خبرگزاری کار ایران

کارگردان مستند «شهر موش‌ها»:

رمز بقای موش‌ها، کاهوها و سبزیجات رها شده در شهر است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۲۱۴

فرید پناه‌نژاد کارگردان مستند «شهر موش‌ها» از این مستند و پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام داده، گفت.

به گزارش ایلنا، فرید پناه‌نژاد، کارگردان مستند «شهر موش‌ها»، درباره اینکه چرا به راحتی نمی‌توان موش‌های شهر تهران را از بین برد، توضیح داد: سالانه میلیاردها تومان هزینه می‌شود که موش‌ها را از بین ببریم اما موفق نمی‌شویم. در فیلم مستند «شهر موش‌ها» به این موضوع پرداخته‌ایم؛ یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود نتوانیم این موش‌ها را از بین ببریم این است که اولا بدن‌شان نسبت به سمومی که برای آنان به کار می‌بریم مقاوم شده است و دوما سبزیجاتی که به عنوان آشغال در سطح شهر تهران رها می‌کنیم و موش‌ها از آن ارتزاق می‌کنند باعث ایجاد ویتامین K در بدن آنان می‌شود. این موضوع در حالی است که سموم با انعقاد خون، مرگ موش‌ها را رقم می‌زند. در حقیقت موش‌ها براساس تجربه یاد گرفته‌اند که رمز بقا خوردن سبزیجات و کاهوهایی است که متاسفانه در آشغال‌های سطح شهر تهران به وفور یافت می‌شود. 

وی ادامه داد: در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که این موش‌ها بسیار باهوش هستند و به راحتی نمی‌توان با آنها مقابله کرد و باید آنها را مدیریت کنیم. باید با تمیز نگهداشتن محیط شهری، زمینه رشد و تکثیر این حیوان موذی را از بین ببریم. وقتی می‌بینیم که این نژاد از موش‌ها در شهرهای بزرگ و مدرن جهان حضور داشته و آنها هم نتوانسته‌اند آن را از بین ببرند به این نتیجه می‌رسیم که ما هم نمی‌توانیم آن را از بین ببریم و فقط باید جمعیت و بیماری‌زایی آنان را کنترل کنیم. 

پناه‌نژاد با اشاره به ایده شکل‌گیری ساخت این مستند گفت: خاطرم هست یک روز راننده تاکسی را دیدم که کنار خیابان نشسته بود و همزمان که خودش پفک می‌خورد، تکه‌ای از آن را هم به موش‌ها می‌داد. او معتقد بود همانطور که به بقیه حیوانات شهر تهران مثل سگ، گربه و ... غذا می‌دهیم باید به موش‌ها هم غذا بدهیم! همین موضوع، ایده ساخت مستندی درباره موش‌های شهر تهران را برایم ایجاد کرد. تحقیق و پژوهش همه‌جانبه‌ای داشتم و متوجه شدم که اینها برای اولین بار از طریق کشتی‌هایی در جنوب ایران وارد بنادر شده و سپس به تهران راه یافته‌اند.

وی درباره منابع مطالعاتی برای ساخت این فیلم مستند ۵۰ دقیقه‌ای گفت: مطالب گسترده‌ای در کتاب‌‌ها و اینترنت وجود داشت و چه بسا این اطلاعات متناقض یکدیگر نیز بود. برای مثال در اعلام تعداد موش‌های شهر تهران از حدود ۲ میلیون موش آمار داریم تا ۸۰ میلیون! همه هم می‌گویند ما درست می‌گوییم، اما به نظر می‌رسد که حدود ۱۰ میلیون صحیح‌تر است. با این حال، هنوز سرشماری علمی برای مشخص کردن تعداد موش‌ها در تهران انجام نشده است. علاوه بر این، گفت‌وگو با تنی چند از کارشناسان پزشکی، موش‌شناسی، متخصص موزه و ... هم داریم. یکی از آثار بسیار مخرب موش‌ها خسارت سنگینی است که آنان به موزه‌ها وارد می‌کنند. 

این مستندساز تاکید کرد: با این حال نتایج تحقیقات من نشان می‌داد که اولا بیماری مشترک بین انسان و موش افت محسوسی داشته است و دوما نظریه موش‌های آدم‌خوار که چند سال پیش مطرح شد و می‌گفتند پس از زلزله در تهران موش‌هایی روی زمین می‌آیند که آد‌م‌ها را می‌خورند بیشتر شبیه به افسانه است تا واقعیت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز