خبرگزاری کار ایران

در نشست مدیران پایگاه‌های میراث جهانی مطرح شد؛

در جذب گردشگران خارجی در رتبه ۴۶ جهان قرار داریم/ عرصه و حریم میراث‌فرهنگی را به دید اراضی ملی ننگریم/ خشت خشت میراث‌فرهنگی باید خط قرمز نظام باشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۸۰۲

مدیران پایگاه‌های میراث جهانی بر ایجاد توازن بین حفاظت و توسعه تاکید کردند و از لزوم توجه به عرصه و حریم میراث‌فرهنگی سخن به میان آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجمین همایش سراسری افق تحول با حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در محل سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

عاطفه رشنویی (مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل) با اشاره به لزوم توجه به عرصه و حریم میراث جهانی و ملی، گفت: برای صیانت از میراث باید خطوط عرصه و حریم مورد توجه باشد درحالی که گاه ضابطه‌هایی تدوین می‌شود که در تقابل با عرصه و حریم هستند و مردم را در مقابل میراث قرار می‌دهند.

او ادامه داد: اگر طرحی به حوزه پایگاه‌ها می‌آید عنادورزانه به آن نگاه نمی‌کنیم بلکه حفاظت از میراث ملی و جهانی را مدنظر قرار می‌دهیم. بهتر است عرصه و حریم را به دید اراضی ملی ننگریم بلکه ظرفی است که میراث در آن شکل گرفته.

رشنویی گفت: بهتر است تکلیف کارکنان قدیمی و تخصصی پایگاه‌ها مشخص شود. ساماندهی نیروی انسانی را مدنظر قرار دهیم. تخصیص دیرهنگام اعتبارات نیز چالش دیگر این حوزه است.

برنامه چشم‌انداز و برنامه تفضیلی گردشگری برای سایت‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی نداریم

مهران مقصودی (مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت) نیز با اشاره به تاثیر توسعه گردشگری برای حفظ میراث جهانی گفت: در حوزه جذب گردشگران خارجی در رتبه ۴۶ جهان قرار داریم و وضعیت خوبی نیست. ایجاد توازن بین حفاظت و توسعه اهمیت دارد. توسعه پایدار و آموزش بعد از آن است. برنامه چشم‌انداز و برنامه تفضیلی گردشگری برای سایت‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی نداریم.

او ادامه داد: عموما بخشی نگری صورت می‌گیرد و هنوز هماهنگی لازم حتا در وزارتخانه وجود ندارد. زیرساخت گردشگری نداریم درحالی که باید استانداردها را افزایش دهیم. در این حوزه رتبه ۱۰۸ در میان ۳۴۰ کشور هستیم. نیروی انسانی کارآمد نداریم. نظام آماری مناسب نداریم.

یکی از راه‌های نجات کشور ما میراث فرهنگی و گردشگری است

محمدرضا دشتی (رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی) نیز در پاسخ به درخواست‌های مذکور که توسط مدیران پایگاه‌های میراث جهانی مطرح شد، گفت: دیدگاه مسئولان ما به میراث‌فرهنگی در حوزه تصمیمات شهری باید تغییر کند. ساخت و ساز و توسعه مد نظر مسئولان است و میراث‌فرهنگی که دو دهه است در برنامه توسعه گنجانده شده به صورت ناقص اجرا شده. یکی از راه‌های نجات کشور ما میراث فرهنگی و گردشگری است. درآمد گردشگری باید پایه و ارکان درآمدی کشور شود اما چنین نگاهی وجود ندارد. باید نهضت داده‌ها راه بیاندازیم و نهضت تبیین که رهبری تاکید دارند را در این بخش راه بیاندازیم.

او تاکید کرد: میراث‌فرهنگی ایران چیزی کم از اهرام مصر و دیوار چین ندارد باید برنامه داشته باشیم و وزارت میراث‌فرهنگی باید این برنامه را ارائه دهد. باید نگاه مسئولان و نمایندگان مجلس را با ارائه برنامه تغییر دهیم.

دشتی اردکانی تاکید کرد: باید فرهنگ و هنر ایران را به دنیا معرفی کنیم اما از این مهم غافل هستیم. در برنامه توسعه هفتم که درحال نوشته شدن است نظرات میراث و گردشگری و صنایع‌دستی را مد نظر قرار می‌دهیم.

او یادآور شد: ۱۴۰۰ نفر در پایگاه‌های میراث‌فرهنگی ما بلاتکلیف هستند. باید به این مهم رسیدگی شود اگر نمایندگان مجلس را در جریان قرار دهیم مشکلات این حوزه حل خواهد شد. خشت خشت میراث‌فرهنگی کشور باید خط قرمز نظام باشد و حتا یک خشت آسیب نبیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز