت.

زینعالی (رئیس کمیته استان‌ها جشنواره صنایع‌دستی فجر) نیز گفت: از استان‌ها خواسته شد ۲۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان به نمایندگی از هنرمندان استان در اختتامیه حضور داشته باشند. همچنین از تشکل‌ها دعوت کردیم و ۷۰ تشکل حرفه‌ای در سطح کشور داریم که نقش خود را ایفا خواهند کرد.

او ادامه داد: هر روز یک استان برنامه موسیقی و آیین‌های خود را نمایش می‌دهد. کردستان، آذربایجان و بختیاری‌ها، گیلگ‌ها و خراسانی‌ها حضور خواهند داشت.

بنابراین گزارش، فرشید شکیبا، نیکو شجاع‌نوری، کاظم نظری، محمدتقی آشوری، مهدی کشاورزی افشار، شهرام گیل‌آبادی، طاهره قیومی، علی طلوعی، علیرضا تابش، سید مجتبی حسینی اعضای شورای سیاست‌گذاری هفتمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هستند.

این جشنواره از ۲۶ بهمن تا ۴ اسفندماه در موزه ملی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز