خبرگزاری کار ایران

تشکیل شورای هماهنگی مدیریت به‌هم پیوسته منابع آبی طشک و بختگان؛

لزوم اقدام مشترک برای حل مساله دریاچه بختگان

مدیر طرح مدیریت به‌هم پیوسته حوضه آبریز بختگان در آب منطقه‌ای فارس خواستار تعامل و همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی این استان برای برطرف کردن مشکل بختگان شد و گفت: باید اقدام مشترکی با همراهی تمامی دستگاه‌ها برای حل مساله بختگان انجام گیرد.

به‌گزارش ایلنا، "اسماعیل ابراهیمی" در کارگاه هماهنگی تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بختگان در استان فارس با اشاره به وضعیت نامطلوب این تالاب گفت: در این خصوص باید مردم اقدام کنند و با همکاری و برنامه‌ریزی بیشتر سعی در جبران خسارت این تالاب نماییم. این امر تنها با حضور دستگاه‌های اجرایی استان و نقش مؤثر سمن‌های مردمی و خود مردم ممکن می‌شود و یک سازمان به تنهایی قادر به حل این مساله نیست.

وی از تشکیل شورای هماهنگی مدیریت به‌هم پیوسته منابع آبی طشک و بختگان با تاکید وزارت نیرو خبر داد و خواستار توجه بیش از پیش تک تک افرادی شد که در این حوضه زندگی می‌کنند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: خشکسالی هیدرولوژیکی در کنار برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی این حوضه و رفتار نادرست بهره‌برداران سبب خشکی این حوضه شده و باید اقدام مشترکی در رفع این مسائل انجام داد.

مدیر طرح به‌هم پیوسته حوضه آبریز بختگان از مسئولان، ائمه جماعت و افراد تاثیرگذار خواست با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این خصوص به حل و جبران پیامدهای این امر کمک کنند.

مدیرکل محیط زیست استان فارس نیز با تاکید بر اینکه در قوانین زیادی به اهمیت تالاب‌ها اشاره شده، به اصل 50 قانون اساسی؛ که هر گونه صدمه به محیط زیست را منع شده، اشاره و تصریح کرد: بحران آب یعنی بحران محیط زیست و تالاب‌ها، لذا باید مدیریت یکپارچه زیست بومی را که می‌تواند ضامن بقا و حفظ دارایی‌های طبیعی باشد، مورد توجه قرار دهیم.

دکتر "حمزه ولوی" بر انجام کارهایی که به تعادل میان منابع و میزان مصارف می‌انجامد تاکید نمود و اضافه کرد: با اجرای این برنامه‌های بلند مدت و میان مدت به طبیعت نیز اجازه دهیم که در چرخه خود به تعادل و بازگشت به وضعیت سابق محیط زیست و منابع آب کمک کند. در این راستا با توجه به شکل معیشت مبتنی بر برداشت بی رویه آب، باید نوع مناسبی از معیشت جایگزین و فرهنگ سازی شود.

 

کد خبر : ۴۱۹۵۶۹