خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مراسم تاسوعا و عاشورای یزد در صدر استقبال گردشگران خارجی/ قم، مشهد، یزد و شیراز در اولویت سفرهای زیارتی/ تدارکِ قطار ویژه سفرهای محرم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۵۶۴

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای گردشگری مذهبی، زیارتی و دینی در ایام تاسوعا و عاشورا، گفت: قم، مشهد، یزد و شیراز در اولویت سفرهای زیارتی قرار دارند و قطارهای ویژه سفرهای عاشورایی برای برخی از شهرها در نظر گرفته شده است.

به گزاش خبرنگار ایلنا، مناسبات و مراسم‌های مذهبی و آیینی از جمله مواردی هستند که می‌توان با معرفی درست و صحیح آن‌ها به گردشگران، علاوه بر رونق دادن به برگزاری هرچه بهتر آن رویداد، به ایجاد چهره‌ای متفاوت از ایران مذهبی نیز کمک کرد. علاوه بر آن بحث ایران‌هراسی را می‌توان با ایجاد فرصت حضور گردشگران در مناسبت‌هایی مانند تاسوعا و عاشورا و نشان دادن ارادت شیعیان به امام شهیدشان تعدیل کرد و چهره ایران واقعی را به نمایش گذاشت. 

حضور گردشگران خارجی در چنین مراسم‌هایی ضمن ارائه آگاهی به گردشگران جهت رعایت ملاحظات دینی و اخلاقی مرتبط با ایام سوگواری، فرصتی ایجاد می‌کند که شرایط آشنایی با فرهنگ معنوی هر استان و ترویج آئین و مراسم‌های مذهبی شیعی در ایام ماه محرم در راستای انعکاس واقعی ریشه مناسک مربوطه و مقابله با ایران‌هراسی فراهم شود. 

مصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) دراین باره به ایلنا گفت: در محرم چند موضوع مختلف رادر حوزه گردشگری در پیش گرفته‌ایم و در این راستا میزهای تخصصی با حضور کارشناسان و نهادهای ذیربط برگزار کردیم. از آن جمله می‌توان به میزهای تخصصی گردشگری معنوی، گردشگری زیارت و گردشگری دینی اشاره کرد. 

به گفته او، گردشگری معنوی شامل جذب گردشگرانی می‌شود که از سایر ادیان برای دیدن مراسم تاسوعا و عاشورا به ایران سفر می‌کنند. برای حضور این گردشگران برنامه‌ریزی خوبی در استان‌های زنجان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، قم، اصفهان، فارس و یزد صورت گرفته است. درواقع گردشگران خارجی از سایر ادیان که در ایران حضور دارند، همراه با راهنمایان متخصص گردشگری و راهنمایان متخصص دینی می‌توانند در این مراسم‌ها حضور پیدا کنند حتا تورهای ویژه‌ای برای گردشگران معنوی در استان‌های مذکور برنامه ریزی شده. عمده این تورها با حضور راهنمایان متخصص برگزار می‌شود که البته بیشتر آن‌ها به صورت داوطلبانه و بر اساس ارادتی که به اباعبدالله دارند، برگزار می‌شود. این راهنمایان در کنار ادارات میراث فرهنگی استان‌ها قرار گرفته‌اند تا اطلاعات لازم را در اختیار گردشگران خارجی بگذارند. 

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه  برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور گردشگران خارجی در تکایا، حسینیه‌ها و معرفی قیام عاشورا انجام شده، گفت: بحث آزادگی و توجه به موضوعات معنوی در اینگونه مراسم‌ها بسیار پررنگ است و از این رو توصیه‌هایی به گردشگران خارجی درخصوص چگونگی حضور و شرکت آن‌ها در این مراسم می‌شود. 

او ادامه داد: علاوه بر تورهایی که برای گردشگرانی که در داخل کشور هستند برای دیدن مراسم محرم تدارک دیده شده، تورهای ویژه‌ای برای ورود گردشگران خارجی تدارک دیده شده تا در قالب گردشگری معنوی در محرم به ایران سفر کنند. عمده تورها به یزد، کاشان، زنجان، قم و مشهد است. برنامه ریزی شده تا این گردشگران، آیین‌های مختلف محرم را از نزدیک ببینند. درواقع آنها با مراسم‌هایی از آیین پخت غذاهای نذری همراه می‌شوند تا با سنت حسنه نذر آشنا شوند و در ادامه به دیدن مراسم تعزیه خوانی که در حسینیه‌ها و تکایا اجرا می‌شود، می‌روند. در یزد هم به دیدن مراسم نخل برداری می‌روند و در مراسم آیینی زنجیرزنی و سینه زنی حضور پیدامی‌کنند همچنین با فلسفه‌ای که در پس این مراسم‌ها وجود دارد، آشنا می‌شوند. 

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی درخصوص استقبالی که تاکنون از تورهای گردشگران خارجی برای محرم صورت گرفته، گفت: تاکنون استقبال خوب بوده البته انتظار آن را نداشتیم که در شرایط فعلی پندمی کرونا، چنین استقبالی صورت گیرد. گرچه تورهای مختلف در شهرهای مختلف با استقبال‌های متفاوت روبه رو شدند. اما در این میان بیشترین استقبال از استان یزد بوده است. 

ساماندهی تورهای زیارتی

فاطمی همچنین به ساماندهی تورهای زیارتی اشاره کرد و گفت: این بخش نیز برای گردشگران داخلی در نظر گرفته شده است. در این راستا ستادهای اسکان در کنار حسینیه‌ها در جنب مراسم‌های اصلی تشکیل شده تا اگر مسافران نیاز به اسکان داشته باشند، برنامه ریزی دراین خصوص انجام شود. 

او درخصوص اعزام گردشگران به مراسم‌های خاص تاسوعا و عاشورا نیز گفت: قطارهای ویژه‌ای برای سفر به زنجان برای حضور در مراسم روز هشتم محرم در نظر گرفته شده. همچنین قطار قم، یزد و کاشان به زودی راه اندازی خواهد شد تا گردشگران بتوانند از این طریق برای حضور در مراسم تاسوعا و عاشورا در این شهرها حاضر شوند. 

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین به افزایش ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در تعطیلات تاسوعا و عاشورا اشاره کرد و گفت: ستاد اسکان راه‌اندازی و سامانه سفر نیز فعال شده است. پیش‌بینی ما آن است که استان‌های مذهبی مانند یزد، قم، خراسان رضوی، فارس با بیشترین تعداد مسافران روبه رو شوند البته این احتمال وجود دارد که استان‌هایی مانند کاشان، اصفهان، زنجان، آذربایجان شرقی و خرم‌آباد نیز با افزایش حجم سفرها روبه رو شوند. راهیان نور نیز به صورت جداگانه برنامه‌های خاص خود را خواهند داشت. 

توجه به توصیه‌های هواشناسی

او درخصوص تاثیر وضعیت ناپایداری جوی و احتمال وقوع سیل و بارندگی در برخی از شهرها و استان‌های کشور در تعطیلات تاسوعا و عاشورا نیز گفت: ناپایداری‌ها به سمت شمال شرق در حرکت است و جو ناپایداری هم از شمال غرب وارد کشور می‌شود. توصیه ما آن است که افرادی که به مشهد سفر می‌کنند بخصوص آنها که مسیر شمال را برای این سفر انتخاب کرده‌اند، توجه داشته باشند که وضعیت آب و هوایی را چک کنند و در اطراف رودخانه‌ها اتراق نکنند چراکه احتمال طغیان رودخانه‌ها وجود دراد. 

در سواحل نا ایمن شنا نکنید

فاطمی همچنین به لزوم توجه مسافران سواحل شمالی به هشدارهایی که درخصوص شنا در مناطق ناایمن دریا منتشر شده است، تاکید کرد و گفت: هرچند اطلاع رسانی‌های تعطیلات گذشته تا حدودی به مدیریت حضور مسافران در سواحلی که آزادسازی شده اما ایمن‌سازی نشده‌اند، کمک کرد اما همچنان شاهد عدم توجه مسافران به این موارد هستیم که منجر به فوت و غرق شدن شده است. سواحل شمالی کشور آزادسازی شده‌اند اما همه مناطق ایمن‌سازی نشده‌اند و غریق نجات در همه محل‌ها حضور ندارند بنابراین بهتر است در این مناطق شنا نکنند چراکه شرایط جوی از یکسو و اتفاقات آنی که منجر به غرق شدن می‌شود از دیگر سو می‌تواند ناراحتی برای تمام خانواده به همراه داشته باشد. 

بنابراین گزارش، طبق اعلام ادارات‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های سراسر کشور، برنامه‌هایی از جمله ثبت ملی آئین‌های مربوط به ایام سوگواری محرم در فهرست آثار ملی، برگزاری جلسات مربوط به کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر استانی، برگزاری قطار گردشگری برای جابه‌جایی گردشگران که قصد عزیمت به شهرهای مذهبی را دارند، برگزاری بزرگترین تجمع شیعیان، اطلاع‌رسانی و تولید اقلام تبلیغاتی برای جذب گردشگران خارجی، اعمال تخفیف در مراکز اقامتی برای گردشگران ورودی به استان در ایام محرم و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی برای راهنمایان گردشگری مختص این ایام در میز گردشگری معنوی مطرح و اطلاع‌رسانی شده و انجام هماهنگی لازم برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از مراسم‌های ایام سوگواری ماه محرم و ترویج مناسک و آئین تشیع در اولویت کاری ادارات کل استانی قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز