خبرگزاری کار ایران

توقیف نمایش منتخب جشنواره فجر/ شورای نظارت: عوامل گروه خودشان اعتراض کرده‌اند/ تهیه‌کننده: توضیحی به ما داده نشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۶۷۶

«فاطمه اسدی» تهیه‌کننده نمایش «و چند داستان دیگر» از توقیف اجرای این اثر در کرمانشاه خبر داد؛ توقیفی که به گفته او، ساعاتی قبل از آغاز اجرای عمومی، بدون توضیح و علیرغم صدور مجوز کتبی برای اجرا بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «فاطمه اسدی» تهیه‌کننده نمایش «و چند داستان دیگر» از توقف اجرای این اثر در کرمانشاه خبر داد؛ توقیفی که به گفته او، ساعاتی قبل از آغاز اجرای عمومی، بدون توضیح و علیرغم صدور مجوز کتبی برای اجرا بوده است.

اسدی در گفتگو با ایلنا در تشریح این اتفاق و روند اجرای اثر توضیح داد: «شهریور ۱۴۰۰ متن را به شورای نظارت برای بازخوانی تحویل دادیم که پس از ۲۰ روز با یک اصلاحیه کوچک تائید شد. متن آقاری لاریان بارها در کشور روی صحنه رفته و حتی جایزه نخست جشنواره تئاتر فجر را هم گرفته است و اصولا نباید مشکلی می‌داشت. از زمان تائید متن، تمرین‌ها را شروع کردیم و روز ۲۱ اردیبهشت امسال (۱۴۰۱) بازبینی رفتیم که شورای نظارت و ارزشیابی، مجوز اجرای نمایش را صادر کرد. من در مقام تهیه‌کننده، پس از دریافت مجوز، شروع به جمع کردن عوامل و انجام کارهای اولیه اجرا از قبیل نصب شش بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر کردم.»

او با بیان اینکه «تا امروز برای این نمایش بالغ بر ۴۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ام.» خاطرنشان کرد: «مجوزی که به ما دادند برای اجرا از روز یکم تا بیستم تیر ماه بود و سالن انتظار کرمانشاه را در این بازه زمانی در اختیار ما گذاشتند. اما چون می‌دانستیم پروسه نصب دکور سنگین و کمی زمان‌بر است، در تمام پوسترها زمان شروع نمایش را دوم تیر اعلام کردیم.»

تهیه‌کننده نمایش «و چند داستان دیگر» یادآور شد: «ساعت هفت و نیم صبح روز اول اجرا یعنی دوم تیرماه که قرار بود غروبش روی صحنه برویم، نگهبان سالن انتظار با دستیار کارگردان تماس گرفت و گفت «به من گفته‌اند پوسترها و بنرها را از سالن بردارم چون اجازه اجرا نخواهید داشت.» بلافاصله بعد از این اتفاق به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه مراجعه کردیم و دلیل را جویا شدیم اما هیچ‌کسی پاسخ‌گوی ما نبود و مدام ما را از بخشی به بخش دیگر پاس‌کاری می‌کردند؛ شورای نظارت می‌گفت رئیس اداره‌کل ارشاد به ما این دستور را داده و ایشان می‌گفت تصمیم شورای نظارت بوده. یعنی گردن هم‌دیگر می‌انداختند و هیچ پاسخ روشنی به ما ندادند.»

اسدی ادامه داد: «علت لغو مجوز را از روز پنجشنبه (پنجم تیر) که پیگیر بوده‌ایم تا امروز به ما اعلام نکرده‌اند و حتی اجازه ورود به سالن را هم نمی‌دهند. آنچه به صورت شفاهی از گوشه و کنار و نه از طریق منابع رسمی شنیده‌ایم این است که علت توقیف نمایش، «مشکل محتوایی» بوده است. حالا سوال ما این است که آیا در بازخوانی متن متوجه مشکل محتوایی نشده بودند؟ در بازبینی چطور؟

او با بیان اینکه «ضمن اینکه این نمایشنامه با مجوز ارشاد چاپ شده و بارها روی صحنه رفته اما الان می‌گویند مشکل محتوایی دارد!» تصریح کرد: «حتی اگر هم متن مشکلی داشت، طبق آئین‌نامه خود ارشاد برای صدور حکم توقیف یک نمایش باید اول آن نمایش اجرا برود و بعد اگر آنچه روی صحنه برده‌اید با نسخه بازبینی شده تفاوتی داشته باشد به شما تذکر می‌دهند و اگر به تذکر عمل نکنید، آن زمان اجازه توقیف دارند. اما نمایش ما پیش از اجرا توقیف شد که بخواهد مغایرتی دیده شود یا حتی تذکری به ما ندادند.»

اسدی در پایان تصریح کرد: از دوم تیر تاکنون من هر روز به ارشاد رفته‌ام که دست‌کم یک نامه توقیف به من بدهند تا بر اساس آن بتوانم بقیه قراردادهای اجرا را لغو کنم تا بیشتر از این ضرر مالی نکنم. اما هیچ مدرکی به من نمی‌دهند و بلاتکلیف مانده‌ایم.

در تماس با «هواس پلوک» رئیس شورای ارزشیابی و نظارت استان کرمانشاه پیگیر این ماجرا و دلیل توقیف «و چند داستان دیگر» شدیم که او در پاسخ ابتدا عنوان کرد: «ما امروز (پنجم تیر) جلسه‌ای در این‌باره گذاشتیم و مشکل قرار است در همین هفته برطرف شود و برای همین بهتر است موضوع رسانه‌ای نشود. اما قرار نیست درباره این مشکل توضیحی بدهم چون محرمانه است.»

رئیس شورای ارزشیابی و نظارت استان کرمانشاه ادامه داد: «به خودشان توضیح دادیم و کاملا در جریان هستند. این‌ها فرافکنی‌های گروهی خودشان است و می‌دانند که چرا گفته‌ایم فعلا اجرا نکنید تا مشکل کار برطرف شود. انشالله قرار است مشکل حل شود و از عزیزان خواهش می‌کنم آرامش خودشان را حفظ کنند چون هرچه این مساله بیشتر به‌هم خورده شود برای گروه بیشتر مساله درست می‌شود.»

پلوک در ادامه با توضیحی بیشتر درباره علت توقیف اثر گفت: «از داخل گروه خودشان عده‌ای به اداره ارشاد مراجعه کرده و مسائلی را اعلام و اعتراض کرده‌اند اگرنه شورای نظارت به آن‌ها مجوز داده و اداره ارشاد هم تائید کرده است. کسی خارج از گروه خودشان، معترض اجرا نبوده. این اعتراض هم به دلیل «مسائل محتوایی و تکنیک کار» بوده است.»

او در پاسخ به این سوال که این نمایشنامه قبلا در تهران و سایر شهرها اجرا رفته است و چه مشکل محتوایی دارد که آن را برای اجرا در کرمانشاه ناممکن کرده است؟ گفت: «هر نمایشنامه‌ای ممکن است در منطقه‌ای مجوز اجرا بگیرد و در منطقه دیگری از کشور نه. برای صدور مجوز، بافت فرهنگی و اجتماعی و فکری شهر و مردم را در نظر می‌گیرند که آیا می‌توانند با این نوع متون ارتباطی بگیرند یا نه. اینکه نمایشنامه‌ای در تهران اجرا شود،‌ شرط کافی برای اینکه در کرمانشاه هم اجرا شود، نیست. کمااینکه برعکس این قضیه هم رخ داده؛ نمایشنامه‌ای که ۱۰ سال است در تهران مجوز اجرا نداشته، در کرمانشاه روی صحنه رفته است.»

یادآور می‌شود، «و چند داستان دیگر» نمایشی به کارگردانی زری ماه طیوری و تهیه‌کنندگی فاطمه اسدی بر اساس متنی از پیام لاریان است که قرار بود از دوم تیر در تالار انتظار کرمانشاه روی صحنه برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز