خبرگزاری کار ایران

مهدی برق‌زدگان:

بازار داغ جشنواره‌ها کیفیت آثار انیمیشن را کاهش داده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۶۵۲

تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن «باران» در سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: بازار داغ جشنواره‌ها کیفیت آثار انیمیشن را کاهش داده و «اسکارکوالیفاید» شدن جشنواره نیز انگیزه فیلمسازان را برای حضور در این رویداد بیشتر کرده است.

به گزارش ایلنا، مهدی برق‌زدگان تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن «باران» با اشاره به شکل‌گیری ایده این انیمیشن گفت: یک روز که در خیابان قدم می‌زدم باران شدیدی شروع به بارش کرد و در آن هیاهو که مردم برای یافتن سر پناه و فضای عجیب شکل گرفته، بازی یک کودک در باران توجه من را به خود جلب کرد که بعدها به فیلمنامه انیمیشن «باران» تبدیل شد.

وی ادامه داد: انیمیشن «باران» ارتباط بین طبیعت و انسان‌هایی را نشان می‌دهد که خود را درگیر زندگی و جایگاه خود را در طبیعت فراموش کرده‌اند. در نوشتن فیلمنامه از مجموعه «جغرافیای عرفانی سهره‌وری» در بسیاری از بازتاب‌ها و شخصیت پردازی‌ها کمک گرفتم. دراین انیمیشن نحوه برخود داستان با هرکدام از شخصیت‌ها متفاوت است که همین موضوع چالش‌های زیادی را برای ما به همراه داشت.

کارگردان «باران» تصریح کرد: یکی از چالش‌های ما بخش حسی داستان بود، به دلیل اینکه در داستان از منطق خاصی پیروی نکردیم چالش‌هایی را برای ما به همراه داشت. در انیمیشن «باران» پیام خاصی برای مخاطب نداریم و مخاطب با انبوهی از مفاهیم روبه‌روست، سعی کردیم داستان را محدود نکنیم بلکه معانی مختلفی را پوشش دهیم که هم‌پوشانی دارند. هنگام تماشای این انیمیشن کوتاه، مخاطب رهاست و امیدواریم که پیام خوبی را دریافت کند.

برق‌زدگان افزود: یکی دیگر از چالش‌هایی که در ساخت این انیمشین با آن مواجه بودیم، حجم زیاد کار، مسائل مالی و محدودیت‌هایی بود که موانع زیادی را ایجاد کرد. اما سعی شد با رویکردی جدید و به کارگیری یک نیروی متخصص در حوزه، طراحی، انیماتور، استوری برد و... با کمترین هزینه و کمترین و زمان و یک گروه چهار نفره، طی دو ماه، انیمیشن را به جشنواره ارسال کنیم که این کار باعث انسجام و وحدت پروژه شد. البته بسیاری از محدودیت‌ها باعث شده انیمیشن فرمت جدیدی پیدا کرده و به لحاظ کیفیت، طراحی و کامپوزیت به چالش کشیده شود. انیمیشن «باران» به مفهوم‌هایی پرداخته که واضح نیست و مخاطب را درگیر می‌کند. در واقع یک انیمیشن بزرگسال و لایه‌لایه‌ای است که با هربار دیدن، اطلاعات بیشتری را به مخاطب می‌دهد.

بازار داغ جشنواره‌ها کیفیت آثار انیمیشن را کاهش داده است

وی اصلی‌ترین هدف جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را خلق آثار هنری دانست و گفت: البته که جایزه جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار اهمیت دارد و اسکار کوآلیفای شدن جشنواره انگیزه ما فیلمسازان را بیشتر کرده است.

این کارگردان ادامه داد: ما جوایز زیادی در ایران برای انیمیشن کسب می‌کنیم و افتخارات انیمیشن در فیلم کوتاه هم زیاد است اما از طرفی انیمیشن‌هایی با سطح کیفی پایین ساخته می‌شود که از لحاظ ایده و ساختار کیفیت مطلوبی ندارند و باید به این قضیه دو سویه نگاه کرد. نباید اجازه داد با داغ شدن بازار جشنواره‌ها کیفیت کار انیمیشن کم شود. 

برق‌زدگان گفت: مدیریت کردن عام و ساختار عمومی حوزه انیمیشن اهمیت بیشتری نسبت به کسب جوایز دارد. در حوزه فیلم کوتاه با حمایت مالی و تخصصی از جانب نهادهایی مثل انجمن سینمای جوانان ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه هنری و نگاه کلی به جای نگاه نقطه‌ای می‌توان بدنه انیمیشن را محکم نگه داشت. 

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز