خبرگزاری کار ایران

اسماعیلی در شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر سردار آسمانی:

برای نمادسازی از قاسم سلیمانی نیازی به اغراق نداریم/ به شخصیت سردار حاج قاسم سلیمانی باید به عنوان یک نماد هویت ملی ایرانی به آن توجه کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۸۰۱۳

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد: به واسطه تشییع حاج قاسم سلیمانی سرمایه بزرگی در اختیار ما قرار گرفت و مهمترین وجه آن در نمادسازی از این شخصیت آن است که نیازی به اغراق ندارد.

به گزارش ایلنا، جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یک شخصیت استانی و ملی نیست بلکه یک شخصیت جهانی است که به عنوان سردار مقاومت مورد افتخار جهان اسلام است.

وی افزود: امروز بسیاری از ملت‌ها، فرهنگ‌ها و اقوام با گرایش‌های متنوع دلبسته شخصیت سردار سلیمانی شده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از چندین منظر می‌توان به موضوع شخصیت سردار سلیمانی توجه کرد و در این میان نباید از نقش حاج قاسم سلیمانی در ایجاد انسجام اجتماعی در کشورمان به راحتی گذشت.

اسماعیلی افزود: تشییع بی‌نظیر پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی، انسجام اجتماعی بزرگی در کشور ایجاد کرد که به واسطه آن روحیه همکاری، شهادت، ایثار و… پس از این اتفاق دوباره در کشور احیا شد.

وی ادامه داد: این تشییع شکوهمند با آن بزرگی و ابراز احساسات مردم به ایشان، اتفاق بزرگ و ماندگاری است و این نشان از عظمت سردار دل‌ها دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مقام معظم رهبری پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در توصیف ادامه راه شهید سلیمانی به عنوان «مکتب حاج قاسم سلیمانی» یاد کردند. این امر بدان معنا است که مکتب حاج قاسم فراتر از یک اتفاق معمول است و ما در تاریخ معاصر مشابه این تعبیر را غیر از تعبیر حضرت امام خمینی (ره) در مورد شهادت شهید بهشتی که فرمودند «بهشتی یک ملت بود برای ملت ما»، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نداشته ایم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: به واسطه تشییع حاج قاسم سلیمانی سرمایه بزرگی در اختیار ما قرار گرفت و مهمترین وجه آن در نمادسازی از این شخصیت آن است که نیازی به اغراق ندارد. به عنوان مثال با زبان هنر می‌توان از طریق تخیل آثار ماندگار را رقم زد، ولی برای به تصویر کشیدن شخصیت بزرگ حاج قاسم سلیمانی به قدری مطالب و اطلاعات وجود دارد که نیازی به پردازش‌های لازم هنری از جمله تخیل نداریم و این ویژگی خاص سردار به شمار می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: به شخصیت سردار حاج قاسم سلیمانی نباید فقط به عنوان فرمانده مقاومت توجه شود، بلکه باید به عنوان یک نماد هویت ملی ایرانی به آن توجه کرد. اینکه وی در وصیت نامه‌اش از خود به عنوان سرباز یاد می‌کند، موضوعی بی‌نظیر است.

اسماعیلی با اشاره به تشکیل ستاد ملی سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید از همه ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله معاونت ها، سازمان‌ها و بخش‌های تابعه با هدف ترویج مکتب حاج قاسم سلیمانی بهره برد.

رئیس شورای هنر با اشاره به توجه دیگر کشورهای جهان به شخصیت سردار حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: سوریه، عراق و برخی از کشورهای دیگر سرشار از مهر حاج قاسم سلیمانی است که این امر می‌تواند به عنوان ابزاری برای معرفی هر چه بیشتر این شخصیت فراملی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: روایت درست از شخصیت سردار سلیمانی از طریق زبان فرهنگ و هنر می‌تواند نماد افتخار برای نسل‌های آینده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر سردار آسمانی در استان کرمان گفت: این وزارتخانه با تمام توان آماده تقویت این جشنواره از لحاظ پشتیبانی مالی، رسانه‌ای و… است.

اندیشه سردار سلیمانی در تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری گنجانده شود

در ادامه این جلسه محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری نیز در سخنانی گفت: جشنواره تئاتر سردار آسمانی رویداد مبارکی است که به عنوان یک جریان جدید برای ارزش بخشیدن و جهت دادن به مکتب حاج قاسم سلیمانی می‌توان از آن بهره برد.

وی افزود: این رویداد نباید به یک جشنواره محدود شود، بلکه راه سردار حاج قاسم سلیمانی و اندیشه وی باید در تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری گنجانده شود.

مدیرکل حوزه وزارتی با اشاره به علاقه مندی دیگر کشورهای اسلامی از جمله لبنان، عراق و… به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: باید فرصتی فراهم شود تا گروه‌های نمایشی این کشورها نیز برای بیان هنری این شخصیت بزرگ جهان اسلام در این جشنواره حضور داشته باشند.

در این جلسه همچنین علی زینی‌وند استاندار کرمان هم گفت: سردار حاج قاسم سلیمانی متعلق به همه آزادگان دنیا است، ولی کرمان به دلیل اینکه این سردار بزرگ در آن متولد شده و بارگاهشان در آنجا مستقر است، باید نقش بیشتر و تاریخی‌تری نسبت به دیگر نقاط کشور در این زمینه داشته باشد.

در ادامه این جلسه یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ستاد بزرگداشت سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم اکنون در این وزارتخانه تشکیل شده و نماینده معاونت‌ها و بخش‌های مختلف این وزارتخانه به صورت فعال در این ستاد حضور دارند و برنامه‌های متعددی از جنبه‌های مختلف در این زمینه تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هستیم گفت: در برنامه‌های بزرگداشت سالگرد این شهید والامقام باید به ویژگی‌های شخصیتی ایشان از جمله مردمی بودن، قهرمان بودن و… توجه شود.

در این جلسه محمد علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان نیز با ارائه گزارشی از مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های برگزاری سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در استان کرمان و جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی گفت: این جشنواره ۱۳ دی ماه امسال در کرمان افتتاح و هفدهم دی به کار خود پایان می‌دهد.

در بخش دیگری از این جلسه حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز گفت: جشنواره تئاتر سردار آسمانی اولین رویداد فرهنگی و هنری کشور درباره شهادت این سردار بزرگ در حوزه تئاتر است که لازم است با توجه به اهمیت بیان هنری موضوع این جشنواره در تقویم فرهنگی و هنری کشور قرار بگیرد.

در بخش دیگری از این جلسه هوشنگ توکلی هنرمند پیشکسوت کشورمان گفت: برخی از حوادث وجود دارد که تاریخ ساز است و در تاریخ ماندگار می‌شود و شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از این دست موضوعات است.

توکلی افزود: امیدوارم در دوره جدید فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور دکتر محمد مهدی اسماعیلی به موضوع سردار سلیمانی به عنوان یک موضوع خاص و سرفصل مهم کاری توجه شود.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بخش دیگر این نشست گفت: موضوعاتی مانند شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، دفاع مقدس، دین و مذهب حتماً باید به سمت کارهای عمیق و اندیشه ورز برود و باید از کارهای سطحی در این زمینه پرهیز کنیم.

گفتنی است در پایان این جلسه پوستر سومین جشنواره تئاتر سراسری سردار آسمانی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز