خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مطرح شد؛

ورود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار گردشگر خارجی از ابتدای آبان/ ایجاد مسیرهای جدید برای گردشگران خارجی/ فعال شدن مدارس و سایر مراکز اقامتی در صورت ضرورت/ پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی سفرهای نوروزی نسبت به سال ۹۸

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۵۵۳

در نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از ورود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار گردشگر خارجی از ابتدای آبان خبر داده و عنوان شد: پیش‌بینی می‌شود در نوروز امسال با افزایش ۳۰ درصدی سفر نسبت به سال ۹۸ روبه رو شویم.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور معاون گردشگری،  مدیرکل امور پایگاه‌ها، مدیرکل گردشگری داخلی و مدیرکل امور نظارت و ارزیابی برگزار شد.

علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری کشور) با اشاره به روندی که ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برای ساماندهی سفرهای نوروزی طی کرده، گفت: بعد از شهریور که دغدغه‌های مرتبط با کرونا تا حدودی کاهش پیدا کرد و  بعد از بازگشایی مرزها و کاهش محدودیت‌هایی سفر با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا تمهیدات لازم برای توسعه گردشگری و البته تبلیغ سفرهای نوروزی اندیشیده شد. از این رو ستادهای استانی اجرایی خدمات سفر از آبان ماه امسال آغاز به کار کردند و در برخی از استان‌ها استانداران ماموریت‌های ستاد را پیگیری کردند و این موضوع با دستور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزیر کشور تقویت شد و اکنون در سطح شهرستان و حتی دهیاری‌ها شاهد فعالیت بسیار خوب ستادهای اجرایی خدمات سفر هستیم.

او ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به صورت جدی آن را دنبال می‌کنیم اطمینان‌بخشی سفر است. در همین راستا تاسیسات گردشگری ملزم به دریافت تاییدیه ایمنی و گواهی سلامت از سامانه ایران من و نصب آن در محل تاسیسات گردشگری شدند.

شالبافیان همچنین از تقویت سامانه اطلاع رسانی و درج شکایات ۰۹۶۲۹ خبر داد و گفت: مسافران نوروزی علاوه بر اطلاع از وضعیت راه‌ها می‌توانند مسیرهای گردشگری را نیز در این سامانه ببینند، ضمن آنکه امکان ارسال عکس و فیلم نیز میسر است.

معاون گردشگری کشور درخصوص احیای مجدد گردشگری نیز گفت: از  ابتدای آبان تا ۲۰ اسفند یک میلیون و دویست گردشگر ورودی به کشور داشتیم که نشان از توسعه صنعت گردشگری در ماه‌های اخیر دارد. عمده ورود گردشگران خارجی از کشورهای همسایه بوده است. همچنین تصویب تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها و شناورهای دریایی، حمایت از فعالان گردشگری و صنایع‌دستی در قالب تبصره ۱۸، تلاش برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران در سطح دنیا و… از مهم‌ترین اقدامات از صنعت گردشگری در ماه‌های اخیر است. 

او خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین هدف گردشگری هم افزایی دستگاه‌های مرتبط با گردشگری به منظور در دسترس‌سازی سفر است. همچنین بازارهای کشورهای همسایه و احیا بازارهای گذشته در حوزه گردشگری ورودی را مد نظر داریم.

شالبافیان همچنین درخصوص برآورد خسارت کرونا به صنعت گردشگری گفت: از آنجایی که آثار غیر مستقیم گردشگری در نظام اقتصادی ما احصا نشده از این رو نمی‌توانیم برآورد کلی خسارت به صنعت گردشگری را مشخص کنیم اما در حوزه اقامتی شاهد آن هستیم که کرونا خسارت ۳۰هزار میلیارد تومانی به این بخش وارد کرده.

او به سند تحول گردشگری اشاره کرد و افزود: اصلی‌ترین رویکردی که سند تحول گردشگری دنبال می‌کند توجه به بازارهای گردشگری در کشورهای همسایه است. اما نقطه ثقل این صنعت تقویت همکاری‌ها با ذی‌نفعان و فعالان گردشگری است.

معاون گردشگری کشور همچنین درخصوص تسهیلات حمایتی از صنعت گردشگری گفت: در حوزه زیرساخت‌های گردشگری یک فعالیت مناسبی را شروع کردیم که در همین ارتباط ۱۲۷۵ میلیارد تومان به تامین زیرساخت‌ها اختصاص یافته است. ضمن این‌که دو هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و چهار هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات بانکی برای تامین زیرساخت‌های گردشگری در قالب تسهیلات در نظر گرفته شده که در نوع خود بی‌سابقه است.

او درباره نوروز و فعالیت مراکز اقامتی نیز گفت: در حوزه اقامت اگرچه بر اساس توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا، اولویت با اقامتگاه‌های رسمی است اما در صورت تشخیص شرایط خاص این اجازه به استانداران داده شده تا از سایر اقامتگاه‌ها مانند اقامتگاه‌های آموزش و پرورش و خوابگاه‌های دانشجویی نیز استفاده شود.

او ادامه داد: کشتی‌های تفریحی و شناورهای مسافری که با شیوع کرونا فعالیت نداشتند، با همکاری سازمان بنادر و کشتیرانی فعالیت خود را مجددا آغاز خواهند کرد. 

شالبافیان درخصوص گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره افزایش هزینه‌های سفر و اینکه هشت و نیم میلیون خانوار ایرانی برابر با حدود ۳۰ میلیون نفر طی ۱۰ سال گذشته نتوانسته‌اند به سفر بروند، توضیح داد: شاهد افزایش چشم‌گیر در هزینه‌های صنایع در سال‌های اخیر بودیم که یکی از آن‌ حوزه‌ها صنعت گردشگری است. افزایش هزینه‌ها در سایر صنایع، معلول افزایش هزینه‌های سفر در حوزه گردشگری است‌. یکی از محورهای سند تحول گردشگری کمک به در دسترس قرار گرفتن سفر است که می‌تواند به ارزان‌سازی سفر کمک کند‌. ارزان‌سازی سفر نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است. پیش‌بینی ما این است که سفرهای نوروزی امسال نسبت به نوروز ۱۳۹۸ که نوروز قبل از شیوع کرونا بود، ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

آماده‌سازی ۱۵۳ پایگاه برای اجرای برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱

فرهاد عزیزی (مدیرکل امور پایگاه‌ها) نیز با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن‌های نوروزی در پایگاه‌های سراسر کشور گفت: ۲۵۳ پایگاه ملی و جهانی میزبان گردشگران نوروزی خواهند بود. همچنین ۸۹۵ موزه در نوروز میزبان بازدیدکنندگان خواهند بود. در این راستا ۶۰نقطه شامل پایگاه‌های ملی و جهانی و موزه‌ها به عنوان پایلوت برگزاری مراسم نوروز در کشور انتخاب شده است.

به گفته او، درحالی که آمار بازدید از پایگاه‌های میراث جهانی در سال ۱۳۹۸ به بیش از ۷ میلیون رسیده بود این آمار در سال ۱۳۹۹ به رقم ۴۲۰ هزار نفر رسید. امسال پیش‌بینی شده که آمار بازدیدکنندگان افزایش یابد.

مصطفی فاطمی (مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری) نیز درخصوص وضعیت رزو مراکز اقامتی گفت: برخی استان ها مانند بوشهر، خوزستان، خراسان رضوی، گیلان و مازندران، هرمزگان و یزد با ضریب رزرو بیش از ۸۰ درصد همراه هستند. از این رو به مسافران نوروزی پیشنهاد می‌دهیم مقاصد دیگری مانند البرز، تهران، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، سمنان و کرمان را برای سفر انتخاب کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز