خبرگزاری کار ایران

مسعود هاشمی‌نژاد: «کت چرمی» شباهتی به «مرد بازنده» ندارد/ حسین میرزامحمدی: روایتگری و قصه‌گویی برایم اهمیت داشت

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۵۴۰

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «کت چرمی» امروز پس از نمایش فیلم در پردیس سینمایی ملت با حضور حسین میرزامحمدی (کارگردان)، کامران حجازی (تهیه‌کننده) و دیگر عوامل فیلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میرزامحمدی در ابتدای این نشست اظهار داشت: حدودا سال ۹۹ بود که من روی فیلم کوتاهی با نام نام‌برده کار میکردم و موضوع این فیلم تا حدی مربوط به موضوع فیلم «کت چرمی» مربوط بود، رگه‌های این فیلم از آنجا شکل گرفت و از همینجا کار کردن روی فیلمنامه را آغاز کردیم.

میرزامحمدی خاطرنشان کرد: در فیلم کوتاه هم که کار می‌کردم، روایتگری و قصه‌گویی برایم اهمیت داشت و تصویری که ارائه می‌دادم هم برایم مهم بود که درست باشد.

وی درباره انتخاب جواد عزتی برای ایفای نقش این فیلم و ارتباطش با نقش این بازیگر در خورشید، گفت: سال ۹۹ که فیلمنامه را می‌نوشتیم فیلم خورشید اصلا اکران نشده بود و ما توانستیم همه گزینه‌های اولمان را برای حضور در این فیلم برای همکاری کنار خود داشته باشیم.

برای ما مهم بود که دراممان را بر پایه عکس‌العمل‌ها بسازیم. فیلم درباره اندوه عیسی و مسائل اجتماعی و باند مواد مخدری است که با آن درگیر می‌شود. علی‌رغم سفر بیرونی، کاراکتر فیلم سفر درونی هم دارد و ما قرار بود قهرمانی بسازیم که عکس‌العمل‌های بیرونی چندانی نداشت.

سارا حاتمی (بازیگر) در ادامه اظهار داشت: این دومین ایفای نقش من بعد از زخم‌ کاری بوده است. تک‌تک عوامل برای رسیدن به نقش خیلی به من کمک کردند، در زمان پیش‌تولید ما کارهای زیادی برای نزدیک شدن به نقش انجام دادیم. کمپ‌های ترک اعتیاد رفتیم و تحقیق کردیم و توانستیم به آنچه که مشاهده می‌کنید برسیم.

میرزامحمدی درباره انتخاب بازیگران فیلم گفت: ما جلسات زیادی را با آقای حجازی و هاشمی‌نژاد داشتیم. زمانیکه فیلمنامه را مینوشتیم انتخاب‌هایی داشتیم که خوشبختانه توانستیم نظر همه‌شان را جلب کنیم. جواد عزتی برای من فراتر از بازیگر بود برای من و مثل یک برادر کنار من بوده است.

مسعود هاشمی‌نژاد (نویسنده فیلم) اظهار داشت: قهرمان نوآر یا نئونوآر قهرمانی است که یا به دنبال عدالت است یا به دنبال انتقام. داستان‌های فرعی جزو قواعد ژانر هستند و می‌توانیم درباره درست یا غلط بودن داستان‌ها صحبت کنیم اما این شکل فیلمنامه از قواعد ژانر است.

در ادامه حجازی درباره شباهت نقش جواد عزتی با فیلم مرد بازنده اظهار داشت: به نظرم هیچ شباهتی بین کاراکتر جواد عزتی در کرد بازنده با این فیلم وجود ندارد. آنجا مردی ۶۰ ساله است و اینجا جوانتر است.

وی افزود: دغدغه ما مردم هستند و از بهزیستی هیچ کمکی نگرفتیم و اگر در فیلم چنین چیزی مشاهده میکنید به معنای کمک گرفتن از بهزیستی نیست.

حجازی درباره پرداختن به فساد در این فیلم گفت: اصولا تلاشم به عنوان تهیه‌کننده تلاشم این بوده که نشان دهیم چشم بیداری وجود دارد که ماجرا را حل می‌کند. من به فساد سیستماتیک اعتقاد ندارم و قصه ما قصه مردی است که در یک مسیر قصه‌ای قرار میگیرد و به نتیجه می‌رسد.

میرزامحمدی درباره الگو گرفتن از مسعود کیمیایی خاطرنشان کرد: ایشان فیلمساز بزرگی هستند اما من در قهرمان‌سازی از مسعود کیمیایی الگو نگرفتم.

او افزود: شاید قبل از مرد بازنده و زخم کاری ایده ساخت کت چرمی شکل گرفت. من قبلا هم گفتم که در شکل‌گیری از فیلم قطعا وجود آقای حجازی فراتر از یک تهیه‌کننده بود. آقای حجازی در تمام پروسه مثل یک دوست و برادر در کنار من بودند و قبل از زخم‌ کاری برای ساخت این اثر صحبت کرده بودیم.

در ادامه آرمان فیاض (فیلمبردار) گفت: به من پیشنهاد همکاری شد، فیلمنامه را مطالعه کردم، با حسین آشنا شدم، برایم تجربه خوبی بود که در یک فیلم روایتگر همکاری داشته باشم چرا که پیش‌تر در فیلم‌هایی که کار کرده بودم بیشتر جنبه‌های آرتیستیک داشتند.

در ادامه نشست کارگردان اظهار داشت: نظر ما این بود هر کسی که به تیم ما اضافه می‌شود آورده‌ای دارد، آقای مهدویان به شدت نکته‌های درستی را هم در هنگام فیلمبرداری و هم بعد از فیلمبرداری به ما گفتند و من تا جایی که میشد سعی کردم از حضور ایشان استفاده کنم.

در ادامه نشست نویسنده فیلم گفت: اگر شباهتی بین فیلم ما و فیلم‌ آقای مهدویان وجود دارد برای ما مایه خوشحالی است و فکر‌ میکنم تنها عامل شباهت همان بازی جواد عزتی است. در پایانبندی هم باید بگویم که ما وفادار به عرف سینما بودیم.

وی در ادامه اظهار داشت: همه چیز گفته شده و ما به هر چیز بپردازیم کلیشه می‌شود. به نظر من نوع نگاه است که اهمیت دارد و هدف ما هم صرفا برانگیختن احساسات نبود. ما گره‌گشایی‌های ناگهانی تا حدودی می‌توانم موافق باشم ولی به نظرم اگر بخواهیم به قصه رئالیستی نگاه کنیم می‌توانیم به نکات دیگری هم برسیم ولی مساله اصلی ما سفر درونی کاراکتر بود.

کارگردان در ادامه گفت: من از حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر تست گرفتم و در نهایت خانم حاتمی را انتخاب کردم. هیچگونه پیشنهادی وجود نداشت و من در پروسه‌ای به این انتخاب رسیدم.

حجازی در ادامه اظهار داشت: پروسه پروانه ساخت این فیلم کمی طولانی شد چرا که موضوعات ملتهب اینچنینی معمولا دستخوش تغییرات می‌شوند و نکته دیگر این است که پروسه‌ای که برای پروانه ساخت طی کردیم اینگونه نبود که از کیفیت یا آنچه که می‌خواستیم صرف نظر کنیم. ما تعامل کردیم و در نهایت به یک جمع‌بندی رسیدیم. بین گروه ما شورای پروانه ساخت تعامل خوبی شکل گرفت.

این تهیه‌کننده درباره عدم حضور برخی بازیگران در جشنواره گفت: اتفاقی رخ داده که اصلا اتفاق خوشایندی نیست. بهتر است با خط‌کشی بین بازیگران و مردم اختلافی بین این دو طیف ایجاد نکنیم. همه ما به دموکراسی معتقدیم و بازیگران فیلم ما هر کدام سر فیلم دیگری بودند و بر اساس آزادی عمل آنها تصمیم گرفتند که بنا به دلایلی حضور داشته باشند یا اصلا نباشند. در نشست‌های قبلی من با موضوعی برخورد کردم که احساس کردم از عدم حضور بازیگران سواستفاده می‌شود و باید بگویم که بهتر است خط‌کشی نکنیم و فاصله‌ای بین بازیگران و مردم نیندازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز