خبرگزاری کار ایران

معاون استانداری فارس در گفت‌وگو با ایلنا:

خسارت بیش از 300 میلیاردی سیل در استان/ آسیب 290 واحد مسکونی در محله سعدی/ آغاز پروژه بازسازی در منطقه سعدی

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۵۸۶

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس به میزان خسارت سیل در استان فارس اشاره کرد و افزود: سیل نوروز امسال 21 شهرستان در استان را درگیر و بیش از 300 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد.

محمود رضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه در محله سعدی به دنبال ایجاد طرح بازآفرینی شهری هستیم، افزود: در جهت عملیاتی شدن این هدف، ماموریت مشترکی مهمی میان ادارات و سازمان هایی مانند وزارت راه و شهرسازی و شهرداری شیراز ایجاد شده و این در حالیست که برای اجرایی شدن و انجام به موقع این پروژه یک مدیریت واحد با اختیارات کافی مناسب را در این منطقه متمرکز می کنیم.

وی با بیان اینکه کمک هزینه تعمیر منازل مسکونی آسیب دیده از نیازهای فوری مناطق سیل زده محسوب می‌شود، گفت: حدود 280 الی 290 منزل در محله سعدی در حادثه سیل شیراز آسیب دیده است که با کمک های بنیاد مسکن و گروه های مردم نهاد توانستیم تاحدودی مشکلات این بخش را حل کنیم که این روند همچنان ادامه دارد.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه مدیریت واحد باید در مرحله نخست طرح مطالعات آبخیزداری و هیدرولوژی منطقه سعدی را تکمیل می‌کند، ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری شیراز طرح تفضیلی را برای این منطقه در نظر گرفته است بنابراین طبق داده های موجود این طرح به گونه ای مشخص می شود که مسیر عبور آب در این منطقه تحت تاثیر ساخت و سازها قرار نگیرد.

رضایی کوچی افزود: به منظور موضوع راهبری این منطقه کمیته 4 نفره متشکل از استانداری فارس، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری شیراز و اداره اوقاف تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از منازل سعدی که دچار آسیب شدند سند مالکیت ندارند بنابر این در مرحله نخست حل شدن این موضوع در دستور کار قرار دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: اهالی سعدی بعد از اینکه مشکل سند منازل‌شان را حل کردند می‌توانند طبق مصوبات وزارت راه و شهر سازی همانند دیگر نقاط شهر از تسهیلات مسکن استفاده کنند.

رضایی کوچی تصریح کرد: در جهت جلوگیری از چنین اتفاقات ناگواری بخش هایی از مناطق محله سعدی نیاز به تخلیه و بخش‌های دیگر باید به فضای باز تبدیل شوند، ادامه داد: در جهت بهسازی این مناطق یک برنامه چند بخشی داریم که جلوگیری از سیلاب، اصلاح و بازسازی مناطق مسکونی، جابه جایی بخشی از منازل، اعطای وام و تسهیلات به واحدهای مسکونی، کمک به آزاد سازی بافت فرهنگی محله سعدی و محدوده آرامگاه از مهم ترین آن ها به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه بازسازی در منطقه سعدی کلید خورده است، گفت: برای بازسازی و بهسازی محله سعدی برنامه های کوتاه مدت، دراز مدت و میان مدت در نظر گرفتیم.

رضایی کوچی با بیان اینکه اکثر خانه های خسارت دیده سیل در محله سعدی فاقد سند هستند، ادامه داد: با توجه به اینکه اهالی سعدی و منازل خانه‌های آسیب دیده در جهت اخذ تسهیلات برای بازسازی منازل خود نیازمند سند به عنوان وثیقه هستند بنابراین کمک به سند دار کردن منازل از اولویت ما به شمار می رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: منازلی که به صورت غیرقانونی در مسیل‌های رودخانه احداث شدند در جهت پیشگیری و جلوگیری از چنین اتفاقاتی باید جابه جا شوند.

وی با اشاره به اینکه مناطق سیل زده سعدی نوسازی می شوند، ادامه داد: این در حالیست که منازلی که در سال های گذشته در بافت فرسوده و ناپایدار احداث شدند و دارای نفوذ پذیری کمتری هستند با تجمیع با منازل و خانه‌های اطراف‌شان بازسازی می شوند.

رضایی کوچی ادامه داد: از آن جا که بازآفرینی شهری و بهسازی بافت های شهری و روستایی از اولویت های دولت به شمار می رود بنابراین دولت برای توسعه این مناطق از منابعی مانند بودجه دولت، بخش خصوصی و تسهیلات استفاده می کند.

وی ادامه داد: استفاده از امکانات موجود در سطح شهر نقش پشتیبان را برای بهسازی مناطق سیل زده ایفا می کنند

رضایی کوچی با بیان اینکه سیل به 12 هزار واحد مسکونی در سطح استان خسارت وارد کرد، افزود: بعضی از این واحدها نیاز به بازسازی و بخشی دیگر نیازمند تعمیرات هستند.

وی تصریح کرد: دولت در تلاش است تا از مسیرهای متفاوت مانند پرداخت تسهیلات، کمک بلا عوض و ..... به مناطق خسارت‌دیده کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز