خبرگزاری کار ایران

در قسمت پنج مجموعه مستند «همسایه‌های خوب»؛

انجمن آینده‌سازان جوان روستای نوبندیان چگونه راه‌اندازی شد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۰۳۲

«عبدالحکیم پادبان» سوژه قسمت پنج مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» از فعالیت‌های خود در روستای نوبندیان و تاسیس انجمن آینده‌سازان این روستا می‌گوید.

به گزارش ایلنا، پنجمین قسمت مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» با عنوان «عبدالحکیم پاده‌بان» امروز پنجم شهریورماه ساعت ۱۹:۰۰ روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.

این مجموعه مستند به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی که تازه‌ترین محصول مرکز مستند سوره است، قصه زندگی این فعال فرهنگی و مروج کتابخوانی را در جنوب استان سیستان و بلوچستان روستای نوبندیان شهرستان چابهار روایت می‌کند.

پادبان انجمنی را به نام انجمن آینده‌سازان جوان روستای نوبندیان به وجود آورده و توانسته است با راه‌اندازی، تجهیز و فعال کردن مراکز فرهنگی و آموزشی در شهرستان‌های چابهار، دشتیاری و کنارک به ارتقای فرهنگ مطالعه و توسعه فرهنگی منطقه کمک کند. این انجمن تاکنون موفق به تجهیز و بازسازی یازده کتابخانه و خانه امید در منطقه شده است.

پخش این قسمت بهانه‌ای شد تا با عبدالحکیم پاده‌بان گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه از سوی «عبدالحکیم بهار» یکی از سوژه‌های این مجموعه مستند که مشغول ترویج کتابخوانی در روستای رمین شهر چابهار است به مهدی بخشی‌مقدم کارگردان اثر معرفی شده، بیان کرد: ابتدا باید از کارگردان این مجموعه مستند برای ساخت چنین اثری تشکر کنم و بگویم که خوشحالم نمایش اینگونه از فعالیت‌ها تبدیل به دغدغه مستندسازان شده است. ترویج فرهنگ کتابخوانی یکی از اهداف ما در سیستان و بلوچستان است و همین مساله یکی از دلایلی که باعث شد با این پروژه همکاری کنم. همچنین زمانی که کارگردان به من گفت این اثر به دنبال ایجاد حس و حال خوب در مخاطب است بیشتر ترغیب شدم تا با این پروژه همراه شوم.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه برخی از مردم ذهنیت خوبی درباره استان سیستان و بلوچستان ندارند، گفت: ما به عنوان ساکنان این منطقه علاقه‌مندیم مستندسازان و فیلمسازان برای ساخت آثار خود به استان سیستان و بلوچستان سفر کنند و آن را به مخاطبان بشناسانند. در حقیقت ما نه تنها از مستندهایی که در راستای شناساندن و معرفی درست مردم منطقه سیستان و بلوچستان شود؛ استقبال می‌کنیم بلکه مشتاقیم مسئولان هنری چنین پروژه‌هایی را تعریف کنند.

پاده‌بان با بیان اینکه «همسایه‌های خوب» تاکید کرد: تلویزیون، رسانه فوق العاده قوی به لحاظ انعکاس مسایل مهم و متعدد است و ساخت و تولید مستندهایی مانند «همسایه‌های خوب» تاثیر بسزایی در دید مخاطب نسبت به منطقه می‌گذارد. همچنین باید بگویم در سیستان و بلوچستان سوژه‌های ناب و دست‌نخورده بسیاری وجود دارد و می‌توان آثار بسیار درباره اسطوره‌های این منطقه ساخت.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی خود را از زمان دانشجویی‌اش آغاز کرده است، مطرح کرد: زمانی که در چابهار دانشجو بودم، جلسات پرسش و پاسخ و مطالبه‌گرایانه با مسئولان سیاسی برگزار می‌کردیم اما بعد از دو سال باخود فکر کردیم و گفتیم ما دائما از مسئولان می‌پرسیم شما چه کردید در حالیکه باید به این مساله بیشتر توجه کنیم که ما به عنوان بومی منطقه چه کارهایی انجام دادیم.

این فعال فرهنگی ادامه داد: سلسه کارهایی انجام شد و به بحث احداث کتابخانه رسیدیم چراکه به دنبال افزایش آگاهی و دانش مردم بودیم. ما به عناون داوطلب قضیه این مساله را با روستاییان مطرح کردیم که مورد استقبال قرار گرفت و همگام با همشهریان خود توانستیم کتابخانه راه‌اندازی کنیم. پس از آن با دوستان دیگری آشنا شدیم و به این نتیجه رسیدیم که شبکه‌ای راه‌اندازی کنیم تا کار قانونی شود.

پاده‌بان درباره حضور داوطلبان در این منطقه یادآور شد: هر زمان در زمینه‌های مختلف نیازمند افرادی برای آموزش به بچه‌ها باشیم، از طریق یک سایت، درخواست خود را ثبت می‌کنیم. حدود سه سال می‌شود که داوطلبان به ما اعتماد می‌کنند و به منطقه می‌آیند. البته اوایل یک ترس و دید منفی نسبت به شهر داشتند اما با بازخوردهایی که از افراد مختلف گرفتند، دید منفی کمتر شده است. لازم است بگویم در این مسیر رزومه داوطلبان را چک می‌کنیم و تمام جوانب را می‌سنجیم سپس از آن‌ها دعوت به همکاری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه با احداث کتابخانه به دنبال آن بودند که مراکز فرهنگی و آموزشی تشکیل بدهند، توضیح داد: اصل اتفاقی که با حضور بچه‌ها و نوجوانان رخ می‌دهد، بلندخوانی و جمع‌خوانی کتاب‌های مرتبط با گروهی سنی‌شان است. در کنار این اتفاق ما به دنبال این هستیم که مراکز فرهنگی و آموزشی ایجاد کنیم تا بچه‌ها به ویژه کسانی که کنکوری هستند، در کنار فعالیت از تحصیل بازنمانند.

به گفته این فعال فرهنگی، بیشتر کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های این منطقه قرار دارد، از سوی مردم و بیشتر از استان تهران ارسال شده است.

پاده‌بان در پایان خاطرنشان کرد: آرزوی من برای بچه‌های روستایم این است که آگاهی‌شان در قالب ایجاد کتابخانه‌ها و گسترش آن‌ها زیاد شود چراکه اگر این اتفاق بیفتد، روحیه مطالبه‌گری در آن‌ها تقویت می‌شود و در حقیقت خودشان به خودشان کمک می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز