خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت علی مرادخانی برگزار شد/ مرادخانی کار فرهنگی را با ماهیت فرهنگی انجام می‌داد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۸۵۸

مراسم مجازی شب علی مرادخانی با حضور تعداد زیادی از مسئولان و هنرمندان از جمله احمد مسجد جامعی، سیدمحمد بهشتی، عباس آخوندی، مصطفی تاج‌زاده، عبدالحسین مختاباد و حمیدرضا نوربخش شب گذشته چهارشنبه نوزدهم خردادماه به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم مجازی شب علی مرادخانی با حضور تعداد زیادی از مسئولان، همکاران و دوستان شب گذشته چهارشنبه نوزدهم خردادماه در پلتفرم کلاب هاوس برگزار شد و سه ساعت به طول انجامید.

بزرگداشت علی مرادخانی برگزار شد/ مرادخانی کار فرهنگی را با ماهیت فرهنگی انجام می‌داد

مرادخانی به نظمی درونی رسیده بود

در ابتدای برنامه که کاربران و شنونده بسیار داشت بهرام جمالی (مدیر سابق انجمن موسیقی) از خصوصیات اخلاقی علی مرادخانی گفت و توضیح داد: ایشان در کارش به نظمی درونی رسیده بود و در زمان درست تصمیم درست می‌گرفت و به درستی هم آن را اجرا می‌کرد. هرکس با زنده یاد مرادخانی یک برخورد هم داشت از ارتباط عاطفی با او می‌گفت و اینها وجه تمایز ایشان با خیلی‌هاست. 

هرکس با مرادخانی ارتباط داشت با او دوست می‌شد

آیت قاسم‌پور یکی دیگر از میهمانانی بود که درباره علی مرادخانی و ویژگی‌های اخلاقی و کاری او توضیحاتی داد. او گفت: همه افراد با دیدن زنده یاد مرادخانی با ایشان دوستی می‌شدند و به ارتباطشان با او ادامه می‌داد. 

قاسم‌پور افزود: من سالهاست علی مرادخانی را می‌شناسم. زمانی که خبر فوتشان را شنیدم بسیار متاثر شدم. ایشان تکیه کلام «ببین» را داشت و اغلب دوستان این موضوع را می‌دانند. می‌خواهم بگویم ایشان نگاهی ظریف به امور داشت. آخرین برخوردم با مرادخانی ویدئوکالی بود که ایشان در فضای سبز و در میان گل‌ها دیدم و او را همیشه اینگونه به یاد دارم. 

مرادخانی جزو ده مدیر برتر کشور است

او با موسیقی اهلیت داشت و به موسیقی مبتلا شده بود

در ادامه برنامه سید محمد بهشتی مدیرعامل سابق بنیاد فارابی که سمت‌های مختلفی در عرصه هنر و فرهنگ داشته درباره زنده یاد علی مرادخانی دقایقی صحبت کرد. 

بهشتی درگذشت علی مرادخانی را تسلیت گفت و درباره تاثیر او بر وضعیت موسیقی کشور توضیحاتی داد. وی گفت: مرادخانی را جزو ده مدیر فرهنگی برتر کشور می‌دانم و به نظرم جای او به راحتی پر نمی‌شود. مرداخانی کار را با دلش انجام می‌داد و موسیقی هم را تا به آخر عمر ترک نکرد. او با حوزه موسیقی اهلیت داشت و به موسیقی مبتلا شده بود. فقدان مرادخانی قابل جبران نیست و همه هنرمندان بزرگ با مرادخانی خاطره دارند. 

بهشتی درباره حضور مرادخانی در عرصه سینما و تاثیرش نیز صحبت‌هایی کرد. 

بهشتی گفت: مرداخانی در دهه شصت جزو مجموعه کسانی بود که عرصه سینما را پیش می‌برد و پیش از ما در عرصه فعالیت و مدیریت حضور داشت و اولین دوره جشنواره موسیقی فجر را هم او راه انداخت. او سینمای بعد از انقلاب در راه اندازی کرد و در ارتقا آن نقش ویژه داشت، اما نسبت او با موسیقی با هیچ چیز قابل قیاس نیست. 

مرادخانی موسیقی مقامی را جمع آوری کرد

ابوالقاسم خوشرو (معاون اسبق هنری) نیز پس از تسلیت به خانواده مرادخانی، خطاب حاضران گفت: مرکز باغ فردوس یکی از عاملان تاسیسش علی مرادخانی بود. من سال ۶۸ در دولت خاتمی سمت داشتم و از ایشان دعوت کردم. که او تفالی به قرآن زد و گفت: این کار سخت است اما امر خیری در آن است و کارها تا به آخر خوب پیش می‌رود. در نهایت آقای مرادخانی آمد و برنامه‌ای تنظیم شد. 

خوشرو ادامه داد: مرادخانی موسیقی مقامی را جمع آوری شد و این کار تا ضبط و مستندسازی پنج سال طول کشید. البته استاد بیانی و درویشی هم بودند و کمک می‌کردند تا اینکه گنجینه‌ای برای موسیقی باقی ماند. 

خوشرو ادامه داد: علی با قرآن ارتباط خوبی داشت در سال ۶۵ رفتیم چین و دولت اجازه داد ایران به مناطق مسلمان‌نشین این کشور بروند. جالب اینکه آنجا فارسی و سعدی و حافظ به بچه‌ها درس می‌دهند. طی این اتفاق علی مرادخانی و من در مسجدی بودیم و علی پشت میکروفون رفت و قرآن خواند. فضای عجیبی ایجاد شده بود و مردم گریه میکردند، تا اینکه آمدند و از ادامه مراسم جلوگیری کردند. 

مرادخانی کار فرهنگی را با ماهیت فرهنگی انجام می‌داد

حسین سیدزاده (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) نیز درباره مرادخانی و خصوصیات او دقایقی صحبت کرد. 

سیدزاده گفت: هیچ چیز جای علی مرادخانی را نمی‌گیرد. من چند نفر را برای الگو در کارم انتخاب کردم که یکی از آن‌ها آقای مرادخانی بود. همان اول فهمیدم او کار فرهنگی را با ماهیت فرهنگی انجام می‌داد و رفتارهایش تعارف نبود. او همه چیز را با تمام وجود می‌گفت و می‌شنید و برای من الهام بخش بود. امیدوارم داغ او از دلم نرود. او وارسته و رشید بود و همچین انسانی آدم را بلند می‌کند. 

سبک مدیریتی مرادخانی باید مورد تحلیل قرار گیرد

مرادخانی از موسیقی پاپ حمایت کرد.

کاظمی (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز در ادامه مراسم با حاضران صحبت کرد. 

او گفت: من سال‌ها با مرادخانی همکاری داشته‌ام و حال پس از فوتش، به فرهنگ و هنر مملکت تسلیت می‌گویم. 

وی از سبک مدیریت علی مرادخانی گفت و ادامه داد: سبک مدیریتی مرادخانی ویژه بود و باید مورد تحلیل قرار گیرد. او تحول گرا و آینده نگر بود. ارکستر ملی زمانی تشکیل شد که ارکستر ملی تعریفی نداشت و این اتفاق را مرادخانی رقم زد. او از مخاطب شناخت داشت. 

کاظمی افزود: مرادخانی در تاسیس خانه موسیقی و ایجاد آن نقشی موثر داشت. او آرامشی داشت که در مدیریتش نمود پیدا کرده بود. نکته دیگر اینکه مدیریت او تدام داشت و چهل سال بدون گسست حضور موثر او گویای همین استمرار است. او از موسیقی پاپ حمایت کرد و بر روند آن نظارت داشت. کمیته‌ای تشکیل شد و مرادخانی برای انجام امور پاپ در راس آن حضور داشت. 

علی مرادخانی جز پدر رفیق من بود

محمد مرادخانی فرزند زنده یاد علی مرادخانی نیز دقایقی با کابران صحبت کرد. 

او گفت: خوشحالم که همه دوستان پدر را اینجا می‌بینم و کمتر احساس تنهایی می‌کنم. او جز پدر بودن رفیق من بود و خیلی لحظه‌ها حس می‌کردم با رفیق نزدیکم حرف می‌زنم. گفتگویی بین ما جریان داشت. 

محمد مرادخانی افزود: پدرم کارش را با دقت انجام می‌داد و آن را دوست داشت. او می‌گفت من در مقابل افراد جامعه وهنرمندان مسئولم. اهالی تئاتر و حوزه مد و لباس و سینما به موزه می‌آمدند و بابا را می‌دیدند و با او حرف می‌زدند بس که با هنرمندان تمام عرصه‌ها ارتباط خوب و نزدیکی داشت. 

توجه او به موسیقی فراتر از ساز بود

احمد محیط طباطبایی یکی دیگر از مدیران اسبق کشور و رییس کمیته‌های ملی موزه‌های ایران و فعال حوزه تاریخ و میراث فرهنگی نیز در مراسم یادبود مرادخانی حضور داشت و درباره او صحبت کرد. 

محیط طباطبایی گفت: من از زاویه دیگری به زنده یاد مرادخانی می‌پردازم و از موزه می‌گویم. موزه موسیقی تاسیس شد و اولین موزه کامل موسیقی ایران است و همه اینها را مرادخانی رقم زد. او از وجود مهندسان کاربلد و ابزار نوین بهره برد. توجه او به موسیقی فراتر از ساز بود. پس از موزه موسیقی تهران، موزه‌های دیگری در کشور تاسیس شده و راس همه اینها موزه موسیقی تهران بوده که علی مرادخانی آن را تاسیس کرده است. 

مدیریت فرهنگی شجاعت می‌خواهد و این شجاعت در مرادخانی بود

احمد مسجد جامعی نیز یکی دیگر از میهمانان برنامه بود و درباره مرادخانی صحبت کرد. 

مسجد جامعی از شجاعت وافر علی مرادخانی در انجام امور گفت و ادامه داد: او در مدیریت از پایگاه اجتماعی و مدنی و حوزه اجرا عدول نکرد. یادم هست در جشنواره اویونیون شرکت می‌کردیم و موسیقی مقامی بزرگان من اجرا شد که مسبب آن مرادخانی بود. خاطرم هست که گروهی این اتفاق را مطلوب نمی‌دیدند. حضور آن گروه‌های محلی در جشنواره‌ای جهانی، کار شجاعانه‌ای بود و باعث توجه به ایران شد. معرفی موسیقی محلی به عنوان موسیقی ایران کار شجاعانه علی مرادخانی بود. 

مسجد جامعی سپس از نحوه ارائه مجوزها و در دهه‌های قبل و از زمانی گفت که مرادخانی مدیر بود و امور مربوطه شجاعانه انجام می‌داده است. در دوره مرادخانی رییس جمهور و مسئولان و هیئت وزیران آمدند و گزیده‌ای از جشنواره موسیقی فجر را دیدند و این حرکت نگاه مسئولان به موسیقی را تغییر داد و دلیل این اتفاق هم علی مرادخانی بود. 

مسجدجامعی سپس گفت: سمفونی «خسوف» را داشتیم که رویدادی آیینی بود و درباره امام حسین و یارانش تا شب یازدهم محرم بود. این اتفاق در زمانی می‌افتاد که محدودیت‌ها زیاد بود. سمفونی هم شیوه‌ای جا افتاده نبود. زمانی که سمفونی اجرا شد با فضایی عجیب مواجه شدیم. حتی یکی ار رسانه‌ها مطلب تندی نوشت. ۵ شب اجرا رفتیم و پس از آن راه باز شد و سمفونی‌های دیگر هم اجرا شدند. مدیریت فرهنگی شجاعت می‌خواهد و این شجاعت در مرادخانی بود. او راه‌های بسیاری را هموار کرد. 

مرادخانی مهارت عجیبی در برقراری ارتباطات موثر داشت

عارف نیا یکی دیگر از مسئولان فرهنگی کشور نیز درباره علی مرادخانی و تاثیرش بر فرهنگ و هنر کشور توضیحاتی داد. 

او گفت: امروز آقای حیدریان از پیشکسوتان وزارت ارشاد گفتند؛ من را علی از جهاد به ارشاد و فرهنگ و هنر آورد. او پای خیلی‌ها را به فرهنگ و هنر باز کرد. او روانشناس بود و همین به کمکش می‌آمد. او روانشناسی تمام عیار بود و مهارت عجیبی در حوزه ارتباطات داشت و با همه اقشار با هر منش و شغل ارتباط موثر برقرار می‌کرد. 

مرادخانی می‌گفت موسیقی زبان مشترک دنیاست

علی خوشرو (سفیر اسبق ایران) نیز در مراسم حضور داشت و درباره مرادخانی صحبت کرد. 

خوشرو گفت: من ارتباط نزدیکی با علی نداشتم، اما سی سال رفاقت کردیم. او مسیر زندگی و هنر را به هم بافت. سی سال عشق او به هنر و موسیقی قابل تحسین است و از روح بلند و روحیه نازک اندیشش خبر می‌دهد و من از این روحیه لطیف و روح بلند او لذت بردم. 

خوشورو ادامه داد: در سالهای گفتگوی تمدن‌ها ارتباط نزدیکی با علی داشتم. او می‌گفت موسیقی زبان مشترک دنیاست و موسیقی را به کشورها شناساند. من در سویس و استرالیا سفیر بودم و این فعالیت‌های او را می‌دیدم. برای او رمز اتصال قوم‌ها و کشورها موسیقی و سازها بودند. در موسیقی مقامی همه کشور جستجو می‌کرد. رابطه او با هنرمندان بسیار خوب بود. او آن‌ها را ارج می‌نهاد و مشکلاتشان را حل می‌کرد. 

علی مرادخانی رشته تشبیح اهالی فرهنگ و هنر بود

عباس سجادی (یکی از همکاران علی مرادخانی در دستگاه‌های فرهنگی کشور) نیز درباره مرادخانی جملاتی را بیان کرد. 

او گفت: استاد من علی مرادخانی، رشته تشبیح اهالی فرهنگ و هنر بود. او بیش از آنکه زبان باشد، گوش بود. هنر او درست شنیدن بود و مدیریت هنر شنیدن یعنی موسیقی را به عهده داشت. گوش او در موسیقی قوی بود و هوش بسیار بالایی داشت. 

مرداخانی فرهنگ را در جایگاه خودش می‌دید

کامبیز نوروزی هم در مراسم حضور داشت و گفت: امشب مطالب جدید و جالبی از مرادخانی شنیدم. او یکی از افراد برجسته جریانی از مدریت فرهنگی در کشور ماست. او فرهنگ را در جایگاه خودش می‌دید. او دوره درخشانی را پایه گذاشت و نهالی که کاشته در حال رشد است. تمرکز او روی هنری مغضوب بود که همان موسیقی است و این نگاه ضد موسیقی همچنان وجود دارد. 

نوروزی در ادامه گفت: مرادخانی برای رشته‌های دیگر هنر زحمت بسیار کشیده است و یکی از چهره درخشان نسل خودش است. او تاثیرش را گذاشت و رفت. همچنان که نام سیف الله داد و دیگران باقی مانده است. عمر باقی مانده این نسل دراز باد. 

مرادخانی تنها مدیری بود که شجریان با او ارتباط برقرار کرد و دوستش داشت 

حمیدرضا نوربخش هم در مراسم حضور داشت و درباره علی مرادخانی توضیحاتی داد. 

نوربخش گفت: با حضور مرادخانی در سال ۶۹ خانه موسیقی هم زنده شد. دوره انتصاب ایشان برای هنرمندان بزرگی چون استاد شجریان و دیگران مشکلاتی ایجاد شده بود که آن مشکلات را حل کرد. مرادخانی باعث شد اغلب هنرمندان به فعالیت باز گردند و خیلی زود صمیمتی ایجاد شد وهنرمندان با دفتر موسیقی نیز ارتباط گرفتند. 

نوربخش ادامه داد: هیچکس از مرادخانی ناراحت نمی‌شد و همه به او اعتماد می‌کردند و اگر او نمی‌توانست کاری کند، ناراحت نمی‌شدند چون می‌دانستند تلاشش را کرده است. استاد شجریان همیشه با مجموعه‌های مدیران فاصله داشت و تنها کسی که با او ارتباط خوبی داشت اقای مرادخانی بود. شجریان هیچوقت از مرادخانی مجوز نگرفت اما از او ناراحت نبود. مدیرعامل خانه موسیقی بیان کرد: علی مرادخانی از مجوزی که می‌داد دفاع و حمایت می‌کرد. این روحیه در همه مدیران نیست و عواقبی هم دارد. او با مدیران مافوقش هم رابطه جالبی داشت. مهندس کاظمی و مرادخانی با کمک‌های بسیار باعث تاسیس خانه موسیقی شدند. 

نوربخش در پایان گفت: ما در همه این سال‌ها از وجود آقای مرادخانی که بین همه جامعه هنری حلقه وصل بودند، بهره بردیم. او تا روز آخر از خانواده هنرمندان تازه فوت شده سراغ می‌گرفت. من همیشه این رفتار را تحسین می‌کردم و عاطفه را در وجود او می‌دیدم که موج می‌زند. 

مرادخانی در مدیریت مانند خیلی‌ها جا اشغال نکرده بود

محمدحسین حقیقی کارگردان سینما و یکی دیگر از مسئولان فرهنگی کشور نیز از صفات ویژه مرادخانی گفت و برای او و دیگر درگذشتگان فاتحه فرستاد. 

حقیقی گفت: مرادخانی در مدیریت جا اشغال نکرده بود و سالهاست مناصب ما از سوی افرادی که هنرمند و مدیر نیستند اشغال شده است. 

وی گفت: امیدوارم او امشب در آرامش باشد و آرزو می‌کنم که راه و فکرش ادامه پیدا کند. 

مرادخانی مشاور خوبی بود و تا به آخر پای کار می‌ماند

عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) یکی دیگر از میهمانان برنامه نیز گفت: من به عنوان یک ارباب رجوع می‌توانم صحبت کنم نه اهل فن. با توجه به علائق فرهنگی نیاز بود که مشورت کنم. قرار بود در بحث ورود امام مراسم را باشکوه‌تر برگزار کنیم و با ایشان مشورت کردیم. او زمانی که مشورت می‌کرد کار را رها نمی‌کرد و تا به آخر پای کار می‌ایستاد. 

آخوندی در پایان صحبت‌هایش گفت: علی مرادخانی را از صمیم قلب دوست داشتم و در کارها می‌توانستم به او تکیه کنم. از خداوند برای او آرزوی رحمت دارم. 

صفت بزرگ مرادخانی مردمی بودن او بود

سعید اسعدی (مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایشی و دبیر دوره‌هایی از جشنواره تئاتر فجر) نیز درباره مرادخانی توضیحاتی داد. 

وی گفت: مرادخانی را دیر شناختم اما خوب شناختم. ایشان اگر تعلق موسیقایی داشتند، اما به این معنا نبود که سایر حوزه‌ها از لطف ایشان بی‌بهره باشند. صفت بزرگ مرادخانی مردمی بودن او بود. 

اسدی ادامه داد: آن زمان که دبیر حشنواره تئاتر فجر بودم. بارها می‌دیدم که آقای مرادخانی را نقد می‌کردند و ایشان صبورانه و با دقت می‌شنیدند. ایشان وقتی به تئاتر می‌آمد یکی از اهالی تئاتر می‌شد. اگر پشتیبانی ایشان نبود ترکش بسیاری از اتفاقات به دیگر فعالان می‌خورد و من می‌دیدم که خودشان را سپر بلا می‌کنند. ایشان درک عمیقی از هنر داشت و توسعه هنر و ایجاد فضا برای هنرمندان مد نظر داشت. 

مرادخانی باعث شد نوار «تمنای وصال» تولید و منتشر شود

عبدالحسین مختاباد (موسیقی‌دان و خواننده موسیقی ایرانی) دیگر میهمان برنامه درباره علی مرادخانی و فعالیت‌هایش گفت: اواخر دهه شصت با مرادخانی دوست شدم و حلقه ارتباط ما زنده یاد سلمانیان در حوزه هنری بود. 

وی گفت: برای اوستا در موزه هنرهای معاصر کنسرت داشتم و وقتی تمام شد، مرادخانی گفت بیا دفتر کارت دارم. رفتم و گفت چرا نوار بیرون نمی‌دهی و باید نوار منتشر کنی که «تمنای وصال» منتشر شد. 

وی بیان کرد: مرادخانی، آقای خوشرو، سلمانیان و مرتضی کاظمی مدیر نبودند و با ما رفیق بودند. بهترین آثار موسیقی دهه هفتاد تا اواسط دهه منتشر شدند که حاصل تلاش‌های مرادخانی و دیگر مدیران بود. 

مختاباد در پایان صحبتهایش گفت: زمانی که مرادخانی دوباره به عرصه مدیریت برگشت دیگر نشد کاری کند، چون قطار از ریل خارج شده بود. آخرین دیدارم با مرادخانی اسفند ۱۳۹۹ بود. ماهانه با هم تماس داشتیم. گفت چرا پیش من نمی‌آیی. گفتم کروناست و برای شما خطرناک است گفت بلند شو بیا. 

مصطفی تاج زاده نیز با حضور در مراسم گفتک فقط اینجا حاضر شدم که عرض تسلیت داشته باشم به همسر و خانواده عزیز او. و چقدر شنیدن خبر مرگ علی مرادخانی سخت بود. 

علی اصغر شعردوست، بهمن بابازاده، مجید صیادی، محمدعلی چاووشی، ابوالحسن مختاباد و محمد ملک مدنی دیگر افرادی بودند که در مراسم یادبود زنده یاد علی مرادخانی درباره این مدیر فرهنگی کشور صحبت کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز