خبرگزاری کار ایران

خالق موسیقی متن فیلم «هفت بهار نارنج»:

سینمای ایران گرفتار کپی کردن موسیقی متن شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۰۹۵

پیام آزادی، آهنگساز فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» موضوع کپی کردن موسیقی متن در سینمای ایران بدون ذکر نام را یک معضل برای عرصه موسیقی سینمایی دانست.

پیام آزادی، خالق موسیقی متن فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص شباهت موسیقی متن برخی آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر با آثار شاخص جهانی گفت: بعضا این اتفاق رخ می‌دهد که با شنیدن موسیقی متن یک فیلم به یاد فیلم دیگری می‌افتیم و این امری خطرناک در حوزه سینماست. این اتفاق به این معناست که قانون کپی رایت رعایت نشده و سازنده اقدامی به دور از اخلاق حرفه‌ای انجام داده است.

وی افزود: از سوی دیگر بعضا دیده می‌شود که سازنده موسیقی متن فیلم، به یک موسیقی متن دیگر مراجعه می‌کند و با شنیدن آن تلاش می‌کند تا جنس آن را درک و یک نوا در همان حوزه خلق کند که این امر نمی‌تواند اشتباه باشد.

آزادی ادامه داد: این معضل با موزیک ادیتورها قابل حل است زیرا موزیک ادیتورها رابط بین کارگردان و خالقان موسیقی متن هستند. کارگردان‌ها برای مثال زمانی که می‌خواهند فیلمی شبیه به گلادیاتور بسازند به موزیک ادیتورهای خود می‌گویند که چنین موسیقی مدنظرشان است و باید از سازهای مشابه استفاده شود.

وی افزود: شنیدن موسیقی فیلم دیگر در این جا موضوعیت پیدا می‌کند تا فضای ذهنی کارگردان درک شود. در این شرایط فقط باید قاب و چارچوب برداشته شود و گامی دیگر برداشته نشود تا کپی رایت صورت نگیرد.

آهنگساز فیلم هفت بهارنارنج تصریح کرد: موزیسین‌ها امروز ضرورت دارد که به قانون کپی رایت احترام بگذارند و ملودی مختص خود را خلق کنند و اگر این اتفاق رخ نمی‌دهد باید عنوان کنند که از چه اثری الهام گرفته‌اند. زمانی که ملودی اثر منحصربفرد باشد، مشخصا بیننده را به یاد فیلم دیگری نمی‌اندازد. موزیک ادیتورها با نوازنده‌ها ارتباط تنگاتنگی دارند و عنوان می‌کنند که در چه لحظاتی از فیلم به موسیقی متن نیاز است و از چه ملودی باید استفاده شود.

پیام آزادی خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه سینمای ایران گرفتار کپی کردن موسیقی متن شده است و یکی از علت‌های آن نیز این است که آهنگسازان هم زمان درگیر سه یا چهار پروژه می‌شوند و فرصت نمی‌کنند تا اثری منحصربفرد خلق کنند زیرا اساسا ذهن جواب نمی‌دهد و این توانایی را ندارد.

وی افزود: من در برهه‌ای از زمان با رامین جوادی، خالق موسیقی متن سریال بازی تاج و تخت همکاری داشتم و در این همکاری قرار بود موسیقی متن فصل سوم سریال «وست ورلد» طراحی شود. در این همکاری شاهد بودیم که رامین جوادی تا یک مدت زمانی قرارداد دارد و نباید ذهن خود را درگیر کار دیگری می‌کرد و اگر پروژه‌ای دیگر را قصد داشت قبول کند، پروژه را به دستیار خود واگذار می‌کرد.

این آهنگساز ایرانی توضیح داد: در هیچ کجای دنیا شاهد این موضوع نیستیم که یک آهنگساز در یک جشنواره چندین کار داشته باشد و همواره تلاش می‌شود تا ذهن معطوف به یک پروژه باشد تا کیفیت کار بالا باشد. مشخصا نمی‌شود یک آهنگساز صبح روی یک پروژه جنگی کار کند و بعد از ظهر همان روز موسیقی متن یک اثر اجتماعی را بنوازد اما این اتفاق در ایران در حال رخ دادن است و نتیجه آن همین موضوع می‌شود که برخی آثار یادآور فیلم های دیگر می‌شوند.

پیام آزادی در خصوص موسیقی متن فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» و تاثیر محیط بر این موسیقی متن گفت: فضای فیلمی محیطی خلوت است. در منطقه‌ای روستایی که تقریبا در اطراف آن هیچ سکونتگاهی نیست. پیرمرد تنها و خانه ویلایی دورافتاده سبب شد تا ما نیز در موسیقی متن فیلم از نوایی استفاده کنیم که جنس نسبتا سردی دارد. برهمین اساس در ابتدا بار دراماتیک به موسیقی ندادیم و تلاش کردیم تا موسیقی جنبه های رویایی خود را حفظ کند.

وی اظهار کرد: پس از این وارد فاز دوم موسیقی متن فیلم شدیم و در این فاز بیشتر جنبه دراماتیک موسیقی متن شنیده می‌شد. سازهای زهی، سه تار و کمانچه در این دقایق به کمک ما آمدند تا احساسات مخاطب بیشتر برانگیخته شود.در نواختن سازهای زهی تنهایی به شکلی مشخص با فضای سرد ابتدای فیلم تلفیق شد و آنچه شنیدید محصول همین شیوه بود.

خبرنگار: رضا پورحسین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز