خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛

کار مهم ما رفع مشکلات سازمانی نهاد کتابخانه‌های کشور است/‌آمادگی مجلس برای رفع این مشکلات

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۰۴۰

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت هجدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: معتقدم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تنهایی می‌تواند بخش عمده‌ای از اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران را محقق کند. شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور با ۲۵۰۰ کتابخانه نهادی یک عدد فاخر و قابل اتکا در حوزه فرهنگ به شمار می‌آید.

به گزارش ایلنا به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد مهدی اسماعیلی، (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در مراسم گرامیداشت هجدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سخنانی ضمن تبریک ایام و اعیاد شعبانیه طی سخنانی گفت: امروز ولادت حضرت زین العابدین علیه السلام است که خدمت همه عاشقان و دوستداران اهل بیت تبریک می‌گویم و امیدوارم که در همه حالات و احوالات زندگی از فیوضات این امام همام که در قالب ادعیه روح بخش و بی‌نظیرشان که امام راحل عظیم‌شان در وصیتنامه سیاسی الهی خود از آن به عنوان زبور آل محمد یاد می‌کنند، بهره‌مند باشیم. در همین راستا یکی از کارهای مهمی که دوستان ما در مجموعه‌های فرهنگی انجام می‌دهند ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و تعمیق در این ادعیه صحیفه سجادیه و دعاهای بی‌نظیری مثل دعای ابوحمزه ثمالی است که امیدوارم بتوانیم در سحرهای ماه مبارک و نورانی رمضان که در پیش رو داریم از آن بهره‌مند شویم. 

وی افزود: بسیار خوشحالم از اینکه در مراسم گرامیداشت هجدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مهمان عزیزان هستم و امیدوارم با لطف الهی مسیر بسیار خوبی که در سال‌های اخیر در این نهاد شاهد بودیم، تداوم پیدا کند و مجموعه کشور از برکات این نهاد بیش از گذشته استفاده کنند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقدیر از دبیرکل سابق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: باید تشکر کنم از استاد عزیز جناب آقای مختارپور که انصافاً از شخصیت‌های کم نظیر حوزه فرهنگ و ادب کشور هستند. ایشان یکی از استوانه‌های حوزه فرهنگی کشور هستند و ما خوشحالیم که وجود پربرکت ایشان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و امروز در ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منشأ خیر و برکت هستند. 

اسماعیلی ادامه داد: جناب آقای مختارپور در دوره تصدی خود در نهاد ریل‌گذاری‌های خوبی انجام دادند و نهاد کتابخانه‌ها را به یک نهاد قوی تبدیل کردند به طوری که امروز که ما در خدمت شما هستیم بسیاری از مشکلات چند سال گذشته در این نهاد حل شده است. همانطور که آقای مختارپور در سخنان خود فرمودند همچنان با جدیت به دنبال حل مشکلات این نهاد هستند و من که افتخار استفاده از محضر ایشان را دارم می‌بینم که بصورت مستمر پیگیر مسائل نهاد هستند. 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات معیشتی کتابداران و کارکنان نهاد گفت: کار مهم ما رفع مشکلات سازمانی نهاد است که مجلس شورای اسلامی نیز برای رفع این مشکل آماده است. ما نیز کارهای مقدماتی آن را انجام داده‌ایم و ان شاءالله در اسرع وقت این بحث را به سامان خواهیم رساند و در این مسیر با نهادهای مرتبط در دولت در حال رایزنی و گفتگو هستیم که این موضوع را به نحو قابل قبولی حل خواهیم کرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را یک سرمایه بزرگ برای کشور دانست و گفت: در گذشته این توفیق را داشتم که در استانهای کوچک، شهرهای با جمعیت کم حضور داشته باشم و از نزدیک می‌دیدم که تنها نهاد فرهنگی موجود در آن مناطق کتابخانه‌های عمومی هستند. در برخی شهرهای استان مرکزی که به لحاظ فرهنگی از شهرهای زرخیز ما هستند، یک کتابخانه با دو کتابدار فعال کار چند دستگاه و نهاد فرهنگی را انجام می‌دادند. 

اسماعیلی با اشاره به برخی طرح‌های فرهنگی اجرا شده و در دست اجرا در دولت گفت: به تازگی طرحی در دولت در راستای محرومیت‌زدایی فرهنگ و هنر در کشور اجرا کردیم؛ طی این طرح در ۷۲ شهرستان محروم ۴۰ هزار نفر را تحت آموزش قرار دادیم که بخش عمده‌ای از آن را نهاد کتابخانه‌های عمومی و بخشی از آن را شبکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد حمایت می‌کنند. در این طرح آموزش ۵۰ رشته مختلف هنری به صورت رایگان با حفظ ضوابط مشخص و بدون سر و صدا آغاز شد و ۴۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده اند. 

وی با تاکید بر لزوم هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی کشور گفت: بارها در محافل مختلف عنوان کرده‌ام که این شبکه گسترده حوزه فرهنگی باید به صورت هم افزا کار کند؛ یکی از مهمترین این شبکه‌ها مجموعه کتابخانه‌های عمومی کشور است که نزدیک به ۲۵۰۰ کتابخانه نهادی در سراسر کشور دارد که یک عدد فاخر و قابل اتکا در حوزه فرهنگ به شمار می‌آید. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گاهی خودم، خودم را مورد محاسبه قرار می‌دهم که اگر ما در محضر الهی مورد سوال قرار گیریم که «این مکنت امروز در اختیار شما بوده است و شما چه کار کرده‌اید؟» ما پاسخ قانع کننده‌ای نداریم و دست‌هایم آن بالا است. مگر می‌شود با چنین شبکه گسترده، با بودجه‌ای که در اختیار ماست و مسئولیت مهمی که بر عهده داریم، از زیر مسئولیت فرار کنیم؟ 

محمد مهدی اسماعیلی تصریح کرد: معتقدم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تنهایی می‌تواند بخش عمده‌ای از اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران را محقق کند. فعالیت‌هایی متنوعی چون رونمایی کتاب در شهرهای کوچک برای من بسیار دلچسب است. چرا که معتقدم این اقدامات، کارهای عمیق فرهنگی است و کتابحانه‌ها می‌توانند در کنار مسجد فعالیت‌های فرهنگی ما را سامان دهند. معتقدم حوزه کتابخانه‌های عمومی سرمایه کم نظیر برای انجام فعالیت‌های متنوع فرهنگی است و استفاده دقیق از این شبکه خوب فرهنگی گسترده حتماً وظیفه دوستان ما در نهاد است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به معرفی ترکیب جدید هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: به همت اعضای دولت مکتبی، ترکیب جدید اعضای هیئت امنا نیز انتخاب شده و این افراد جدید در جایگاه هیئت امنا به فعالیت خواهند پرداخت و امیدوارم در کنار جناب آقای مهدی رمضانی که از دوستان با سابقه من در حوزه فرهنگ هستند به توفیقات مورد نظر برسند. جناب آقای رمضانی با سابقه عمیق فرهنگی، سال‌های سال است در حوزه کتاب و نشر خدمت می‌کنند و انصافاً جزء دوستان کم نظیری است که همه وقت خود را در این راه گذاشته است. ان شاءالله با وجود ایشان و دوستان خوبمان و اعضای محترم هیئت امنای کتابخانه‌ها به ویژه استاد عزیز جناب آقای مختارپور شاهد رشد و اعتلای بیشتر این نهاد فرهنگی خواهیم بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز