خبرگزاری کار ایران

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها:

برای دریافت بودجه، آمارسازی نمی‌کنیم/ جز شیوه‌نامه، تحقیقات میدانی و تجربه در صدور پروانه فعالیت گروه‌ها ملاک است/ کانون‌های عروسکی مبارک یونیما در همه استان‌ها فعال می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۹۱۴

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها با اشاره به روند صدور پروانه فعالیت گروه‌های نمایشی در استان‌ها، گفت: به هیچ عنوان، آمارسازی نداریم که این شائبه وجود داشته باشد که می‌خواهیم بر اساس آن بودجه بیشتری بگیریم.

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به روند صدور پروانه فعالیت گروه‌های نمایشی در استان‌ها، گفت: به هیچ عنوان، آمارسازی نداریم که بخواهیم آماری خلاف واقع اعلام کنیم که این شائبه وجود داشته باشد که می‌خواهیم بر اساس آن بودجه بیشتری بگیریم. بلکه ما به گروهی مجوز می‌دهیم یا مجوزش را تمدید می‌کنیم که در طول سال فعال بوده باشد.

«حسن رونده» با اشاره به اینکه هم ‌اکنون مشغول بررسی پرونده‌های تمدید مجوز گروه‌های نمایشی هستند، تصریح کرد: در برنامه‌های امور استان‌ها چند مساله روتین داریم؛ یکی بحث استقرار گروه‌های نمایشی است که به دو بخش تمدید پروانه فعالیت هنرمندان در استان‌ها و صدور پروانه، تقسیم می‌شود که پرونده‌ها را در بخش صدور، بر اساس شیوه‌نامه‌های ابلاغ شده تجمیع و طی فرایندی بررسی می‌کنیم و گروه‌هایی که فعال باشند، افرادی از تخصص‌های مختلف در آن حضور داشته و تجربه کاری داشته باشند، رده‌بندی و به سه دسته: گروه‌های بزرگ (الف)، گروه متوسط (ب) و گروه کوچک (ج) تقسیم می‌شوند و پروانه فعالیت برایشان صادر می‌شود.

او یادآور شد: علاوه بر این‌ها، در پاسخ به درخواست پروانه فعالیت گروه، تنها به اشل یا شیوه‌نامه بسنده نمی‌کنیم بلکه به صورت تجربی هم سابقه گروه را بررسی می‌کنیم. ممکن است شیوه‌نامه اجازه صدور مجوز بدهد اما تحقیقات میدانی و تجربه کاری کارشناس بگوید که این خانم/آقا لیاقت دریافت درجه کیفی «الف» را ندارد و باید رتبه «ب» یا «ج» به او داده شود. یا اینکه اساسا ایشان سندسازی کرده و بر همین اساس نتوانیم مجوز و پروانه فعالیتی برای این گروه صادر کنیم. بنابراین این پروسه، دقیقا کاری کارشناسی و تخصصی است.

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها خاطرنشان کرد: در نهایت در حوزه صدور مجوزها و بودجه‌بندی، ما تابع وزارت ارشاد هستیم و به نسبت آمارها و رشد سالیانه بودجه که به ما ابلاغ می‌شود حمایت‌هایی از گروه‌ها، تولیدات، اجراهای عمومی، جشنواره‌ها و پرتال خبرها می‌کنیم.

رونده در ادامه با اشاره به نظارت بر جشنواره‌های استانی تئاتر گفت: شیوه‌نامه‌ای داریم که هر ساله آن را تنظیم و برای استان‌ها ارسال می‌کنیم که شامل دستورالعملی برای نحوه تشکیل شورای سیاست‌گذاری، دبیرخانه، چگونگی انتخاب متن‌ها برای اجرا و ضوابط دیگر است. دوستان هم بر اساس آن شیوه‌نامه، فراخوان را تنظیم و در اختیار شهرهای تابعه و گروه‌های نمایشی قرار می‌دهند.

او با اشاره به اینکه اکنون استان‌های کشور در مرحله تنظیم فراخوان جشنواره‌هایشان هستند، همکاری با انجمن هنرهای نمایشی ایران را برای برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی کشور را از مهم‌ترین کارهایی خواند که اکنون در دست اجراست و بر اساس آن مدیران و هیئت‌های جدید انتخاب و معرفی می‌شوند.

این مدیر تئاتری با بیان اینکه «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استانی با معاونت هنری و اداره‌کل هنرهای نمایشی تفاهم‌نامه‌ای می‌نویسند که بر اساس آن، حمایت‌های مالی به گروه‌های نمایشی و جشنواره‌ها و فعالیت‌های تئاتری اختصاص می‌یابد.» تصریح کرد: تلاش ما این است که با توجه به دستوری که مدیرکل هنرهای نمایشی داده‌اند، به یک ثبات مناسب در حوزه حمایت مالی برسیم.

رونده تشریح کرد: اکنون در حال مدیریت برنامه‌ریزی‌هایی که پیش از این برای حمایت از اجراهای عمومی در دوره کرونا شده بود هستیم تا هنرمندان و گروه‌ها به دریافتی‌هایشان برسند. امیدوارم به زودی بتوانیم موضوع پرداخت کمک هزینه بر اساس ۵۰ درصد ظرفیت تالارهای نمایشی را محقق کنیم.

او در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی و پیگیری راه‌اندازی تئاتر شهر در ادارات کل استان‌ها و جذب حمایت‌های مالی برای آنها یادآور شد: همچنین در حوزه مدیریت کانون‌های عروسکی مبارک یونیما، تعاملاتی با مدیریت یونیمای مرکز آقای اردشیر صالح‌پور داشته‌ایم که امیدوارم بر اساس آن بتوانیم این کانون‌ها را در سراسر کشور فعال کنیم. در حال حاضر ۱۴ نمایندگی مبارک یونیما در استان‌ها داریم که در صورت تحقق این تعامل‌ها، توجه و رونق بیشتری به تئاتر عروسکی در استان‌ها معطوف خواهیم کرد. ضرورت تحقق این امر در آن است که تئاتر عروسکی، تئاتر پایه بوده و می‌تواند فضای شاد، مفرح و بشاشی را برای کودکان و مخاطبان بزرگسال در سراسر کشور ایجاد کند.

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها با بیان اینکه بخش بعدی اقدامات این اداره، فعال کردن مناطق آزاد است، گفت: مناطق آزاد همچون کیش و قشم و ارس و اروند و انزلی و... پتانسیل‌هایی دارند که می‌توانیم جذب کنیم و از آنها در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و به نفع تئاتر کشور بهره کافی ببریم. این پتانسیل‌ها و این اتفاقات می‌تواند برای گروه‌های نمایشی استان‌ها منشا خیر و استفاده بهینه و همکاری متقابل مناطق آزاد و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

رونده با تاکید بر اینکه از این تعامل و برنامه‌ریزی حتی می‌توان برای تقویت روابط بین‌الملل هم بهره برد، یادآور شد: مثلا در حوزه اروند می‌توانیم با کشورهای عراق و کویت و در منطقه قشم با قطر و امارات و... ارتباط بهتری برقرار کنیم. اینها مواردی است که در دستور کار قرار دارد و کارشناسی آنها انجام شده و در شرف نشست، تعامل و توافقی است که بین اداره‌کل هنرهای نمایشی و مناطق آزاد برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

او همچنین با اشاره به افزایش تعامل با استان‌ها، خاطرنشان کرد: این مسائل بیشتر در حوزه رفع مشکلات و معضلاتی است که ممکن است در حوزه تولید، انجمن، کارشناسی و اتفاقاتی از این دست وجود داشته باشد که با تعامل بیشتر می‌توانیم چالش‌های پیش روی هنرمندان را کم‌تر کنیم.

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها خاطرنشان کرد: همچنین هر سال گروه‌های برگزیده هر استان به ما معرفی می‌شوند و ما گروه‌های منتخب استان‌ها را بررسی و به تعداد سهمیه‌ای که قرار است به فجر معرفی شوند انتخاب و اسامی‌شان را به دبیرخانه اعلام می‌کنیم.

رونده در پایان تصریح کرد: در کنار این موارد، به امور به جشنواره‌های موضوعی و ثابت هم می‌پردازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز