خبرگزاری کار ایران

در کمیسیون تخصصی حکمت و تعالی هنر مطرح شد؛

زیبایی هنرمندانه حاصل تخیل و خلاقیت انسان است/ مفهوم زیبایی تاملات فلسفی را می‌طلبد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۱۱۹

در کمیسیون تخصصی حکمت و تعالی هنر از زیبایی هنرمندانه که حاصل تخیل و خلاقیت انسان است و مفهوم زیبایی که تاملات فلسفی را می‌طلبد سخن به میان آمد.

به گزارش ایلنا، کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی هنر در اولین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی با موضوعات محوری پیشینه و نظریه‌های هنری در تمدن اسلامی، نقادی و مبانی نظریه‌های زیبایی‌شناسی رایج حکمت اسلامی، حکمت اسلامی و موسیقی، حکمت اسلامی و هنرهای تجسمی، حکمت اسلامی و هنرهای نمایشی، حکمت اسلامی و هنرهای سنتی، حکمت اسلامی و معماری و حکمت اسلامی و طراحی مصنوعات در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰ توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی یزد با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از استادان، دانشجویان و علاقه مندان رشته‌های هنر برگزار شد.

عبدالحسین خسروپناه (معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی) در ابتدای این کمیسیون تخصصی گفت: هنر در اقسام مختلف اعم از هنرهای تجسمی، نمایشی، صناعی، نقاشی، عکاسی، ادبیات، سینما و معماری خلاقیت و تخیل انسان را دارد. هنر اثر و ساخت انسانی است لذا حتماً با خلاقیت همراه است، زیبایی هنرمندانه حاصل تخیل و خلاقیت انسان است. به همین جهت فیلسوفان ایرانی و یونان باستان با پرسش‌های فلسفی درباره هنر، نسبت فلسفه و هنر را بیان می‌کنند. یکی از سوالات مهم هنر و فلسفه، پرسش از چیستی زیبایی است که افلاطون در رساله هیپیاس بزرگ به این اصل پرداخته است و در گفتگوی سقراط و هیپیاس بزرگ، پرسش از زیبایی را مطرح و سپس آن را نقد می‌کند که نشان می‌دهد مفهوم زیبایی چقدر پیچیده است و تاملات فلسفی را می‌طلبد. چیستی زیبایی پیوند وسیعی با هستی شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی دارد؛ پس این زیبایی محسوس را به همراه خواهد داشت و زیبایی منشا ادراکات است.

او ادامه داد: مراتب نفس انسان و معرفت انسانی در مراتب زیبایی و درک آن تاثیرگذار است؛ زیبایی گاهی بصری، سمعی، اخلاقی و عرفانی است. زیبایی که عقل درک می‌کند غیر از زیبایی است که حس درک می‌کند. ایشان در ادامه به مباحث عرفانی و حکمی اشاره داشتند و به صحبت در مورد وحدت وجود پرداختند. اینکه وحدت وجود می‌تواند باعث ایجاد عشق شود؛ تمام درد‌های جامعه مربوط به کثرت و آشفتگی در انسان است و دل هنرمند عاشق، پدیده‌ای وحدت ساز تولید می‌کند که این پدیده دل انسان‌ها را به سوی وحدت سوق می‌دهد. همچنین ایشان به فرق بین هنر حکمی، هنر مدرن و هنر پست مدرن اشاره کردند؛ اینکه هنر مدرن متکی بر عقلانیت است و هنر پست مدرن گرچه به معنویت رجوع کرده ولی تابع نسبی گرایی است و ضعف معرفت شناختی دارد و اما هنر حکمی هم عقلانیت را به همراه دارد و هم معنویت. فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی آبشخور وحی است، کلام عصمت است. زمانی که حکمت هنر و هنر حکمی شکل گرفت، معرفت حکمی بوجود می‌آید. هنر که حکمی شود، معرفت هنر، صنعت هنر و تجارت هنر نیز حکمی خواهد شد و بومی شده و در زیست و زندگی مردم وارد می‌شود.

 دهقانی اشکذری دیگر سخنران این مراسم بود که با تاکید بر هویت و ماهیت فرهنگی هنری استان یزد بر ادامه روند رو به رشد رشته‌های هنری در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد.

ابوالفضل داودی رکن آبادی (دبیر این همایش) نیز به ارایه آمارها و استقبال چشمگیر پژوهشگران از این رویداد هنری پرداخت و گفت: امیدوارم در تداوم این مسیر بتوان چشم اندازی روشن برای رشته‌های هنر در دانشگاه آزاد اسلامی ترسیم نمود.

در ادامه این مراسم پنل سخنرانی‌ها به مدیریت محمدرضا شریف زاده به عنوان رییس هیات انتخاب و داوری مقالات برگزار و ۱۰ مقاله منتخب این همایش توسط پژوهشگران راه یافته به بخش سخنرانی ارایه شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز