خبرگزاری کار ایران

پدر علم هیدروژئولوژی ایران:

75 درصد عرض رودخانه خشک تبدیل به شهر شده/سیلاب شیراز حاصل 50 سال برنامه‌ریزی اشتباه بود

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۹۲۷

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه طراحی‌های شهری عمدتاً براساس سیلاب صدساله است، علل بروز خسارت سیل در ایران را کاهش مقطع عبور سیل، احداث سازه‌های شهری مانند پل و بند، جاده، راه‌آهن و ساختمان، از بین بردن جنگل‌ و مراتع و ایجاد شیار در جهت شیب عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، پروفسور عزت‌الله رئیسی در میزگرد تخصصی سیل‌آباد با اشاره به اینکه سیل پدیده‌ای طبیعی است، گفت: سیلاب در طبیعت نیز رخ می‌دهد و براساس اطلاعات موجود در شیراز هر هزار سال یک بار سیلی با مقیاس بزرگ رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه دوره بازگشت سیل صدساله است، خاطرنشان کرد: هرچه قدر این دوره طولانی‌تر شود بر مدت‌زمان و شدت سیل افزوده می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه سیل منافعی نیز دارد، این منافع را شامل پر شدن درریاچه‌ها، تأمین مواد غذایی برای گیاهان و جانوران در دریاچه، دریا و اقیانوس، حاصلخیزی زمین‌های تحت پوشش، ایجاد دلتاهای حاصلخیز، انتقال بذر، حفظ اکوسیستم، کاهش ارتفاع زمین، سرریز در بیابان‌ها و شستن آلودگی‌های مسیر عنوان کرد.

وی با اشاره به تحقیقات صورت‌گرفته درباره سیل‌های بزرگ شیراز در هزارسال گذشته، تعداد این سیلاب‌ها از 329 هجری تا 1329 هجری در شیراز را 6 سیل عنوان کرد.

پدر علم هیدروژئولوژی ایران با اشاره به اینکه با احداث شهر ضریب نفوذ بارندگی در زمین کاهش می‌یابد، افزود: آبخیزداری به معنای برگرداندن جنگل و مرتع به حالت اولیه است و نه طراحی جدید، و از این رو منابع طبیعی باید به حالت ابتدایی بازگردد.

رئیسی با مثالی از دروازه قرآن و شهرک سعدی (که در فروردین امسال با سیل مواجه شدند)، خاطرنشان کرد: دستگاهی برای اندازه‌گیری دبی آب در این مناطق وجو ندارد.

استاد دانشگاه شیراز با ذکر مثال از عرض رودخانه خشک شیراز که سال 1340 در منطقه قصردشت 250 متر بوده و امروز به 60 متر کاهش یافته، خاطرنشان کرد: کاهش عرض رودخانه‌های شهری در سرتاسر ایران به جز کرمانشاه اتفاق افتاده است و نکته جالب آنجاست که فروردین‌ماه امسال، کرمانشاه از جمله معدود استان‌های ایران بود که با پدیده سیل مواجه نشد.

استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: برای جلوگیری از تکرار وقایع سیل سال‌جاری ضروری است ایجاد این منحنی را مطالبه کنیم. 

وی با انتقاد از موازی‌کاری و درگیر بودن دستگاه‌های بی‌شمار و مختلف در موضوع سیل، عنوان کرد: باید مدیریت واحد درباره سیل وجود داشته باشد تا مانند سیل اخیر ارکان مدیریت سرزمینی غافلگیر نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز