خبرگزاری کار ایران

چهلمین جشنواره فیلم فجر به ایستگاه پایانی رسید/ درخشش «موقعیت مهدی» و «علف‌زار» در شب اهدای سیمرغ‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۲۲۵

آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد و سیمرغ‌های بلورین صاحبان خود را شناختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر همزمان با روز ۲۲ بهمن، در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد تهران با حضور سینماگران، صاحبان آثار و بازیگران با یک ساعت تاخیر و از ساعت ۱۹ آغاز شد. در ابتدای این مراسم که اجرای آن را محمد سلوکی بر عهده داشت، تیزری از روند برگزاری این دوره از جشنواره برای حاضران به نمایش درآمد.

نقاش‌زاده: مماشات و مصلحت اندیشی مشکلات را حل نمی‌کند

مسعود نقاش‌زاده (دبیر جشنواره چهلم فیلم فجر) با اشاره به اینکه سینمای ایران از ویروس کرونا آسیب دید، اظهار کرد: با همه محدودیت‌ها سینماگران ایران توانستند چرخ تولید و نمایش را بچرخانند. سینمای ایران در این چهل سال به درخت تنومندی تبدیل شده که دیگر حالا به بالندگی و بلوغ رسیده است.
وی ادامه داد: ما برای ارتقای جشنواره نیازمند قانون گرایی هستیم و خوشبختانه در این دوره بر اساس گاه‌شماری که از قبل اعلام شده بود، پیش رفتیم. فشارها و درخواست‌های خارج از چارچوب را نپذیرفتیم و در راستای سیاست عدالت فرهنگی، فیلم‌های جشنواره چهلم را در سراسر کشور برای اکران آماده نمایش کردیم.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: ما باید راه اصولی برای حل مشکلات پیدا کنیم؛ مماشات و مصلحت اندیشی مشکلات کار را حل نمی کند و لازم است برای اصلاحات در این زمینه رنج‌هایی را تحمل کنیم. من به قدر وسع سعی کردم در این دوره این کار را انجام دهم.
وی در پایان تصریح کرد: این سینما نیاز به مراقبت و مهربانی دارد و همه باید قدر فرهنگ ارجمند این سرزمین را به خوبی بدانیم. 

بخش اول اهدا جوایز: تبلیغات سینمای ایران

سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم: حبیب مجیدی / «منصور» 

دیپلم افتخار بهترین پوستر: احسان برآبادی / «پیرمردها نمی‌میرند» 

سیمرغ بلورین بهترین آنونس: امید میرزایی / «صحنه زنی» و «تک تیرانداز»

بخش دوم اهدا جوایز: فیلم کوتاه و مستند

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: رضا نجاتی / «ارفاق»

دانش اقباشاوی از اعضای هیات داوران بخش فیلم کوتاه در این مراسم گفت: جا دارد از همراهی آقای احمدرضا معتمدی تشکر کنم. فیلم‌های خوب و بانمک و تاثیرگذار بسازید، این جایزه مهم نیست. فیلم‌های کوتاه امسال خیلی خوب بودند.

رضا نجاتی کارگردان فیلم «ارفاق» هم پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: این جایزه را به خانواده‌ام که همه چیز من هستند، تقدیم می‌کنم و از همه عواملم تشکر می‌کنم. در مسیر کوتاهی که تا پشت تریبون آمدم، تک تک سال‌هایی که کار کردم یادم آمد، از بچگی به این فکر می‌کردم که اگر پشت این تریبون آمدم چه بگویم، ولی الان همه‌اش یادم رفت. در حال آماده شدن برای ساخت اولین فیلم بلندم هستم اما با خودم عهد بسته‌ام در هر فیلمی که می‌سازم از چشم و گوش مخاطبان حراست کنم که چه می‌خواهم بگویم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند: حجت طاهری و عبدالخالق طاهری / «احتضار»

تکریم و بزرگداشت احمدرضا معتدی 

علی نصیریان پیشکسوت سینما و تئاتر در این بخش از مراسم گفت: من از اوایل دهه بیست وارد کار نمایش شدم و حالا شاهد رشد و بالندگی هنرهای نمایشی ایران و تئاتر و سینما هستم. از ابتدای دهه چهل کار رونق‌بخشی به هنرهای نمایشی آغاز شد تا امروز که شاهد درخشش آثار ایرانی در جشنواره‌های جهانی در سراسر دنیا هستیم.

او ادامه داد: من با آقای معتمدی یک فیلم کار کردم. باید بگویم معتمدی به لحاظ اخلاق و کار بسیار حرفه‌ای است و من از همکاری با اوبسیار لذت بردم. باید به یاد داشت که فرهنگ پشتوانه هنرمند است و هنر صرفا به تخصص بستگی ندارد و هنرمند در ابتدا موظف است که با مقوله فرهنگ و پشتوانه‌های دینی و معرفتی آشنا باشد. 

این هنرمند اضافه کرد: در دهه ۳۰ تنها یک کتاب درباره تئاتر موجود بود اما حالا شاهد سیل کتاب‌ها و اندیشه‌ها در این حوزه هستیم. فرهنگ، غذای روح و جان یک ملت است و روح افراد از طریق سینما، کتاب، تئاتر و موسیقی تغذیه می‌شود و به آگاهی دست می‌یابد. باید به فرهنگ ارج بگذاریم؛ معمولا هنر و فرهنگ در ردیف آخر اعتبارات قرار می‌گیرند، مدیران و مسئولان کشور باید فرهنگ را در اولویت بگذارند. لازم است تاکید کنم که من به احمدرضا معتمدی تعظیم می‌کنم.

در ادامه احمدرضا معتمدی که به دلیل بیماری با ویلچر روی صحنه حاضر شده بود، توضیح داد: از استاد بزرگم جناب نصریان تشکر می‌کنم که در فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» نزد او شاگردی کردم. هرکسی با او کار می‌کند می‌فهمد سلول به سلول نمایش چگونه می‌تواند با اخلاق و تفکر آمیخته باشد و این‌ها را ارزان و با آرامش در اختیار شما می‌گذارد. نزد او زانوی تلمذ می‌زدم و او بی شائبه داشته‌های خود را در اختیار ما می‌گذاشتند. ایشان به ما می‌گفتند دیسپلین تئاتر به ما می‌گوید گوش کنیم و برای من جالب بود که ایشان به من درس می‌داد.

وی افزود: در ابتدای انقلاب آدم ساده لوحی بودم! چون آن زمان گفتند می‌خواهیم طرحی نو دراندازیم، در بررسی که داشتیم برای این موضوع دیدیم فقط رشته‌های علوم چاره ساز نیستند، بلکه فلسفه آنها مهم است. چون عیوب ساختاری آن رشته را به ما می‌گوید و امکان تولید نظریه جدید را فراهم می‌کنند. سی سال است مشغول نگارش فلسفه سینما هستم، چون هنوز این بحث ادامه دارد، نگارش کتاب من هم ادامه دارد. هفت هشت جلد کتاب ترجمه کرده‌ام که در پی آن‌ها متوجه شدم نظریه‌های سهروردی منطبق با سینماست، متاسفانه توجهی به این مقوله نمی‌شود.

معتمدی در پایان صحبت‌های خود گفت: همسرم در این سی سال با حقوق معلمی دانشگاه که بسیار مختصر است زندگی کرده و من حتی یک انگشتر هم برای او نگرفته‌ام. از او تشکر می‌کنم که من تا نیمه‌های شب در کتابخانه بودم اما او به من چیزی نمی‌گفت. همسرم تو را خیلی دوست دارم.

معتمدی در پایان صحبت‌های خود گفت: همسرم در این سی سال با حقوق معلمی دانشگاه که بسیار مختصر است زندگی کرده و من حتی یک انگشتر هم برای او نگرفته‌ام. از او تشکر می‌کنم که من تا نیمه‌های شب در کتابخانه بودم اما او به من چیزی نمی‌گفت. همسرم تو را خیلی دوست دارم.

سخنرانی کوتاه رییس سازمان سینمایی

محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) در سخنان کوتاهی عنوان کرد: خوشحالم امشب در آیین اختتامیه این دوره از جشنواره هستم. قبل از شروع صحبت‌ها باید از همه مردم کلیه استان‌ها و دوستانم که در مناطق محروم این جشنواره را برگزار کردند، از ستاد جشنواره که در اوج کرونا ایستادند تشکر می‌کنم. از شما هنرمندان که در شرایط بد تولید را رها نکردید و چراغ سینما را روشن نگه داشتید ممنونم. چون می‌دانم خیلی از سخنرانی خوشتان نمی‌آید چیزی نمی‌گویم و سخنرانی‌ام را تمام می‌کنم و آنها را در مراسم تجلی اراده ملی بیان خواهم کرد.

بخش اهدا جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی: بهروز شعیبی (کارگردان) و محمود بابایی (تهیه‌کننده) / «بدون قرار قبلی»

بهروز شعیبی پس از دریافت جایزه خود عنوان کرد: جایزه نگاه ملی خیلی برای ما ارزش دارد اما جای برخی از دوستانمان که برای این فیلم زحمت کشیدند، اینجا خالی است. توقع و خواهش ما این بود که حداقل بازی این عزیزان دیده شود. این جایزه را به نمایندگی از یک گروه گرفتیم. گروهی که نزدیک به یک سال مشغول ساخت این فیلم بودند. این فیلم برخلاف برخی اظهارنظرها، حمایت عجیبی نداشت، فقط یک انگیزه داشت که فیلمی برای ایران ساخته شود. خدا را شکر که جایزه اصلی خود را گرفت. این جایزه یک صاحب دارد که در روزهای آینده آن را به صاحب اصلی‌اش می‌رسانیم.

وزیر ارشاد: سینمای امروز سقف توقعات ما نیست

در ادامه آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: چهلمین جشنواره فیلم فجر امشب به پایان می‌رسد و عدد چهل یک عدد مقدس در فرهنگ دینی ماست. من و همکارانم از همین حالا کار دوره چهل و یکم را آغاز خواهیم کرد و با تمام ظرفیت خود به سراغ سینمای امیدبخش، آگاهی‌دهنده و اخلاق‌مدار خواهیم رفت. 

وی افزود: جشنواره امسال محاسن زیادی داشت؛ تلاش شد تا عدالت فرهنگی تحقق پیدا کند. در ۳۱ استان و در بسیاری از روستاها با سینما سیار مردم را پای این جشنواره نشاندیم، کارهای مهمی را در این دوره تجربه کردیم. فیلم‌هایی از گونه‌های مختلف در این دوره وجود داشت، از چهار نسل سینمای بعد از انقلاب در این دوره حضور داشتند که این جای مباهات دارد. ما برای آینده سینمای ایران، برای آینده‌ای بهتر، با بررسی همه تجارب به دست آمده در این چهل سال، با همه نقاط قوت و ضعف به برنامه‌ریزی برای آینده می‌اندیشیم و این گام بزرگ را در این دولت برخواهیم داشت.

اسماعیلی ادامه داد: تلاش می‌کنیم سینمایی متناسب با تراز انقلاب داشته باشیم، سینمای امروز سقف توقعات ما نیست و باید تلاش کنیم تا بهتر شویم، امسال یاد و نام سردار بزرگ بر تارک این جشنواره درخشید، جشنواره ما در پی این بود که امید و آگاهی را به مردم ایران عرضه کند، امروز باید در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی در جهت تبیین فرهنگ و هنر ایرانی پیشتاز باشیم. با سینما می‌توانیم یک روایت اصیل از ایران به جهانیان نشان بدهیم.

وی افزود: در دیپلماسی فرهنگی که از شعارهای رئیس جمهور است، سینما جایگاه بزرگی دارد و همه همت ما در ارشاد بر این مهم شکل گرفته است. کرونا لطمات زیادی را بر اقتصاد فرهنگ و هنر تحمیل کرده است، اما سعی کردیم بخشی از مشکلات را حل کنیم. مشکلات زیاد است با این حال برنامه‌هایی برای رفع این موضوع داریم. هر فیلمی حداقل صد نیروی انسانی دارد، از همه آنها که اکثراً دیده نمی‌شوند، تشکر می‌کنم. همه همت خودمان را می‌گذاریم برای یک جشنواره بزرگ در تراز شعارهای انقلاب اسلامی؛ در جشنواره چهل و یکم.

در ادامه مراسم محمد معتمدی به اجرای زنده قطعه‌های موسیقی پرداخت. معتمدی همچنین بیان کرد: خوشحالم در جمع عزیزانی هستم که حاصل تلاش آن‌ها در همه زمان‌ها برای ما خاطره‌ساز است، امیدوارم همواره پرقدرت از پس مشکلات بربیایید. به دلیل کرونا نمی‌توانستیم موسیقی زنده داشته باشیم و موسیقی ضبط شده است اما بنده به شکل زنده اجرا می‌کنم.

بخش اهدا جوایز عوامل فنی 

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری: حسن نجفی و امیر ولی‌خانی / «دسته دختران»

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان / «موقعیت مهدی»

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی: امید گل‌زاده / «برف آخر» و «شادروان»

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: مارال جیرانی / «خائن کشی»

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: محمدرضا شجاعی / «ضد»

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: مسیح حدپور سراج / «موقعیت مهدی»

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: علیرضا علویان / «بدون قرار قبلی» و «علف‌زار»

دیپلم افتخار بهترین موسیقی: بهزاد عبدی / «علف‌زار»

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: مسعود سخاوت دوست / «موقعیت مهدی»

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: حمید نجفی‌راد / «علف‌زار»

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: آرمان فیاض / «برف آخر»

بخش اهدا جوایز بازیگران

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن: فرشته حسینی / «دسته دختران»

فرشته حسینی پس از دریافت این جایزه گفت: از هیات داوران بسیار سپاسگزارم. همچنین از خانم منیره قیدی که جایش در سالن بسیار خالی است. این بازیگر از شهاب حسینی عضو هیات داوران نیز تقدیر بعمل آورد. وی خطاب به همسرش نوید محمدزاده نیز گفت: این لحظه مهمی است که تو هستی و مرا نگاه می‌کنی...

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: صدف اسپهبدی / «علف‌زاد»

صدف اسپهبدی با تشکر از خانواده خود گفت: از آقای رادان و دانشی بابت اعتماد به خودم برای ایفای این نقش تشکر می‌کنم.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: علی اکبر اصانلو / «نگهبان شب»

این بازیگر پیشکسوت سینما اظهار کرد: راه زیادی برای رسیدن به این جایگاه آمده‌ام و نیم قرن را پشت سر گذاشته‌ام. از تمام کسانی که مرا در طول این سالها دیدند تشکر می‌کنم. از همه عزیزان فیلم نگهبان شب علی الخصوص جناب میرکریمی قدردانی می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: نادر سلیمانی / «ضد»

نادر سلیمانی در این مراسم بیان کرد: کارم از این به بعد سخت شد. قبلا طنز کار می‌کردم و الان مانده‌ام که از این به بعد چه کار کنم (با خنده). از هیات داوران متشکرم؛ 30 اسل است که بازیگری می‌کنم اما این اولین بار است که ضربان قلبم بالا می رود. آرزو دارم زنان سرزمینم آزاد باشند. ضد را به مادران این سرزمین و مادران شهدا تقدیم می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن: طناز طباطبایی / «بی رویا»

وی پس از دریافت سیمرغ خود اظهار کرد: خداراشاکر هستم و باید بگویم هرچه دارم را مدیون آقای نصیریان و آن نسل طلایی در بازیگری هستم. از آرین وزیردفتری بابت فیلم خوبی که ساخته است تشکر می‌کنم. این جایزه مرهون زحمات تک‌تک عوامل این فیلم است. 

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد: امین حیایی / «برف آخر»

امین حیایی هم در این مراسم اظهار کرد: در این فیلم از یک قصه عاشقانه گفتیم و من هم عاشقانه در خدمت عوامل بودم. دست تک‌تک عوامل فیلم «برف آخر» را می‌بوسم. 

بخش اهدا جوایز کارگردانی و فیلمنامه

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول: هادی حجازی‌فر / «موقعیت مهدی»

هادی حجازی فر پس از دریافت سیمرغ بلورین این بخش گفت: سینما در این شش سال با من مهربان بوده است و امیدوارم ناامیدتان نکنم. امسال هرچه شد را گردن ما انداختند؛ سیمرغ مردمی حذف شد گردن ما انداختند، لو رفتن برندگان امسال را هم کردن ما انداختند که همه اینها کار ما نبود. 
وی ادامه داد: از همه بچه‌های گروه »موقعیت مهدی» ممنونم که مومن ترین آدم‌ها بودند و از همه کارهایشان گذشتند و وقفه‌های یک ماهه را بدون دستمزد تحمل کردند. ما آمدیم بمانیم و تازه این اول راه است. 

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: کاظم دانشی / «علف‌زار»

دانشی هم در این مراسم عنوان کرد: از آقای رادان و همه بچه‌های گروه علف زار تشکر می‌کنم. حضور فیلم من در جشنواره به دلیل شجاعت هیات انتخاب بود. اگر با تعامل نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. این جایزه دعای خیر مادرم است اما آن را به پدرم تقدیم می‌کنم.

دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران: سیدهادی محقق / «دِرب»

محقق پس از دریافت این جایزه از حسین پناهی یاد کرد.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران: امیرحسین عسگری / «برف آخر»

عسگری هم در این مراسم اظهار کرد: خیلی ممنونم که فیلم من را دیدید. این جایزه برای من خیلی عزیز است. سال 93 این جایزه را از دستان فرشته طائرپور گرفتم. از همه عوامل فیلم تشکر می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: سیدرضا میرکریمی / «نگهبان شب»

تورج الوند بازیگر این فیلم به نمایندگی از رضا میرکریمی روی صحنه حاضر شد و این جایزه را دریافت کرد. 

در پایان سیمرغ بلورین بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد.

بخش اهدا جایزه بهترین فیلم

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: حبیب والی‌نژاد (تهیه‌کننده) / «موقعیت مهدی»

حبیب والی نژاد پس از دریافت سیمرغ بهترین فیلم جشنواره چهلم گفت: این جایزه متعلق به همه عوامل این فیلم است؛ عواملی که یکسال در شرایط سخت با جان و دل زحمت کشیدند.

وی ادامه داد: خوشحالیم که این فیلم دیده شد. ما همان‌طور که شهید مهدی باکری می‌خواست عمل کردیم.

تهیه‌کننده فیلم «موقعیت مهدی» تصریح کرد: همه زحمات روی دوش هادی حجازی‌فر بود و من افتخار می‌کنم که در این کار کنار هادی‌ حجازی‌فر بودم. این کار جزو فیلم‌هایی بود که من انتخاب نکردم، در واقع انتخاب شدم.

وی در پایان یادآورد شد: سازمان صدا و سیما پای این کار ایستاد. از بنیاد روایت فتح که که در تولید این کار کمک کردند تشکر می‌کنم. از خانواده محترم شهید باکری نیز نهایت تشکر را دارم. مثل همیشه جایزه‌ام را به همسرم اهدا می‌کنم؛ اگر صبر او نبود، من هم اینجا نبودم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز