در نشست «بازاندیشی زنان در هویت جنسیتی» مطرح شد؛
یکی از مهمترین راههای اعمال قدرت، استفاده از ابزار رسانه و متقاعدسازی مخاطب است
با ورود به عصر اطلاعات و جامعه شبکهای، روشهای اعمال قدرت نیز متفاوت شده است. یکی از مهمترین راههای اعمال قدرت در این دوره، استفاده از ابزار رسانه و متقاعدسازی مخاطب است.
به گزارش ایلنا، «گروه زن و خانواده» پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، اولین نشست خانوادهپژوهی را با عنوان، اقناعسازی در شبکههای اجتماعی (بازاندیشی زنان در هویت جنسیتی)، با ارائه مهدیان (مدیر گروه ارتباطات و رسانه موسسه شناخت) شنبه ۱۳ آذرماه در سالن جلسات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی برگزار نمود.
در ابتدای این نشست مهدیان به چگونگی اقناعسازی مخاطب با سویه جنسیتی، در شبکه اجتماعی تلگرام پرداخت.
او گفت: با ورود به عصر اطلاعات و جامعه شبکهای، روشهای اعمال قدرت نیز متفاوت شده است. یکی از مهمترین راههای اعمال قدرت در این دوره، استفاده از ابزار رسانه و متقاعدسازی مخاطب است. گسترش شبکههای اجتماعی، بازاندیشی درباره مفهوم «زن» و «هویت و نقشهای جنسیتی زنانه» را سرعت بخشیده است. زنان ایرانی در این فضا بواسطه توسعه گفتمانهای فرامرزی جنسیتی، در نوعی مارپیچ سکوت قرار گرفته و برای پذیرش هویت مدرن فمینیستی و کنار گذاشتن هویت اصیل فرهنگی خود متقاعد میشوند. صفحههای فمینیستی در فضای مجازی با استفاده از تکنیکهای ارتباطی اقناعی، هویت وارداتی فمینستی را درونی میکنند.
مهدیان ادامه داد: با توجه به اینکه این فضا مملو از تکنیکهای رسانهای است لازم است با توانمندی زنان در عرصه سواد رسانهای، انتخابی آگاهانه و نه اغواگرانه را در اختیارشان قرار داد.
وی افزود: کتاب «تلگرام و متقاعدسازی در موضوع هویت و نقشهای جنسیتی زنان» با مطالعه موردی کانالهای تاثیرگذار تلگرام در حوزه جنسیت، با اشاره به محورهای مهم مورد نظر کانالها در مورد نقشهای زنانه، به چگونگی اقناع مخاطب توسط این فضا پرداخته است.
این نشست به مدت یک ساعت و نیم ادامه داشت و نهایت با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان پایان پذیرفت.