خبرگزاری کار ایران

روایت مدیر مدرسه «عشق» از چگونگی تاسیس آن/ بزرگترین آرزویم این است که بچه‌ها عاشقانه زندگی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۴۷۶

روایت نهم از مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» به قصه «محترم تخجم»، مدیر مدرسه «عشق» اختصاص داشت.

به گزارش ایلنا، نهمین قسمت مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی که تازه‌ترین محصول مرکز مستند سوره است، شب گذشته ۱۲ شهریورماه روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

«محترم تخجم»، موسس مدرسه «عشق»، سوژه این قسمت از «همسایه‌های خوب» بود که که مهر خود و یاران مهربانش را نثار کودکان کار و فرزندان خانواده‌های کم‌برخوردار کرده است و با تاسیس مدرسه «عشق» در محله شوش تهران به صورت رایگان کودکان بازمانده از تحصیل را آموزش می‌دهد.

محترم تخجم با بیان اینکه به دنبال دیده شدن و سر زبان‌ها افتادن نیست، درباره فعالیت‌هایش گفت: بسیاری از نزدیکانم نمی‌دانند من این کار را انجام می‌دهم. حتی در اولین مصاحبه‌ام گفتم که برای دریافت کمک مالی در این پروژه حاضر نشدم بلکه به شبیه‌سازی که از طریق دیدن ما انجام می‌گیرد، بیشتر امیدوارم یعنی همه بتوانند از عشقی که به ما داده و گرفته می‌شود، بیشتر بهره ببرند.

موسس مدرسه «عشق» با بیان اینکه از دوران کودکی با کار نیک آشنا شده است، مطرح کرد: پدرم مهندس راه بود و در جریان یکی از پروژه‌هایش تونل ریزش کرد و آسیب دید. زمانی که حالش خوب شد از ما خواست خوراکی‌هایمان را برداریم و با ایشان به عیادت کارگرانی که در این حادثه آسیب دیده بودند، برویم. هنگام عیادت از همکارانش خوراکی‌هایی که همراه داشتیم به بچه‌ها دادیم. یعنی از همان زمان با کمک‌رسانی به دیگران آشنا شدم.

تخجم ادامه داد: زمانی که به سن مدرسه رسیدم هم هر زمان در مدرسه داوطلب می‌خواستند، داوطلب می‌شدم. این اتفاق تا امروز ادامه داشته است و امیدوارم تا هر زمان هستم، به مردم خدمت کنم.

وی با اشاره به علت تاسیس مدرسه «عشق» مطرح کرد: من پس از فوت یکی از عزیزانم افسردگی گرفتم اما عامل بزرگی که پایبندم کرد و امید به زندگی را در من نگه داشت، تاسیس مدرسه «عشق» بود. در حقیقت با تاسیس آن حالت افسردگی‌ام از بین رفت، پُرانرژی و عاشق خودم شدم.

موسس مدرسه «عشق» با بیان اینکه از معلمان خوب مدرسه «عشق» بسیار راضی‌ست، افزود: در این مدرسه کلاس‌هایی از جمله فوتبال، شنا، خیاطی، شمع‌سازی، سیاه قلم، تدبر در قرآن، بازیگری، سرود و تواشیح، آرایشگری مردانه و… برای بچه‌ها با حضور استادان مجرب در نظر گرفتیم. همچنین کلاس خلاقیت برای بچه‌ها برگزار می‌کنیم و حتی دانش‌آموزان در کلاس‌های طناب‌زنی نیز این خلاقیت را به صورت دیگر به کار می‌برند. لازم است بگویم بچه‌ها وقتی وارد مدرسه می‌شوند، سر کلاسی می‌روند که دوست دارند.

تخجم درباره علت نامگذاری مدرسه «عشق» گفت: نام مسجدی که طبقه دوم آن را برای تاسیس مدرسه در زمان کرونا گرفتیم، علی بن ابی طالب بود و من هم بی‌اختیار اسم مدرسه را «عشق» گذاشتم. حتی کسانی که با من در این مسیر همراه بودند «عشق» را بهترین نام می‌دانستند.

وی ادامه داد: کرونا یک پیام مهم برای ما داشت و آن این بود که اگر این بیماری برای برخی موجب مرگ می‌شود اما زندگی همچنان ادامه دارد و کسانی مانند دانش‌آموزان که باید زندگی کنند، از مدرسه محروم شدند و این اتفاق باعث شده است روش تدریس و درس خواندن فرق کند. آن زمان تاسیس مدرسه «عشق» را مسئولیت اجتماعی بر گردن خود دیدم.

مدیر موسسه «عشق» با اشاره به اینکه این مدرسه در حال حاضر ۱۲۴ شاگرد دارد که هزینه تحصیل آن‌ها کاملا رایگان است، مطرح کرد: بچه‌های مدرسه از اقشار متفاوت و از تحصیل بازمانده هستند. اولین قشر کسانی هستند که ادامه تحصیل ندادند و یا درس نخواندند. دومین گروه کسانی هستند که بچه‌دار می‌شوند تا آن‌ها را برای کار تربیت کنند.

به گفته تخجم، بچه‌های مدرسه «عشق» با این فرهنگ آشنا شده‌اند که شرف کار در کارگاه با پول کم بیشتر از آن تکدی‌گری است.

وی افزود: قشر سوم واقعا عزت‌مند هستند؛ بچه‌هایی که پدر و مادر از کار افتاده دارند و بچه‌ها مجبور هستند کار کنند. خوشحالم که خداوند لیاقت این را داده است که خدمت‌گذار آن‌ها باشم. قشر چهارم بچه‌هایی از خانواده آسیب‌دیده هستند، آسیب‌هایی از جنس طلاق و یا اعتیاد.

مدیر مدرسه «عشق» با اشاره به اینکه یکی از کارهای این مدرسه مشاور درمانی است، تصریح کرد: یک هیات مشاور از روانشناس، روانپزشک، مشاور خانواده و مشاور کودک ما را یاری و با بچه‌ها کار می‌کنند.

تخجم افزود: متاسفانه در منطقه‌ای که فعالیت می‌کنم، بچه‌ها با هیچ نوع فرهنگ اجتماعی آشنایی ندارند و شاید بتوان گفت از فقر فرهنگی، مادی و بعضا معنوی رنج می‌برند چراکه در خانواده‌های آسیب‌پذیر رشد کردند و بسیاری از مسایل را به چشم دیده‌اند. من به دنبال آن بودم که فرهنگ در منطقه‌ای که مدرسه را تاسیس کردیم، حاکم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بزرگترین آرزویم این است که بچه‌هایی که در این مدرسه درست می‌خوانند عاشق باشند، عاشق بمانند، عاشقانه زندگی کنند و عاشق بمیرند. همچنین امیدوارم افرادی کار من را ادامه دهند تا جایی که فردی روی زمین نباشد که آسیب اذیتش کند.

«همسایه‌های خوب» شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۰۰:۱۵ و ۱۳:۳۰ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز