خبرگزاری کار ایران

محمد امید:

دولت به دنبال حرکتی پایدار در حوزه اشتغال روستایی است

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۵۰۵

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تاکید کرد: کارهای انجام گرفته جهت توسعه روستاها در گذشته متوازن نبوده یعنی همانطور که برق و آب را به روستاها برده‌ایم نتوانستیم همزمان اشتغال‌زایی را در روستاها فراهم کنیم یا بهره‌وری را بالا ببریم و هنوز جای کار و فعالیت در روستاها بسیار وجود دارد.

به گزارش ایلنا، محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌‌جمهوری در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز با بیان این مطلب گفت که در چهار دهه گذشته کارهای خوبی در حوزه روستایی صورت گرفته اما احساس بر این است که باید حرکتی در جهت پایداری روستاها در حوزه کار و اشتغال صورت پذیرد. 

وی عدم توجه کافی به اشتغال روستاها را موجب خالی شدن این مراکز دانست و اظهار داشت: علاوه بر این معضل موجب تشدید حاشیه‌‌نشینی در شهرها هم شده در حالی که حاشیه‌‌نشینی مانند یک کمربند انتحاری است که اطراف شهرها پیچیده شده و هر لحظه امکان بروز مشکلات مختلف برای کلانشهرها وجود دارد. 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم با اشاره به برنامه‌های دولت جهت توسعه اشتغالزایی در روستاها تصریح کرد: پرداخت ۱۸ هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای توسعه اشتغال در روستاها یک تسهیلات استثنایی محسوب می‌شود به گونه‌ای که تاکنون منابعی مانند این با نرخ سود پنج تا شش درصد و دوران بازپرداخت ۹ ساله که مختص روستاها و عشایر باشد نداشته‌ایم.

امید این برنامه دولت را موجب جلوگیری از تشدید مهاجرت روستاییان و حتی بروز مهاجرت معکوس در کشور دانست و خاطرنشان کرد: علایم موجود نشاندهنده تاثیر این برنامه در ایجاد تغییرات مثبت در حوزه روستایی است و روستاهای بسیاری در کشور رونق گرفته‌اند اگرچه هنوز هم مناطقی هستند که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند یا حتی روستاهایی وجود دارد که به طور کامل خالی از سکنه هستند اما در مجموع این اعتبارات میزان اشتغال را در روستاها افزایش داده و شرایط را بهتر از قبل کرده است.

وی با بیان این که چشم‌انداز آینده روستاهای کشور روشن است، ابراز داشت: این اعتبارات می‌تواند منشا اتفاقات خوبی برای آینده روستاها باشد البته کارهای بزرگ دیگری هم صورت گرفته مانند طرح هادی که بنیاد مسکن دنبال می‌کند یا مقاوم‌سازی بیش از نیمی از مسکن‌های روستایی کشور که مجموع این عوامل می‌تواند به تشدید روند معکوس مهاجرت و بازگشت روستاییان به روستاها منجر شود.

این مقام مسئول بر توجه ویژه دولت و مجلس به مسئله روستاها و اشتغال روستاییان تاکید و بیان کرد: دولت محور کار خود در زمینه توسعه روستاها را استفاده از تمام ظرفیت موجود و تعامل و هم‌‌‌‌‌افزایی با سایر نهادها قرار داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز