خبرگزاری کار ایران

از «خاک مکینه» تا «باستان‌شناسی شاید...»

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۱۳۹

دو کتاب «خاک مکینه» و «و باستان‌شناسی شاید...» نوشته‌ی «حسن رضوانی نیکابادی»، باستان‌شناس پیشکسوت ایران منتشر شد.

به  خبرنگار ایلنا، دو کتاب «خاک مکینه» و «و باستان‌شناسی شاید...» نوشته‌ی «حسن رضوانی نیکابادی»، باستان‌شناس پیشکسوت ایران از سوی انتشارات دادکین منتشر شد.

حسن رضوانی نیکابادی، باستان‌شناس، متولد ۱۳۳۱ در اهواز است. پس از سال‌ها زندگی در اهواز و رامهرمز، در نوجوانی همراه خانواده به اصفهان می‌آید و در آن‌جا تحصیلات دوره‌ی متوسطه را به اتمام می‌رساند.

او سال ۱۳۴۹ با پذیرش در دانشگاه تهران، به پایتخت می‌آید. از حوالی سال ۱۳۵۵ به‌طور مستمر مشغول به کار می‌شود. از غالب سفرها و کاوش‌هایش، یادداشت‌هایی به‌جا مانده؛ نوشته‌هایی راجع به کار، کودکی و آن‌چه در این سال‌ها گذرانده است.

کتاب «خاک مکینه» از سری مجموعه یادنگاره‌‌های انتشارات دادکین است که نویسنده از دل تاریخ و خاطراتی که از جانش  برآمده، می‌نویسد تا زوایای غبارگرفته زندگی فراموش شده گذشتگان را معنایی دیگر دهد. او در خاطرات کودکی‌اش به اصفهان و اهواز سال‌های دور می‌رود. تجربه دیدن فضاهایی متفاوت از آن چه امروز می‌بینیم. این باستان‌شناس در یکی از خاطراتش از «حسن چوب‌شکن» می‌نویسد. مردی که زمانی آوازه‌اش در اصفهان پیچیده بود اما هیچ‌کس از او ننوشت.

در کتاب «و باستان‌شناسی شاید...» شما با مجموعه‌ای جستارنویسی رو به رو می‌شوید و می‌توانید آن را در سی دی که همراه کتاب است با صدای نویسنده بشنوید. در این کتاب نویسنده بخشی از لایه خاطرات باستان‌شناسی که در طی سال‌های گذشته رفته را کناری زده و در آن عمیق می‌شود و مفاهیم انسانی آن را می‌کاود.

رضوانی بررسی‌های باستان‌شناختی بی‌شماری در گوشه‌و‌کنار ایران انجام داده است که از میان آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ بررسی‌ها و حفاری‌های شاهرود، جنوب سمنان، غار کَرَفتو (کردستان)، خراسان، تپه‌ی طالقانی در قائم‌شهر، حاشیه‌ی زاینده‌رود، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی، سیستان و بلوچستان و... از طولانی‌ترین کارهای میدانی او می‌توان به کاوش‌های گورستان  «لَما» و آتشکده‌ی ساسانی روستای شیان (اسلام آباد غرب) اشاره کرد.

کتاب «خاک مکینه» در 156 صفحه، قطع رقعی، جلد شومیز با قیمت 44 هزار تومان و  کتاب «و باستان‌شناسی شاید..» در 104 صفحه، قطع رقعی، جلد شومیز همراه با سی دی با قیمت 44 تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز