خبرگزاری کار ایران

در چهارمین قسمت «جان‌وطن» مطرح شد؛

از مبارزه مسلحانه پشیمانم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۶۶۶

عبدالله اسفندیاری بازیگر تئاتر می‌گوید از عمری که برای مبارزه مسلحانه تلف کرده است، پشیمانم.

به گزارش ایلنا، قسمت چهارم برنامه ترکیبی «جان‌وطن»، محصول‌ مرکز مستند سوره، به کارگردانی علی فراهانی‌صدر و تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی روز گذشته 16 بهمن میزبان عبدالله اسفندیاری از بازیگران تئاتر و هنرمند انقلابی زمان شاه بود.  

عبدالله اسفندیاری ابتدا با اشاره به اینکه از کودکی به هنر و ادبیات به‌ویژه آثار جلال آل‌احمد علاقه‌مند بوده است، بیان کرد: این علاقه باعث شد به اجرای آثار جلال آل‌احمد در قالب تئاتر روی آورم؛ هنری که از آن می‌توان به عنوان «ابزار خدمت» یاد کرد. به یاد دارم در حسینیه ارشاد تخته‌ای زدند، با پرده سیاه آن را پوشاندند پوشیده شد و در آن‌جا پنج نمایش‌نامه اجرا کردیم.  

وی ادامه داد: نمایش‌نامه «یک بار دیگر ابوذر» که واگویه‌های ابوذر پیش از مرگ بود، در حسینیه ارشاد اجرا کردیم که در شب اول آن دکتر علی شریعتی سخنرانی کرد و علی نصیریان هم به تماشای نمایش آمد. قسمت‌هایی از متن نمایش‌نامه بار سیاسی داشت و حضار را دچار شعف کرده بود. 

این بازیگر تئاتر یادآور شد: شاید بتوان حسینیه ارشاد را پایگاه فعالیت‌های فرهنگی دانست که گروهی آن‌ها را اداره می‌کردند. به عنوان مثال می‌توان به مسابقه نقاشی و تئاتر کودکان و پانتومیم (لال‌بازی) اشاره کرد که مفاهیم زر، زور و تزویر که علی شریعتی به آن اشاره داشت، در این نمایش اجرا شد. همچنین آخرین و معروف‌ترین نمایش‌نامه‌ای که اجرا شد، «سربداران» بود. صحنه‌هایی از این نمایش طعنه به وقایع و کشتارهای آن زمان توسط ماموران ساواک می‌زد و بعد از این تئاتر حسینیه بسته شد.  

اسفندیاری درباره طیف افرادی که به حسینیه ارشاد می‌آمدند، تصریح کرد: طیف افراد متنوع بودند؛ در بین مردها فقط مذهبی‌ها نبودند بلکه افراد مارکسیست هم حضور داشتند که به مراسم سخنرانی می‌آمدند. از میان خانم‌ها هم همه طیفی بودند اما بیشتر زنان چادری‌ حضور داشتند که با آن‌ها برخوردی نمی‌شد. 

وی درباره بسته شدن حسینیه ارشاد گفت: بعد از اجرای تئاتر «سربداران»، حسینیه ارشاد بسته شد و تظاهراتی صورت گرفت. ساواک، مسئول حسینیه را احضار کرد، بروشور تئاتر را به او نشان داده و گفته بود از این «سربداران» شما خون می‌چکد! 

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه هنر می‌تواند انقلاب را پیش ببرد، مطرح کرد:‌ «ما سعی می‌کردیم زبان‌های بهتری را پیدا کنیم و می‌گفتیم نمی‌شود همیشه با سخنرانی و مداحی کار کرد! راهبرد ما این بود که به سمت ابزارهای جدید بیانی برویم و روی این مفاهیم جدید دینی و انقلابی کار بکنیم. 

اسفندیاری در پایان خاطرنشان کرد: اگر با عقل امروزم به آن ایام برگردم، روی جنبه‌های علمی بیشتر از جنبه‌های هیجانی کار می‌کنم. البته از عمری که برای مبارزه مسلحانه تلف کردیم، پشیمانم. 

فصل دوم برنامه ترکیبی «جان‌وطن» با اجرای پرهام عمرانی در ایام دهه فجر در ۱۱ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از ۱۲ تا ۲۲ بهمن هر روز ساعت ۱۷ روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز