خبرگزاری کار ایران

آلبوم «تیغ و ترانه» رونمایی شد/شورش بر زبان رایج روز

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۴۷۴

آلبوم «تیغ و ترانه» با صدای هامان و آهنگسازی محمدرضا چراغعلی ۱۰ تیر ماه در تالار وحدت رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی و نشست خبری آلبوم  آلبوم «تیغ و ترانه» با صدای «هامان» و آهنگسازی محمدرضا چراغعلی در حالی برگزار شد که «هامان» خواننده گفت؛ بعد از ۱۷ سال دوباره در عرصه موسیقی فعالیت خواهد کرد. 

در آئین رونمایی آلبوم «تیغ و ترانه» که ۱۰ تیر ماه در تالار وحدت برگزار شد، سجاد عزیز آرام (شاعر و ترانه‌سرا) که اجرای برنامه را برعهده داشت، در ابتدا گفت: «تیغ و ترانه» تلاش کرده که یک اثر تاثیرگذار و جریا‌ن‌ساز باشد. حضور غربت در اشعار «هامان» برآیند نوع زندگی او بوده است. او به دلیل آنکه مهاجرتی اجباری از کشور داشته است، رد پای غربت در ترانه‌هایش پر رنگ است و گویی این غربت را نیز به همراه هنر و ترانه‌هایش با خود برده است. 

محمدرضا چراغعلی با تاکید بر اینکه تلاش کرده تا در دهه ۷۹ یک نگاه جدیدی را ایجاد و توسعه بدهد، ادامه داد: تلاش کردیم تا کلام فاخر را، به سفره موسیقی خانواده‌ها بیاوریم، البته تولید آثار جدی بر پایه کلام فاخر، چیزی شبیه معجزه شده است. هدف، خلق اثری در حوزه موسیقی پاپ-کلاسیک بوده است، در حالی که نمی‌توانم بگویم صرفا کلاسیک به آن نگاه شد، چرا که توجه به ظرفیت مخاطب عمومی هم شده است. 

او خاطرنشان کرد: این نخستین همکاری من با «هامان» است. ولی آغاز این همکاری به سال ۸۱ برمی‌گردد که به پیشنهاد آقای چاووشی مدیر استودیو «بل» پیشنهاد تولید یک آلبوم با همکاری هامان داشتیم، آن روزها من تجربه همکاری با خوانندگان پاپ کلاسیک مثل نیما مسیحا و حامی را داشتم اما ایده‌هایی برای یک آلبوم متفاوت با صدای هامان در ذهنم شکل می‌گرفت. اساسا کار بر روی کلام فاخر در این اوضاع ولنگار ترانه و موسیقی، کار پر ریسکی است ولی پیمانه مهم نیست مهم کیفیت شنونده‌ها هستند. «تیغ وترانه» موسیقی حوزه اندیشه است و به اقبال این آلبوم و شنونده‌های پویای آن امیدوارم. 

در ادامه هامان خواننده و ترانه سرای آلبوم «تیغ و ترانه» یادآور شد: پنح سال ضبط اثر به طول انجامید و بالاخره در این شب، تولد اثر را گرامی می‌داریم. 

او خاطرنشان کرد: «تیغ و ترانه» شورش بر زبان رایج روز است. شورش بر علیه زبان تقلیل یافته‌ای که مناعت اندیشه را در جامعه به همراه داشته است. «تیغ و ترانه» اثری نیست که بر گذشته لمیده باشد و فارغ از اینکه در چه حوزه‌ای از هنر مطرح باشد به دنبال تصویر کردن یک آرمان شهری با بیانی پویا و بالنده است. 

وی با طرح آن که مناعت اندیشه اتفاقی مذموم است و آثار سوئی را به همراه داشته که در حوزه ادبیات و ترانه شاهد آن هستیم، افزود: وضعیت ترانه امروز به گونه‌ای است که همه ما از آن آزرده خاطریم. «تیغ و ترانه» در این وضعیت است که خلق می‌شود و برگی از تقویم ترانه را به خود اختصاص می‌دهد و بر همین اساس سعی کردیم تا در عرصه ترانه به پدیده سانسور پرداخته و امیدوارم موفق بوده باشیم. 

هامان با تشکر از همکاری چراغعلی خطاب به او گفت: سپاسگزارم که در این مدت با صبوری و شکیبایی، وفاداری و همدلی بدور فارغ از وضعیت کنونی جریان بازار پذیرفتند با هم حرکت کنیم و قطعاتی که فارغ از درد اجتماع نیست حتی آنجا که گفتگویی عاشقانه مطرح است، خلق و ثبت کنید. 

او تاکید کرد: موضوع سانسور و ممیزی فارغ از موقعیت جغرافیایی در هر جای دنیا امری مذموم است. امیدوارم در این میان موفق و موثر بوده باشیم. 

فردین خلعتبری نیز با بیان اینکه روز به روز بر تنوع موسیقی کشور افزوده می‌شود، ادامه داد: نهایتا با شکل گیری گونه‌های جدید، گویی موسیقی کشور به جزایری از هم جدا مبدل شده است و مهم‌ترین اشکالات این پدیده، تنافر بین گونه‌های موسیقی است که موسیقی را به محلی برای بی‌اعتنایی اهالی موسیقی به یکدیگر مبدل می‌سازد و ممکن است حس برتری جویی بین اقشار مختلف موسیقی پدید آورد و فی المثل فکر کنند که سبک موسیقی من بهتر از دیگر سبک هاست. 

وی با نام بردن از برخی از نوازندگان آلبوم «تیغ و ترانه»؛ کریم قربانی (نوازنده ویلنسل) و علی جعفری پویان (نوازنده ویلن)، نقش سازنده نوازندگان برای ارتباط دادن گونه‌های موسیقی به یکدیگر ضروری برشمرد و افزود: اهالی موسیقی امروز ما کسانی هستند که در انواع و اقسام موسیقی شناخت و آگاهی دارند. 

این موزیسین خطاب به مخاطبان موسیقی در کشور ادامه داد: بخش دیگر موسیقی در نگاه شماست که آن را می‌بینید و احساس آرامش می‌کنید و زیبایی هنر عنصری است که اگر شما بعنوان مخاطب نباشید پدید نخواهد آمد، بنابراین مخاطب باید باشد تا زیبایی موسیقی احساس شود و امروز خوشحالم اینجا جمع شده‌ایم و نهایتا تا بازتاب یک اثر، یک هنر زیبا را با هم ببینیم. 

فردین خلعتبری که اثری مشترک با هامان را بر روی اشعار بیدل دهلوی برای ضبط در کشور چک در دست تولید دارد، اظهار امیدواری کرد که این نوع و جنس از موسیقی باز هم تکرار شود. 

علی میرعلینقی پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری هم در ادامه ضمن برشمردن سوابق و نقش تاثیرگذار چراغعلی در ایجاد یک جریان در حوره موسیقی پاپ فاخر در دهه هفتاد به ویژگی‌های آوازی و ترانه‌های «هامان» پرداخت. 

وی با برشمردن استقلال در سرودن ترانه و اینکه این ترانه‌ها بیش از هرکسی شبیه به زندگی خود شاعر است گفت که سفر و غربت از اصلی‌ترین مولفه‌های کلامی و نقاط عطف ترانه‌های هامان است. 

میرعلینقی مولف بودن خواننده را در طرح مضامین اجتماعی و فلسفی را از شاخص‌های این خواننده مولف برشمرد و افزود که این اثر قابلیت ماندگاری در تقویم موسیقی را دارد. 

در آیین رونمایی آلبوم «تیغ و ترانه»، پنج ترانه شب ممنوع، دختر گیسو حنا، کافه، خاتون خانه و غزل و تیغ و ترانه به همراه دکلمه‌های از مرثیه فدریکو گارسیا لورکا در سوگ ایگناسیاس مخیاس اجرا شد. 

اجرای آوازها با فیگورهای اٰپراتیک، گاه رسیتاتیف‌ها و دکلمه‌های شاعرانه در کنار اجرای پیانو از ویژگی‌های رسیتال کوچک آواز- پیانوی، هامان و محمدرضا چراغعلی بود. 

در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «تیغ و ترمه» اعلام شد که عواید حمایت‌های مالی از این آلبوم جهت ساخت یک مدرسه دخترانه در روستای قلعه بید نصرت آباد اهدا می‌شود، این مدرسه در مقطع متوسطه اول با ۴۵ نفر دانش اموز در استان سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز