خبرگزاری کار ایران

منیره قیدی مطرح کرد؛

«دسته دختران» درباره دفاع و مقاومت مردم در زمان جنگ است/ فیلمنامه خودش را به ما تحمیل کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۰۷۴

منیره قیدی کارگردان فیلم «دسته دختران» معتقد است این فیلم راوی مقاومت و دفاع همه مردم خوزستان در زمان جنگ بوده است.

 گزارش خبرنگار ایلنا، فیلم سینمایی دسته دختران دومین اثر منیره قیدی در مقام کارگردان است که مبارزه و مقاومت جمعی از دختران و زنان در مقطع آغازین جنگ تحمیلی را روایت می‌کند. این فیلم که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد توانست جوایز مختلفی را در بخش‌های جلوه‌های ویژه میدانی و بازیگری کسب کند.

دسته دختران به نوعی اقتباس از خاطرات چندین نفر از زنان مجاهد است که در روزهای سخت مقاومت در خوزستان به کمک رزمندگان آمدند و پابه‌پای آنان در جنگ شرکت کردند. این فیلم که پس از ویلایی‌ها که نگاهی متفاوت به نقش و اثرگذاری زنان در جنگ داشت، دومین فیلم داستانی ساخته شده توسط قیدی است که به موضوع حضور زنان در روزهای دفاع مقدس می‌پردازد.

منیره قیدی درباره نقش آفرینی فرشته حسینی در این فیلم گفت: برای من هیچوقت این حس بیگانه بودن یا غیر ایرانی بودن این بازیگر مطرح نبود و بازی با جان و دل او این را ثابت کرد که این موضوع اصلا تاثیری در نقش آفرینی و انتخاب او نداشت. اتفاقا فرشته حسینی بازیگر توانمند و خوبی است که می‌تواند قابلیت‌های خود را نقش‌های مختلف نشان دهد. من به عنوان کارگردان هیچوقت معیارهای انتخابم این نبوده است که او کجایی است، برای من بازی او در نقشش مهم بود که فکر می‌کنم خیلی خوب از عهده آن برآمد.

وی درباره محتوای فیلم و داستان آن گفت: هرکسی می‌تواند از هر فیلمی برداشت خودش را داشته باشد اما این فیلم درباره دفاع و مقاومت همه مردم در زمان جنگ است و اتفاقا وجه غالب فیلم موضوع رشادت و جان‌فشانی مردم در دفاع از آب و خاک کشورشان بود.

وی ادامه داد: واقعیتش این است که من بعد از ویلایی‌ها تصمیم داشتم که دیگر درباره جنگ کار نکنم ولی به هرحال شرایط جوری شد که قصه واقعی این دختران باعث شد تا ما جذب این کار شویم. تصمیم من این بود که خیلی به آینده نگاه نکنم زیرا خیلی وقت‌ها برنامه‌های طولانی مدتی که آدم برای خودش دارد به صورت ناخودآگاه تغییر می‌کند. من و دوستانم در حال کار بر روی فیلمنامه دیگری بودیم که در ضمن تحقیق برای تکمیل آن کار به این سوژه برخورد کردیم. این سوژه به اندازه‌ای برای ما متفاوت بود که اون دو طرح دیگر کنار رفت و این فیلمنامه خودش را به ما تحمیل کرد. حقیقتش این است که دسته دختران به دلیل جذابیت که برای تیم نویسندگان داشت ما را مجاب کرد که کارهای دیگر را رها کنیم و به این قصه بپردازیم.

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه اهالی و مردمان جنوب کشور در هر شهر لهجه خاص و متفاوتی دارند، بیان کرد: موضوع لهجه بازیگران موضوع مفصلی است اما واقعا در خطه جنوبی کشور اینگونه نیست که مانند شیراز و اصفهان و خیلی از شهرهای دیگر همه مردم با یک گویش مشخص صحبت کنند و میزان لهجه آنان باهم متفاوت است. ما برای رسیدن بازیگران به گویش محلی از افراد کمک‌کننده ماهری استفاده کردیم تا به فرم خوبی برسیم. 

قیدی در پایان با بیان اینکه فعلا درباره کارهای آینده تصمیمی ندارم، اظهار کرد: به نظرم خیلی قاطع درباره آینده نظر دادن صحیح نیست زیرا بسیاری از وقایع و اتفاقات به شخص برنمی‌گردد اما فعلا تصمین جدیدی برای کار ندارم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز