خبرگزاری کار ایران

رحیمی مطرح کرد:

وجود بیش از یک هزار سازمان مردم نهاد در استان فارس

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۸۷۷

استاندار فارس با اشاره به این که این استان دارای بیش از یک هزار سازمان مردم نهاد است، گفت: 80 درصد این سمن‌ها از سال 92 تاکنون ایجاد شده اند به گونه ای که در حوزه وزارت کشور تعداد سمن‌ها از 50 سازمان در سال 92 به 91 سازمان در شرایط فعلی رسیده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، عنایت الله رحیمی در نشست آموزشی سازمان‌های مردم نهاد استان اظهار داشت: اگر مشارکت مردم در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تبلور و عینیت پیدا کند می‌توانیم توسعه و تعالی و تعامل را محقق کنیم.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه جمهوری اسلامی بر مبنای مشارکت و حضور فعال عموم مردم، پایه گذاری شده است، افزود: الگوی مشخص و زنده ای مانند دفاع مقدس پیش روی ما قرار دارد که اقشار مختلف مردم لبیک گویان به ندای امام راحل(ره) به صحنه های دفاع شتافتند و برخلاف چند صد سال گذشته که همواره در جنگ ها بخشی از سرحدات ایران از کشور جدا می‌شد در جنگ تحمیلی هشت ساله حتی یک وجب از خاک کشور به دشمن واگذار نشد.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس نعمات و برکات زیادی برای کشور به ارمغان آورد که بخشی از آن ها را هم اکنون نیز شاهد هستیم.

استاندارفارس با اشاره به این که تحولات سریع اجتماعی موجب نقل و انتقالات پیچیده ای در ساختارهای اجتماع می شود که اثرات مثبت و منفی متعددی با خود به همراه دارد، ادامه داد: یکی از پیامدهای مثبت این تحولات سریع افزایش رفاه اجتماعی در اثر استفاده مناسب از تکنولوژی است و در کنار آن اثرات منفی مانند گسیختگی اجتماعی و آسیب های اجتماعی نیز ممکن است به همراه داشته باشد.

رحیمی با بیان این که تحولات اجتماعی در استان فارس در قالب مهاجرت به کلان شهرها و مراکز شهرستان ها در حال صورت گرفتن است، اظهارداشت: بر اثر مهاجرت جمعیت به مناطق ناشناخته و کاهش نظارت و کنترل اجتماعی، آسیب های اجتماعی نیز بروز پیدا می کنند.

نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به این که برای غلبه بر پیچیدگی های تحولات اجتماعی و آسیب های ناشی از آن نیازمند مشارکت نهادمند و قانون مند در جامعه برای رسیدن به حکمرانی شایسته هستیم، گفت: یکی از راه های ایجاد مشارکت در جامعه بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد است.

وی با تاکید بر این که اداره جوامع در قرن 21 بدون مشارکت مردم بسیار مشکل و یا غیرممکن است، افزود: جوامع بشری بدون حضور هماهنگ سه رکن بخش دولتی، بخش خصوصی و جامعه مدنی امکان پذیر نیست؛ سازمان های مردم نهاد یکی از شاخصه های جامعه مدنی محسوب می شوند که مطالبات مردم را به شکل قانونی به دولت انتقال می دهد و با نظارت بر عملکرد قوای حاکم برای بهبود عملکرد آنان راهنمایی ها و توصیه های لازم را ارائه می کنند که این اقدام موجب تعالی در اداره جامعه خواهد شد.

استاندار فارس با بیان این که سازمان های مردم نهاد خصوصیات ویژه ای دارند که آن ها را از نهادهای دولتی متمایز می کند، اظهارداشت: حضور داوطلبانه، فعالیت غیردولتی، عام المنفعه و خیرخواهانه و همچنین رویکرد غیرسیاسی از جمله مشخصات سازمان های مردم نهاد است.

رحیمی با اشاره به این که سازمان های مردم نهاد غیرسیاسی هستند و در همه دولت ها جایگاه عزتمندانه خود را حفظ می کنند، گفت: این سازمان ها از دولت استقلال دارند و بر مبنای عقاید فرهنگی، مذهبی و چارچوب های انسان دوستانه خود فعالیت می کنند.

نماینده عالی دولت در استان فارس اهداف سازمان های مردم نهاد را تقویت روحیه مسئولیت پذیری، پیگیری آرمان های اسلامی و ملی و فراهم سازی مشارکت عمومی دانست و ادامه داد: در سیل امسال در شیراز و آتش سوزی اخیر فعالیت سازمان های مردم نهاد به شکل برجسته ای موثر بود.

استاندارفارس با بیان این که ایجاد ارتباط  قانون مند میان مردم و حاکمیت را از جمله کارکرد های سازمان‌های مردم نهاد دانست و گفت: برای ارائه خدمات بهتر به مردم و به ویژه اقشار آسیب پذیر باید این ارتباط هرچه بیشتر تقویت شود.

نماینده عالی دولت در استان فارس افزود: مشارکت مردم در حوزه های اقتصادی در اصل 44 قانون اساسی متبلور است و در حوزه های سیاسی نیز حضور مردم در انتخابات ها برای برگزیدن مدیران و مجریان کشور عینیت پیدا می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز