خبرگزاری کار ایران

استاندار فارس عنوان کرد:

هیچ مشکلی در روند انتخابات اخیر فارس وجود نداشت

استاندار فارس گفت: دلیل اصلی این که در انتخابات اخیر در کشور و خصوصاً فارس مشکلی ایجاد نشد، تسلط مجریان انتخابات بر قانون بود.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، سید محمدعلی افشانی در همایش فرمانداران و بخشداران استان که با حضور مقیمی معاون سیاسی و قائم مقام وزیر کشور برگزار شد، با اشاره به این که نهادهای اجتماعی وقتی شکل بگیرند بخشی از هزینه‌ها کاهش می‌یابد، ادامه داد: به عنوان مثال اگر در حوزه محیط زیست یک نهاد قدرتمند داشته باشیم، به طور طبیعی سرمایه های آینده کشور برای تامین منافع یک گروه خاص فنا و فدا نخواهد شد.

استاندار فارس با بیان این که یکی از طرح هایی که پیگیری کردیم موضوع محله محوری بود که بحث مبارزه با اعتیاد و ناهنجاری‌های اجتماعی را از محلات شروع کنیم، افزود: یکی از محلات شیراز جزو مناطق مشکل‌دار است و وضعیت ناهنجاری دارد؛ ساماندهی این موضوع این را به مجموعه ورزش و جوانان واگذار کردیم.

افشانی ادامه داد: چند گروه از جوانان وارد شدند و با تشکیل سازمان در بین مردم فعالیت می‌کنند و من یقین دارم که با همین جوان ها، بدون هزینه زیاد تا دو سال آینده، چهره این محله تغییر قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تنها راه این است که کار را به مردم واگذار کنیم و نهادهای اجتماعی را تقویت کنیم که در این صورت آنها در کنار ما فعالیت خواهند کرد.

استاندار فارس با بیان این که یکی از نهادهای اجتماعی که باید خوب تقویت شوند احزاب هستند، خطاب به فرمانداران و بخشداران اظهار داشت: باید برای تقویت احزاب کار کنید؛ خصوصا احزابی که می توانند در لایه های اجتماعی نفوذ کنند و گستردگی خوبی را در بین اقشار و طبقات اجتماعی داشته باشند.

وی تصریح کرد: البته این که حزب درست کنیم، نه تنها در راستای تقویت احزاب نیست در جهت مقابله با آن هم هست زیرا احزاب بسیار، مانع جا افتادن حزب در کشور خواهند شد.

او ادامه داد: خوشبختانه در انتخابات گذشته، انتخابات خوبی را برگزار کردیم و امیدواریم در انتخابات پیش رو وضعتی بهتر از گذشته داشته باشیم و انتخاباتی را برگزار کنیم که اعتباری که استان کسب کرد افزایش پیدا کند.

استاندار فارس با بیان این که در انتخابات گذشته میزان مشارکت در سطح کشور حدود 63 درصد و میزان مشارکت مردم فارس 65 درصد و بالاتر از متوسط کشور بوده است، گفت: در عین گستردگی استان، در انتخابات گذشته هیچ مساله امنیتی نداشیتم و فردای انتخابات، تقریبا در هیچ شهرستانی مشکل نداشتیم.

وی با اشاره به این که استان فارس دارای 84 بخش و 29 شهرستان است و انتخابات شوراها در این استان در دو هزار و 266 روستا و 104 شهر برگزار می شود، گفت: انتخابات پیش رو بسیار متفاوت از انتخابات گذشته است؛ زیرا هم انتخابات مهم ریاست جمهوری را برگزار می کنیم است که یک انتخاب ملی است و اهمیت خاص ریاست جمهوری بر هیچ کس پوشیده نیست و همچنین انتخابات شوراها است که به دلیل گستردگی آن دارای اهمیت بسیار است.

افشانی با اشاره به این که متاسفانه احزاب در کشور ما قدرتمند نشده و به خوبی شکل نگرفته و حمایت نشده اند، گفت: این مساله باعث شده است که مسائل قومی و فامیلی جایگزین شود و این موضوع  مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد چرا که تعداد روستاها و تعداد داوطلبان زیاد است.

وی تاکید کرد: اولین کاری که فرمانداران و بخشداران باید انجام دهند این است که به قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها مسلط باشند.

استاندار فارس تصریح کرد: دلیل اصلی این که در انتخابات اخیر در کشور و خصوصاً فارس مشکلی ایجاد نشد، تسلط مجریان انتخابات بر قانون بود و از سوی دیگر اعضای هیات نظارت هم وقتی که می دیدند مجریان بر قانون احاطه دارند با آن ها همکاری می کردند.

افشانی تصریح کرد: اگر وزارت کشور هم از فرمانداران و بخشدران امتحان نگیرد ما در استان فارس در زمینه تسلط بر قانون انتخابات امتحان خواهیم گرفت تا با تسلط به قانون، هزینه های بعدی کاهش یابد.

وی با بیان این که مشارکت مردم با تشویق و ترغیب ممکن است کمی افزایش پیدا کند، اظهار داشت: تنها زمانی مشارکت مردم افزایش می یابد که مردم احساس کنند دارای حقوق شهروندی هستند.

استاندار فارس با اشاره به این که میان ساکن و شهروند تفاوت وجود دارد، ادامه داد: ساکن حق سکونت دارد اما شهروند حق حکومت دارد؛ و وقتی می گوییم حقوق شهروندی یعنی هر شهروندی می تواند حاکم باشد، می تواند مدیر باشد و در اداره امور روستا، شهر، استان و کشورش نقش اول داشته باشد.

وی گفت: با رعایت حقوق شهروندی و این که مردم اعتماد کنند که حق رای دارند و می توانند به معنای واقعی کلمه در اداره امور دخالت کنند، هم مشارکتشان افزایش می یابد و هم در سایر بخش ها از جمله عمران و توسعه تلاش بیشتری خواهند داشت.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در فارس با اشاره به این که نماد رعایت حقوق شهروندی قدرت انتخاب مردم است، گفت: به هر میزان که قدرت انتخاب مردم افزایش پیدا کند به همان میزان مردم برای اداره امور خودشان، مشارکت می کنند.

استاندار فارس با بیان این که اگر قانون حاکم شود مردم احساس می کنند که عدالت در مورد آن ها اجرا می شود، ادامه داد: آن چه که مردم همیشه به دلیل آن در رنج هستند، تبعیض است و این نیز زمانی ایجاد می شود که قانون کنار گذاشته می شود و یا عده ای به میل خود قانون را تفسیر کنند و حقوق دیگران را رعایت نکنند.

افشانی خطاب به فرمانداران و بخشداران با بیان این که آنچه که از شما به جا می ماند دو چیز است، افزود: اولین موضوع، سلوک و رفتار شما است که خلاصه می شود در رعایت قانون و رفتاری که از شما سر می زند؛ خصوصا در مواجه با مردم و بعدها اخلاق و رفتار و میزان پایبندی شما به قانون، عدالت و آزادی است که می ماند.

وی با اشاره به این که دومین موضوع ماندگار از مدیران کارهای عمرانی است که از آنها به جای می‌ماند، گفت: اگر کارخانه‌ای و پروژه عمرانی انجام شود در ذهن مردم می ماند و به همین دلیل باید در این زمینه اثری از خود به جای بگذارید.

استاندار فارس با تاکید بر فرمانداران و بخشداران مبنی بر این که از امنیتی شدن فضای انتخابات در تمام سطوح روستا، بخش، جلوگیری کنند، افزود: در یک فضای آرام که آرامش حاکم باشد مردم انتخاب بهتری خواهند داشت و در فضای ناامن و فضایی که آشفته باشد انتخاب مردم حتما دچار خدشه خواهد بود.

کد خبر : ۴۲۲۴۳۵