خبرگزاری کار ایران

کتاب «معنویت اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی» رونمایی شد؛

منطق شهید سلیمانی جذب حداکثری بود/ حاج قاسم نشان داد هم می‌توان سجاده‌نشین بود و هم مبارزه کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۲۴۰

مهدی جمشیدی در مراسم رونمایی از کتاب «معنویت اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی» گفت: بعضا روایت ناصوابی از شهید سلیمانی بیان می‌شود اما باید بدانیم منطق شهید سلیمانی جذب حداکثری برای دعوت به ارزش‌ها بوده است، نه جذب حداکثری برای سست کردن ارزش‌ها.

به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی از کتاب «معنویت اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی» نوشته حجت الاسلام محمدجواد رودگر در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این مراسم علاوه بر رونمایی از کتاب از خانواده تنی چند از شهدای مدافع حرم تقدیر به عمل آمد.

مهدی جمشیدی (استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) طی سخنانی در این مراسم گفت: حجت الاسلام رودگر استاد عرفان اسلامی و مصاحب علامه حسن‌زاده آملی هستند که آثار متعددی در پژوهشگاه دارند. اینکه ایشان سردار سلیمانی را برای نگارش کتاب جدید خود انتخاب کرده و درباره او نگاشته است، نکته قابل تاملی است. چه قدر خوب است که در کنار داستان، خاطره و شعر درباره حاج قاسم و دیگر شهدای والامقام، از دریچه معارف اسلامی نیز به شخصیت‌های معنوی آنان نگاه کنیم. این موضوع تاکنون مغفول مانده است.

وی با اشاره به شخصیت عرفانی شهید سلیمانی گفت: نقطه شروع تحول عرفانی بسیاری از شهدا به ویژه سردار سلیمانی از انقلاب اسلامی و تحت تاثیر انفاس قدسی امام خمینی (ره) رخ داده است. شهدایی نظیر قاسم سلیمانی، همت، باکری و… پرتوهایی از خورشید انقلاب اسلامی هستند که در برابر ما قرار گرفته‌اند. نفس قدسی امام خمینی بود که تحول را در آنان رقم زد و در گام بعد این دفاع مقدس بود که زمینه تحول را در آنان ایجاد کرد. خود شهید سلیمانی در خاطراتش می‌گوید: اگر بخواهم جامعه مهدوی را تشریح کنم، دفاع مقدس قله آن است. چه چیزی در دفاع مقدس وجود داشته است که او این‌چنین مثالی می‌زند؟ ظواهر نشان می‌دهد که ایشان در دفاع مقدس با کسانی هم‌نفس و هم‌رزم بوده است که از نظر معنوی در درجه بسیار بالایی قرار داشتند. در حقیقت سیر کمالات ایشان تدریجی بوده و از دفاع مقدس آغاز شده است.

جمشیدی با اشاره به تعریف نویسنده کتاب «معنویت اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی» از عرفان اجتماعی گفت: براساس تعریفی که حجت الاسلام رودگر از عرفان اجتماعی در کتاب خود داده است، این مفهوم به معنای «عرفان در صحنه و میدان‌نشین» است. ما همیشه تصور می‌کردیم که عرفا خلوت‌نشین و عزلت‌نشین هستند اما شهید سلیمانی چیزی خلاف این را ثابت می‌کند که البته نقطه شروع این راه نیز خود امام خمینی است.

وی صحبت‌های خود با یک سوال ادامه داد و گفت: دلباختگی مردم به شهید سلیمانی چه دلیلی دارد؟ چه چیزی وجود دارد که مردم اینگونه عاشقانه او را دوست دارند در حالی که او نه مصاحبه‌ای داشته است و کمتر دیدیم که در جایی صحبت کند؟ در پاسخ باید گفت که محبوبیت شهید سلیمانی امری طبیعی است و هیچ دستی در کار نبود که عامدانه بخواهد او را تبدیل به اسطوره کند. وقتی کسی اخلاص داشته باشد، خود خداوند محبت او را در دل‌ها می‌افکند و مردم ناخودآگاه به سمت او روانه می‌شوند.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به روایت‌های نادرستی که از شهید سلیمانی بیان می‌شود، گفت: اکنون روایت ناصوابی از شهید سلیمانی عرضه می‌شود مبنی بر اینکه برای او دوست و دشمن فرقی نداشت، خودی و غیرخودی برایش بی‌معنی بوده است و در حقیقت هیچ معیاری نداشته است. این موضوع در حالی است که رهبر انقلاب فرمودند شهید سلیمانی کاملا انقلابی است و این موضوع از وصیت‌نامه ایشان نیز به وضوح دیده می‌شود. دقت داشته باشید که منطق شهید سلیمانی جذب حداکثری برای دعوت به ارزش‌ها بوده است، نه جذب حداکثری برای سست کردن ارزش‌ها. رفتار او نحوه مواجهه با مردم را به ما یاد می‌دهد و یادآور می‌شود که باید با قول نرم، با محبت و همدلانه با مردم برخورد کنیم.

محمدجواد رودگر (نویسنده کتاب «معنویت اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی») دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: کتاب «معنویت اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی» شاید یک قطره‌ای در برابر دریای عظمت وجودی و خدمت این سردار به اسلام و مسلمین باشد. به نظرم یکی از وظایف ما این است که ضمن شناسایی کسانی که در حوادث و وقایع گوناگون در برهه‌های مختلف از زندگی سردار سلیمانی در کنار او حضور داشتند، روایت دقیقی از زیست سردار سلیمانی، خصوصیات اخلاقی او و معرفت دینی‌اش ارائه بدهیم.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر، باید از همه ظرفیت‌ها استفاده و با مطالعه‌ای دقیق بر زیست معنوی و اجتماعی ایشان در برهه‌های مختلف از پیروزی انقلاب اسلامی گرفته تا مبارزه‌اش با اشرار و فرماندهی او بر سپاه قدس سبک زندگی سردار را تبیین و روشن کرد. این موضوع باعث می‌شود تا روایت‌هایی که از سردار به دست ما می‌رسد تبدیل به درایت‌ها شود و در بین نسل‌ها باقی بماند.

حجت الاسلام رودگر بیان داشت: حاج قاسم به ما نشان داد که هم می‌توان سجاده‌نشین بود و هم در سنگر مبارزه کرد. می‌توان هم اهل ذکر و دعا بود و هم با استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل درافتاد و او را از پای درآورد. او این آموزه‌ها را در متن زندگی خود آورد.

نویسنده کتاب «معنویت اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی» با اشاره به ساختار این کتاب گفت: در این کتاب با استفاده از شاکله فکری شهید مطهری نگاهی به سبک زندگی سردار سلیمانی داشته‌ایم. در فصل اول کتاب مختصات معنویت اجتماعی را براساس آرا و اندیشه‌های شهید مطهری بیرون کشیدیم و در فصل دوم به بررسی مفهوم معنویت از مناظر مختلف پرداختیم. در بخش دیگری از کتاب نیز سبک زندگی معنوی سردار را براساس شواهدی از خاطرات دوستان و همرزمان ایشان بیرون کشیدیم.

وی خاطرنشان کرد: در فصل پایانی کتاب، ۵ گزاره از زندگی معنوی ایشان که در وصیت‌نامه و برخی از دست‌نوشته‌های ایشان آمده است را مورد بررسی قرار دادیم. در آنجا اشاره کردیم که او چگونه عاشقانه از هر چیزی غیر از خدا بود وارسته شد. نمونه این موضوع را در آخرین دست‌نوشته ایشان که در هتلی در لبنان نوشت و سپس به سوریه و فرودگاه بغداد رفت می‌توان دید.

در پایان این مراسم با حضور مسئولین کشوری و لشگری و اهالی ادب از کتاب «معنویت اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی» رونمایی شد. هم‌چنین از خانواده شهیدان مدافع حرم مرتضی مصیب‌زاده، یدالله قاسم‌زاده، حبیب الله بشیری، سیدجعفر سخایی، مهدی حسینی، رضا کارگر، محمد معینی‌زاده، عین الله مصطفایی و میثم مدواری تقدیر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز