خبرگزاری کار ایران

در نشست معرفی یک رمان مطرح شد:

«ماکارونی با سُس مشاعره» یک رمان شهری و در عین حال دانش‌آموزی/ کتابی که ما را با دنیای معلولان آشنا می‌سازد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۹۷۳

شهرام اقبال‌زاده با اشاره به این موضوع که «ماکارونی با سُس مشاعره» یک رمان شهری و در عین حال دانش‌آموزی است که بر خلاف بسیاری از رمان‌های امروز سرگشته نیست، گفت: مکان سوم این رمان فضای جدیدی است که به روی جهانیان باز شده و آن فضای مجازی است که ادامۀ همان کالبد شهری است و زندگی نسل جدید در آن جریان دارد.

به گزارش ایلنا، نشست معرفی و گفتگو دربارۀ رمان نوجوان «ماکارونی با سُس مشاعره» با حضور زهره مسکنی نویسندۀ این رمان، شهرام اقبال‌زاده، مترجم، منتقد و پژوهشگر، فاطمه رضایی نویسنده و سردبیر مجلۀ «رشد روشن» و با اجرای مصطفی علیزاده نویسنده و منتقد برگزار شد.

شهرام اقبال‌زاده در این جلسه با اشاره به این موضوع که «ماکارونی با سُس مشاعره» یک رمان شهری و در عین حال دانش‌آموزی است که بر خلاف بسیاری از رمان‌های امروز سرگشته نیست، گفت: مکان سوم این رمان فضای جدیدی است که به روی جهانیان باز شده و آن فضای مجازی است که ادامۀ همان کالبد شهری است و زندگی نسل جدید در آن جریان دارد.

وی با ذکر این موضوع که شخصیت اصلی این رمان کنشگر نوجوانی است که می‌خواهد دنیایش را عوض کند، افزود: دو بن‌مایۀ چالش لاغری و عشق به شاعری در این داستان وجود دارد و هوشمندی فوق‌العاده‌ای نیز از نظر نشانه‌شناسی در آن قابل توجه است که تا فصل ماقبل آخر گره‌گشایی نمی‌شود.

اقبال‌زاده پایان‌بندی داستان را به سوت نهایی داور تشبیه کرد و در همین رابطه افزود: پایان‌بندی شگفت رمان «ماکارونی با سُس مشاعره» به خواننده یادآوری می‌کند که تأکید مکرر برخی موضوعات در طول فصول رمان به دلیل زیبایی‌شناختی بوده تا روند منجرشدن یک تحول کیفی به بلوغ ذهنی - جسمانی و گذار از یک معصومیت ساده به یک معصومیت آگاهانه و هدفمند را به مخاطب نشان دهد؛ چرا که اگر شخص به بلوغ ذهنی نرسد و تن به سلامتی از بحران بیرون نبرد، دچار زیان خواهد شد.

همچنین در این نشست فاطمه رضایی نیز با اشاره به کتاب‌هایی که دربارۀ نابینایان نوشته شده اما بازگوکنندۀ زندگی حقیقی آنان نیست گفت: در رمان «ماکارونی با سُس مشاعره» به زیبایی به این موضوع پرداخته شده و شخصیت نابینای این رمان بر خلاف بسیاری شخصیت‌های نابینا که در بیشتر کتاب‌ها بیچاره یا بسیار عجیب و غریبند، یک انسان معمولی است که نابینایی او نیز یک ویژگی در کنار سایر ویژگی‌های اوست.

رضایی به روز بودن این رمان، پرداختن به سینمای سوینا و فعالیت‌های گلاره عباسی در این زمینه، ضبط و انتشار کتاب‌های صوتی و اطلاعات گستردۀ بسیاری در زمینه‌های مختلف را از دیگر ویژگی‌های رمان زهره مسکنی برشمرد و اضافه کرد: این رمان به همۀ ما یادآوری می‌کند هر کدام از ما باید با دنیای معلولان آشنا باشیم؛ چرا که هر یک از ما ممکن است دچار معلولیت بشویم و از طریق چنین قصه‌هایی است که نوجوانان می‌توانند به چگونگی زندگی حقیقی معلولان آگاه شوند و اینگونه است که متوجه می‌شویم چرا در رزوهایی مثل «روز جهانی معلولان» صرفاً برای این گروه از جامعه مراسم ویژه برگزار می‌کنیم در حالی که باید تمام افراد عادی هم در چنین مراسم‌هایی حضور و مشارکت داشته باشند.

«ماکارونی با سُس مشاعره» نخستین رمان زهره مسکنی است که در ۲۱۴ صفحه توسط نشر پیدایش برای گروه سنی نوجوان منتشر شده است. مسکنی پیش از این «فروغ فرخزاد» از مجموعۀ «قرار با ستاره» را برای این گروه سنی، مجموعه داستان «زن کاغذی» برای گروه سنی بزرگسال و مجموعه‌های پنج جلدی «دانی لوها»، «ماجراهای قندون» و «ماجراهای شهر مورچه‌ای» را برای گروه سنی کودک منتشر کرده است.

این نشست با حضور محمدکاظم اخوان، هادی خورشاهیان، حسن هاشمی میناباد، حسین مسعودی آشتیانی، آزاده حسینی تنکابنی و جمعی دیگر از علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران ادبیات داستانی در شهر کتاب ایرانشهر برگزار شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز