خبرگزاری کار ایران

در آغاز هفته پژوهش و فناوری مطرح شد:

90 درصد پژوهش حساب‌های اقماری گردشگری انجام شده/ رابطه میراث و پایداری باید بر اساس پژوهش باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۹۲۴

در آغاز هفته پژوهش و فناوری بر این مهم تاکید شد که رابطه میراث و پایداری باید بر اساس پژوهش باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هفته پژوهش و فناوری را با حضور  مسئولان پژوهشگاه و معاون میراث فرهنگی آغاز کرد.

مصیب امیری (رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) با اشاره به رویکردهای پژوهشگاه طی یکسال گذشته گفت: این پژوهشگاه پاسخویی به نیازها و سئوالات وزارتخانه میراث و گردشگری را برعهده دارد و سعی دارد تعامل حرفه‌ای و تخصصی را با کارشناسان و مدیران برقرار کنند. معاونت‌های اجرایی و بخش‌های تخصصی از مهمترین بخش‌ها برای طرح سئوالات تخصصی به شمار می‌روند.

او ادامه داد: مسائل مردم و جامعه در حوزه میراث و گردشگری از دیگر مولفه‌های تاثیر گذار برای طرح سئوالات است. رویکرد پژوهشگاه میراث و گردشگری، بنیان نهادن پلی بین گذشته و حال است. دانشگاه هنوز نتوانسته تاثیر چندانی در حوزه مدیریتی این حوزه داشته باشد. عدم توانایی دستگاه‌ها برای به ثمر  رساندن تحقیقات و همسو و به روز نبودن دروس دانشگاهی در این خصوص تاثیرگذار بوده است.  همچنین پژوهش‌های این حوزه پراکنده و عموما بر اساس دغدغه‌های شخصی است. تفاوتی میان پژوهش‌های دانشگاه و پژوهشگاه به لحاظ عملیاتی وجود ندارد. 

امیری تصریح کرد: بیشتر ما می‌گوییم که گردشگری بزرگ و مهم است و می‌تواند جایگزین نفت در اقتصاد کشور باشد اما آمار مستندی در خصوص اندازه وابعاد، سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی، درصد ایجاد اشتغال و... در دست نیست. از طریق تعداد مهرهای ورودی که نیروی انتظامی در مبادی ورودی روی گذرنامه‌ افراد خارجی می‌زند، اعلام می‌کنیم که اینقدر گردشگر وارد کشور شده است. اما اینکه اینها دقیقا چه نوع گردشگرانی هستند و با چه اهدافی وارد کشور شده‌اند، چند روز در ایران بودند و چقدر هزینه کردند ، اطلاع دقیقی در اختیار نداریم. یا وقتی بانک مرکزی گزاش حساب‌های ملی منتشر می‌ کند، چون حسابی به نام حساب گردشگری تعریف نشده،‌ عملا این صنعت دیده نمی‌شود. این دغدغه‌ها در قالب طرح پژوهشی حساب‌های اقماری گردشگری از دو سال پیش در این پژوهشگاه در حال انجام است و حدود 90 درصد کار انجام شده و 10 درصد آن نیز در حال انجام است.

علی دارابی (معاون میراث فرهنگی کشور) نیز در ادامه این مراسم با اشاره به بیان نکاتی که در هفته پژوهش در سال گذشته مطرح و به رابطه پژوهشگاه و وزارت میراث در حوزه اجرا پرداخته شده بود، گفت: منظور آن بود که نکات مد نظر در این حوزه‌ها را احصا کنیم و قادر باشیم بر مشکلات غلبه کنیم. رابطه میراث و پایداری باید بر اساس پژوهش باشد. در حوزه دیپلماسی عمومی به این مهم نیاز داریم. رخدادی در هفدهمین اجلاس یونسکو در مغرب رخ داد و چهار عنصر  میراث ناملموس را ثبت جهانی کردیم. یکی از معمانان به من گفت هرچند در عرصه فوتبال باختیم اما در امروز در عرصه بین المللی برنده شدیم و این قدرت حوزه فرهنگ را میرساند.

او ادامه داد: باید بدانیم که چگونه بین کاربردی کردن تحقیقات و فعالیت‌های پژوهشگاه ارتباط برقرار کنیم. کاربردی کردن، ماموریت محور و آینده نگری کردن حوزه پژوهش‌ها راهکار رسیدن به موفقیت خواهد بود.

دارابی تصریح کرد: مرمت، موزه داری و تهیه و تدوین پرونده‌های میراث جهانی از جمله موضوعاتی است که کشورهای همسایه خواستار کمک از پژوهشگران ایرانی شدند. چرا نباید از پژوهشگران و کارشناسان ایرانی نامی در میان ارزیابان یونسکو باشد. تلاش ما بر آن است که نگاه ما به پژوهشگاه یک نگاه کاربردی باشد. 

معاون میراث گفت: سیاست گذاری صحیح و ماموریت محور بودن تحقیقات به این معناست که باید رابطه معنا داری بین تحقیقات و اجرا بوجود آید. یکی از مشکلات ما در حوزه برنامه ریزی در بخشهای تحت نظارت نهادهای اجرایی است. باید بدانیم که چگونه به صورت سیستم واحد عمل کنیم تا پژوهشگاه بتواند به نیازها جواب دهد و همچنین ما را در حوزه اجرا راهبری کند. 

او ادامه داد: در حوزه ثبت آثار جهانی به این سئوال برخوردم که چرا ثبت آثار جهانی ما به تعدادی از استانها محدود شده. باید بتوانیم این حوزه را در تمام استانها فعال کنیم. دانشگاه ها می‌توانند در این حوزه ورود کنند. همچنین شبکه سازی در پژوهش اهمیت دارد و باید برنامه جامع داشته باشیم. داشتن جایگاه ویژه در نظام توسعه ای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. سند چشم انداز ۱۴۱۱ در حال تدوین است. جایگاه پژوهشگاه در این سند کجاست؟ باید بتوانیم افق هایی را در این حوزه داشته باشیم.

دارابی خاطرنشان کرد: در تدوین لایحه شدح وظایف میراث جانمایی پژوهشگاه انجام شد اما کمیسیون فرهنگی مطرح کرد که پژوهشگاه اساسنامه خود را دارد و جایگاه و وظایف آن تعریف شده. این پژوهشگاه باید بتواند نیازهای سه حوزه مد نظر را پاسخگو باشد. بتواند آنرا به مرحله اجرا برساند سهم خود را تدوین کند. اولویت‌ها بازد بر اساس نیازها و برنامه‌هایی باشد که در این حوزه وجود دارد.

در ادامه این مراسم از کتاب‌های سند حفاظت از باغ های تاریخی، فرمانروایی خدنگ‌ها، اطلس میراث فرهنگی جزایر ایرانی خلیج فارس، پارتیان، راهنمایی پژوهش‌های شیمیایی و غیر شیمیایی کنترل آفات در مراکز فرهنگی، سند راهبردی حفاظت آثار تاریخی، رایت منصور، معیاری ثبت میراث معماری معاصر ایران، سنگ قبرهای دوره اسلامی، فرهنگ سفالگری پیش از تاریخ دشت قزوین، تپه سگزآباد و پارینه سنگی ایران رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز