خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

محرمِ یزد را مجازی ببینید/ مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری یزد در محرم فعال هستند

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۴۰۰

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: از آنجا که برگزاری مراسم محرم در یزد عموما از اول تا ۱۳ محرم انجام می‌شد، پویش محرم را مجازی ببینید نیز در این تاریخ فعال خواهد ش و در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود خواهد رسید. تصمیم بر آن است که امکان برقراری ارتباط با مسافرانی که در سال‌های گذشته در این ایام به یزد سفر کرده بودند فراهم شود تا بتوانیم از تجربیات و خاطرات آنها بگوییم و آیین‌های سنتی یزد در قالب‌های مختلف معرفی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با فرا رسیدن ماه محرم در کنار رونق مباحث مذهبی، گردشگری مذهبی نیز بیش از گذشته مطرح می‌شود. گردشگری مذهبی در ایران جایگاه پررنگی دارد و استان‌هایی مانند خراسان رضوی، قم و شیراز به واسطه قرار داشتن حرم‌های مطهر امام (ع) و امامزادگان، سهم زیادی از این نوع گردشگری را از آن خود کرده‌اند.

 در این میان برخی از شهرها مانند یزد به واسطه مذهبی بودن شهروندان و اجرای مراسم مختلف مذهبی شهرت یافته‌اند ضمن آنکه از یزد به عنوان حسینیه ایران نیز یاد می‌شود و هر سال در ایام محرم میزبان هزاران گردشگر ایرانی و خارجی می‌شد. در واقع می‌توان گفت، طی سال‌های گذشته، یزد تبدیل به یکی از مقاصد پررنگ گردشگری مذهبی در کشور شده است.

اما امسال با وجود شیوع ویروس کرونا و تاکیداتی که بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماه محرم وجود دارد، یزد چگونه قرار است از گردشگران و افراد علاقه مند به آشنایی با مراسم‌های محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی پذیرایی کند؟

سیدمصطفی فاطمی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد) در این خصوص به ایلنا گفت: بیش از ۵ سال است که در یزد شاهد شکل‌گیری و فعالیت کمیته گردشگری معنوی و مذهبی هستیم. بخش معنوی این کمیته فعالیت‌هایی در حوزه گردشگران خارجی که ادیان دیگر دارند را پوشش می‌دهد و بخش مذهبی آن  در حوزه گردشگری داخلی  و گردشگرانی که با دین ما آشنا هستند فعال است.

 او با اشاره به اینکه هر سال با فرا رسیدن ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، یزد با برگزاری مراسم‌های مختلف در این حوزه همراه می‌شد، گفت: طی سال‌های گذشته با برگزاری مراسم‌های مختلف شاهد افزایش چشمگیر در  تعداد گردشگران یزد بودیم. نه تنها گردشگران داخلی برای دیدن این مراسم می‌آمدند بلکه شاهد حضور گردشگران خارجی نیز بودیم.  تعداد گردشگران به اندازه‌ای افزایش یافته بود که مجبور می‌شدیم تعداد حسینیه‌هایی که امکان بازدید گردشگران از مراسم را فراهم می‌کردند، افزایش دهیم تا بتوانیم پاسخگوی این تعداد از گردشگران مذهبی و معنوی باشیم. 

 فاطمی در ادامه با اشاره به شرایط پیش آمده به واسطه شیوع ویروس کرونا در سال جاری گفت، تعدادی از افرادی که متولی برگزاری هیئت‌های مذهبی در یزد بودند به خصوص هیئت‌های سنتی، اعلام کردند برنامه‌ای برای برگزاری مراسم ماه محرم ندارند و برنامه‌های جایگزین مانند کمک به ایتام و نیازمندان، زندانیان و غیره را معرفی کردند.

او تصریح کرد: در این راستا با توجه به کلیات شرایط موجود و با تشکیل جلسه کمیته معنوی و مذهبی یزد تصمیم بر آن شد تا امسال به صورت حضوری گردشگری مذهبی و معنوی را در یزد نداشته باشیم و برنامه‌های کمیته در این حوزه تعطیل خواهد شد.  اما بر اساس رسالتی که کمیته دارد و هر سال برنامه‌های متعددی را برگزار می‌کند بر آن شدیم تا بر اساس تولید محتوایی که طی ۵ سال گذشته با فعال‌تر شدن کمیته شاهد آن بودیم، درصدد ایجاد فضایی در شبکه‌های مجازی برای معرفی گردشگری مذهبی یزد برآییم. در واقع امسال درصدد آن هستیم تا گردشگران را به این‌سو سوق دهیم که گردشگری مذهبی یزد را مجازی ببینند.

 مدیرکل میراث و گردشگری با اشاره به آن که بیش از ۷۰ نفر در کمیته مذهبی و معنوی این استان فعال هستند، تصریح کرد: راهنمایان حوزه گردشگری، فعالان گردشگری،  آژانس داران هتلداران و...  در کنار متولیان برخی از حسینیه‌ها و افرادی که به این حوزه علاقه‌مند هستند در این کمیته فعال شده‌اند. از آنجا که برگزاری مراسم محرم در یزد عموما از اول تا ۱۳ محرم  انجام می‌شد، پویش محرم را مجازی ببینید نیز در این تاریخ فعال خواهد شد و در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود خواهد رسید. تصمیم بر آن است که امکان برقراری ارتباط با مسافرانی که در سال‌های گذشته در این ایام به یزد سفر کرده بودند، فراهم شود تا بتوانیم از تجربیات و خاطرات آنها بگوییم. آیین‌های سنتی یزد در قالب‌های مختلف معرفی خواهد شد. همچنین به معرفی مراسم و دسته‌های عزاداری یزد خواهیم پرداخت. در این میان مراسم‌هایی مانند نخل برداری، سینه‌زنی، زنجیرزنی و علم‌برداری و حتی شام غریبان که طی سال‌های گذشته در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده‌اند نیز معرفی خواهند شد.

 به گفته فاطمی، در سال‌های گذشته تورهای گردشگری برای دیدن این مراسم برپا می‌شد اما امسال باتوجه به شرایط موجود، تصمیم بر آن شده است این مراسم‌ها در فضای مجازی و صفحات مختلف شبکه‌های اجتماعی بارگزاری شود. در این میان کمیته گردشگری الکترونیک و کمیته تولید محتوا همکاری‌های تنگاتنگی در این حوزه خواهند داشت. 

 او در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه اگر همچنان با وجود شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا، گردشگران علاقه‌مند باشند  به صورت حضوری از  مراسم عزای حسینی و سایر مراسم مذهبی محرم که هر سال در یزد برگزار می‌شود دیدن کنند، این امر چگونه امکان‌پذیر خواهد بود، گفت: توصیه ما آن است که که اگر گردشگران برای دیدن مراسم‌های خاص محرم تصمیم دارند به یزد سفر کنند این کار را انجام دهند و از این تصمیم منصرف شوند چراکه امسال این مدرسه به صورت بسیار محدود برگزار خواهد شد. اما اگر شاهد حضور گردشگران هم در یزد باشیم سعی می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مکان‌های خاصی را برای آنها اختصاص دهیم. 

 مدیرکل میراث و گردشگری استان یزد تصریح کرد: ساماندهی این تعداد از گردشگران با توجه به اقامت در مراکز اقامتی آنها انجام خواهد شد. در این میان مانعی برای فعالیت واحدهای اقامتی استان وجود ندارد و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. ضمن آنکه آژانس‌ها امکان برگزاری تور را نیز دارند. اما از آنجا که مراسم‌های مذهبی یزد امسال محدود خواهند بود و امکان حضور  تعداد زیادی از گردشگران فراهم نخواهد بود از این‌رو درخواست داریم تا تعداد کمتری از گردشگران به یزد سفر کنند و ما بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سفری ایمن برای آنها تدارک ببینیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز