خبرگزاری کار ایران

جایزۀ زبان فارسی در سینما از جشنوارۀ فیلم فجر خداحافظی کرد

کد خبر : ۱۳۲۶۹۱۷

ناصرفیض، رئیس دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، گفت: جایزۀ فارسینما (زبان فارسی در سینما) در این دوره، همچون سه دوره قبل، در چهارچوب بخش تجلی ارادۀ ملی اهدا نخواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، ناصر فیض در این باره به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: پنج سال است که این جایزه با همت انجمن ویرایش و درست نویسی، به صورت خودجوش و مردمی، داوری و اهدا می‌شود ولی شوربختانه، هر سال موانعی بر سر راه آن می‌گذارند. سال ۱۳۹۹ به رغم سه ماه پیگیری و قول‌هایی متعدد، اجازه ورود به جشنواره را ندادند. سال ۱۴۰۰ کارت داوران را از روز دوم به دستشان رساندند. امسال هم بعد از گذشت چهار روز از شروع جشنواره، هنوز کارت داوران به دستشان نرسیده است.

ناصر فیض گفت: امسال دفتر پاسداشت زبان فارسی به یاری انجمن ویرایش و درست‌نویسی آمد تا با همکاری و مشارکت شورای فرهنگ عمومی و دبیرخانهٔ جشنواره این مهم که از مطالبات علمی جدی رهبر انقلاب است، آبرومندانه برگزار شود. اما تلاش‌های ما برای اهدای جایزۀ زبان فارسی در قالب بخش تجلی ارادۀ ملی به بار ننشست و با بی‌اعتنایی متولیان مواجه شد. بنابراین تصمیم گرفتیم این جایزه را از جشنواره خارج کنیم و بیرون از ساختار جشنواره به فیلم برگزیدۀ زبانی اهدا کنیم.

رئیس دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری افزود: با وجود پیگیری‌های بسیار، در این دوره حتی فرصت تماشای فیلم‌ها را از داوران جایزۀ فارسینما دریغ کرده‌اند و تا امروز جمعه، ۱۴بهمن کارت داوران صادر نشده و حتی گفته‌اند کارت‌ها روز شنبه ۱۵بهمن به دستشان می‌رسد. این یعنی بی‌اعتنایی به زبان فارسی.

فیض گفت : اگر دیگران توان و تمایل یا همت و حمیت ندارند از زبان فارسی دفاع کنند، بی‌تردید ما این اصل مهم را رها نخواهیم کرد.

فیض خاطرنشان کرد: متأسفانه نهادهای مسئول زبان فارسی به تأثیر سینما و ساخته‌های نمایشی بر وضعیت زبانی جامعه بی‌توجه‌اند و در این سال‌ها از این جایزه نه‌تنها حمایت نکرده‌اند، بلکه با بی‌اعتنایی و محدودیت آفرینی این حرکت هدفمند تخصصی را به چالش کشیده‌اند.

او کناره‌گیری از بخش تجلی ارادۀ ملی را اعتراضی به همۀ نهادهای مسئول زبان فارسی و مدیران سینمایی و فرهنگی کشور خواند. رئیس دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در این باره گفت: در میانۀ بی‌اعتنایی نهادهای مسئول در قبال زبان فارسی، دفتر پاسداشت زبان فارسی در حوزۀ هنری حمایت از جایزۀ فارسینما را وظیفۀ خود می‌داند.

فیض با تقدیر از تلاش‌های داوران فارسینما در دوره‌های گذشته گفت: این دغدغه‌مندی‌های مستقل در حوزۀ زبان فارسی شایستۀ تقدیر است، نه بی‌مهری.

رئیس دفتر پاسداشت زبان فارسی در حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: ان‌شاءالله امسال، جایزۀ فارسینما در مراسمی ویژه و با حضور علاقه‌مندان زبان فارسی و سینما در حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی به فیلم برگزیدۀ زبانی اهدا خواهد شد.

جایزۀ فارسینما با همت انجمن ویرایش و درست‌نویسی از سی‌وهفتمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر به خوش‌زبان‌ترین فیلم جشنواره اهدا شده است.

فیلم‌های سرخ‌پوست (نیما جاویدی)، خورشید (مجید مجیدی) و نگهبان شب (رضا میرکریمی) برندگان دوره‌های پیشین این جایزه‌ بوده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز