خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشکده هنر دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا مطرح کرد؛

جایزه جهانی کتاب سال پلی برای فهم بیشتر پژوهش‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۸۴۱

رئیس دانشکده هنر دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا معتقد است که جایزه جهانی کتاب سال کمک می‌کند تا پژوهش‌های فرهنگی دانشمندان فعال در زمینه ایران‌شناسی و مطالعات اسلامی، قابل مشاهده باشد. این امر در ساختن پلی برای درک این حوزه‌های پژوهشی مهم است.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی‌اُمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، کوین مالکوم ریچاردز ، رئیس دانشکده هنر دانشگاه پنسیلوانیای آمریکاست. «واسازی دریدای و هنرهای بصری» از جمله آثار ریچاردز است که به فارسی نیز ترجمه شده است.

وی درباره جایزه جهانی کتاب سال ایران و میزان آشنایی‌اش با آن گفت: به لطف دانشجویان ایرانی‌ام و گفتگوهای‌مان پیرامون تلاش‌های فکری که در آنجا انجام می‌شود، با این جایزه آشنا شدم. این امر به پژوهش و تفکر در مورد مطالعات اسلامی که در بافت ایرانی نمایان می‌شود، کمک می‌کند و از کار پژوهشگران و محققانی که به دنبال درک پیوندهای زمان حال ایران با میراث گذشته هستند، حمایت می‌کند. چنین جوایزی به‌عنوان راهی برای قدردانی از دستاوردهای فکری در این زمینه مهم هستند.

ریچاردز در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تاثیر جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، اشاره کرد: من فکر می‌کنم این جایزه کمک می‌کند تا کارهای مهمی را که در حوزه‌های اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی انجام می‌شود، در نظر داشته باشیم و مورد توجه و مطالعه قرار دهیم. همچنین این جایزه باعث می‌شود تا موفق‌ترین کارها را در پیش‌زمینه قرار دهیم و معیاری را برای سایر محققان تعیین کنیم. معمولا کارهای دانشگاهی برای منفعت مالی یا فرصت‌های مالی انجام نمی‌شود، بنابراین توانایی شناسایی شدن توسط همتایان خود برای کمک به حمایت از یک جامعه روشنفکری پر جنب و جوش ارزشمند است. همچنین به ایجاد یک سنت بورسیه کمک می‌کند و به فرد امکان می‌دهد تکامل رشته تحصیلی‌اش را مشاهده کند.

رئیس دانشکده هنر دانشگاه پنسیلوانیا درباره پژوهش‌های ایرانشناسی و اسلام‌شناسی در آمریکا و مراکزی که به این حوزه‌ها می‌پردازند، نیز گفت: سیاست آمریکا و سایر کشورهای جهان بر این است که رشته ایران‌شناسی را در سایه آکادمیک نگه دارند، حتی با وجود بسیاری از مؤسسات پژوهشی عالی که این حوزه مطالعاتی را تقویت می‌کنند. در میان بهترین موسسات ایران‌شناسی می‌توان به مرکز احسان یارشاطر برای مطالعات ایران در دانشگاه کلمبیا، مرکز ساموئل جردن برای مطالعات و فرهنگ فارسی در دانشگاه کالیفرنیا- اروین، مرکز بیژن مصور رحمانی برای ایران و مطالعات خلیج فارس در دانشگاه پرینستون اشاره کرد. برنامه مطالعاتی حمید و کریستینا مقدم در مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد، مرکز مطالعات ایرانیان دیاسپورا در دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو و ابتکار مطالعات ایران در دانشگاه نیویورک نیز از دیگر مراکز مطالعاتی درباره ایران در آمریکا هستند.

ریچاردز اضافه کرد: جایزه جهانی کتاب سال کمک می‌کند تا ایده‌ها و فرآوری‌های فرهنگی دانشمندان فعال در زمینه ایران‌شناسی و مطالعات اسلامی قابل مشاهده باشد. این امر در ساختن پلی برای درک این حوزه‌های پژوهشی مهم است و درعین‌حال بر ابعاد متعدد فرهنگ ایران فراتر از بازنمایی محدود در فرهنگ عامه تأکید می‌کند. این نشان‌دهنده اهمیت تحصیلات و فعالیت‌های فکری در ایران است و فرصتی برای گفت‌وگوی جهانی پیرامون ارزش‌ها و دستاوردهای فرهنگی مختلف به شمار می‌رود و درعین‌حال در غنای فعالیت‌های دانشگاهی موثر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز