خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آغاز کاوش در محوطه عصر آهن قم/ اقامت دو تا یک هفته‌ای عراقی‌ها و عرب‌زبان‌ها در قم

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۲۵۵

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از آغاز کاوش در محوطه قلی درویش در صورت تخصیص اعتبار خبر داد و گفت: سعی داریم با تلفیق و بهره‌برداری از میراث‌فرهنگی و گردشگری، توسعه این دو حوزه را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا ارجمندی (مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم) با اشاره به آنکه قم یک شهر مذهبی است و سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران مذهبی و زیارتی است، گفت: باتوجه به حضور گردشگران زیارت، قم نسبت به سایر مقاصد گردشگری، از وضعیت مطلوب‌تری در حوزه گردشگری و تعدادمسافران برخوردار است. چنانکه علاوه بر گردشگران داخلی شاهد حضور و ورود گردشگران خارجی از عراقی‌ها و عرب زبان‌ها گرفته تا هندی‌ها و سایر کشورهای مسلمان حوزه خلیج فارس نیز هستیم. 

او ادامه داد: بیشتر گردشگران خارجی حداقل دو شب در قم اقامت دارند و برخی از آن‌ها نیز حتا تا یک هفته و بیشتر نیز در قم اقامت می‌کنند. با وجود آنکه محور حضور گردشگران خارجی در قم حوزه گردشگری زیارتی است اما تعدادی گردشگر سلامت نیز داریم حتا برخی از گردشگران با دو منظور زیارت و سلامت به این شهر سفر می‌کنند. وجود بیمارستان‌های تخصصی و فعالیت چندین آژانس در حوزه سلامت، این شاخه از گردشگری را نیز در قم فعال ساخته است. 

ارجمندی درخصوص حضور گردشگران داخلی در قم نیز گفت: اغلب حضور گردشگران داخلی مناسبتی است. به طور مثال درحال حاضر در ایام فاطمیه به سر می‌بریم از این رو نه تنها آخر هفته بلکه در طول هفته نیز گردشگران داخلی به قم سفر می‌کنند. البته در شب‌های چهارشنبه با توجه به مقصد قرار گرفتن مسجد جمکران و شب‌های جمعه نیز حرم حضرت معصومه (س)، قم میزبان زائران است. 

او با قابل توجه دانستن میزان سفر گردشگران داخلی به قم، گفت: ضریب اشغال قم در طول ماه‌های گذشته خیلی بالا بود اما اخیرا به دلیل اتفاقاتی که رخ داده شاهد کاهش هستیم با این وجود ضریب اشغال مراکز اقامتی استان قم بیش از ۶۰ درصد است که نسبت به سایر استان‌ها قابل توجه است. 

تلفیق میراث و گردشگری در قم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اشاره به آنکه جاذبه حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران به اندازه‌ای زیاد است که عموما بخش‌های میراثی و صنایع دستی استان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، درخصوص وضعیت میراث‌فرهنگی و صنایع دستی استان قم گفت: جدیدا توجهات خوبی به این حوزه‌ها داریم و سعی داریم با مرمت آثار تاریخی آن‌ها را به بدنه سفر و گردشگری قم بیافزاییم. چنانکه مرمت بازار کهنه که بنایی صفوی است و تبدیل به مکانی متروکه شده بود را شروع کردیم تا به عنوان محوری تاریخی برای خرید و فروش صنایع دستی معرفی شود. 

آغاز کاوش در صورت تخصیص بودجه

او همچنین از توجه به تپه تاریخی قلی درویش که در نزدیکی مسجد جمکران قرار دارد خبر داد و گفت: بر اساس جدیدترین حفاری‌های باستان‌شناسان در این تپه باستانی، آثاری از کوره‌های عصر آهن با قدمت حدود سه هزار سال بدست آمده‌است که مشخص می‌کند این شهر در گذشته در شرق محل فعلی بوده و در اثر تغییر مسیر قمرود به سمت غرب کشیده شده‌است. قصد داریم «قلی درویش» را تبدیل به سایت موزه تاریخی کنیم. سعی داریم سقف این سایت موزه به اتمام برسد و حتا اکنون نیز می‌توان از این تپه تاریخی به عنوان سایت موزه یاد کرد. 

ارجمندی تاکید کرد: به محض تخصیص یافتن بودجه و اعتبارات درخواستی، برنامه‌های کاوش باستان‌شناسی در استان قم آغاز خواهد شد. اولویت ما کاوش در قلی درویش است و با توجه به آنکه قرار است تبدیل به سایت موزه شود، هرچه یافته‌های بیشتری از این محوطه داشته باشیم، سایت موزه غنی‌تری خواهیم داشت. در این محوطه ۲۲ دوره معماری بدست آمده و نشانه‌هایی از شهر تاریخی و تعداد زیادی از آتشکده بدست آمده. البته این گمانه وجود دارد که ممکن است بازه زمانی ده هزار سال را بتوان برای این محوطه در نظر گرفت اما یافته‌ها تاکنون قدمتی هفت هزارساله را تخمین زده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز