خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فصل پنجم خبرداد؛

تولید بی خطرترین نماتدکش برای اولین بار در فارس

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۷۸۰

برای اولین بار در صنعت کشاورزی محصول ارگانیک نماتدکش برپایه گیاه و بدون خطر زیست محیطی با دانش صددرصد ایرانی توسط شرکت دانش بنیان فصل پنجم تولید و در اختیار بهره بردارن قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فصل پنجم در این باره گفت: مشاهده شروع زوال در باغات مرکبات منجر به شکل گیری اولین  استارتاپ در شهرستان داراب با عنوان «فصل پنجم» شد.

با تجاری سازی محصولات فصل پنجم که در پارک علم و فناوری فارس مستقر است و تولید محصولات جدید جهت افزایش عملکرد زمین های کشاورزی، این مجموعه اولین شرکت دانش بنیان شهرستان داراب شد.

محمد حسین فرحبخش بیان کرد:  در حالی شکست کشاورزی را شاهد بودیم که با بررسی ها متوجه شدیم اصل مشکل درختان در پوسیدگی ریشه آن است و به سمت تولید محصول ارگانیک برای رفع بیماری انگل "نماتد"  که منجر به پوسیدگی درختان می شد،رفتیم.

وی عنوان کرد: در ادامه شاهد بودیم که با نماتدکش ها و قارچ کش های موجود که عمدتا وارداتی و شیمیایی هستند نه تنهامشکل درختان رفع نمی شود که باعث مسمومیت بیشتر خاک و آب کشور می شود. مشکل اصلی وجود یک نوع انگل در خاک و ریشه درخت بود که در ادامه برای رفع این معضل محصولاتی برپایه دانش بنیان تولید شد.

فرحبخش با اشاره به اینکه به دلیل مسمومیت خاک و استفاده بى رویه از سموم و کودهاى شیمیایى، ریشه درختان درگیر انگل "نماتد" شده است، بیان کرد: در واقع تمام زمین های کشاورزى کشور به گونه اى درگیر این بیمارى شده است.

وى گفت: خشک شدن سر شاخه ها و کوچک شدن بیش از حد میوه و خزان درختان در فصل تابستان را از نشانه هاى ابتلاى درخت به این بیمارى است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فصل پنجم خاطرنشان کرد: انگل نماتد، با تغذیه از ریشه و سوراخ کردن تنه درخت زمینه نفوذ قارچ و پوسیده شدن ریشه درخت را فراهم کرده است.

تولید بی خطرترین نماتدکش برای اولین بار در فارس

فرحبخش با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل سم پاشى هاى زیاد بسیارى از کرم ها و موجودات ریز موجود در خاک که از انگل ها تغذیه مى کردند از بین رفتند و کل خاک درگیر نماتد شده است، ابراز کرد: استفاده از کودهاى زیستى از مهمترین راهکارها براى از بین بردن این انگل است و باید براى از بین بردن این انگل از آفت کش هاى گیاه پایه و کودهاى زیستى تجزیه پذیر استفاده کرد تا خاک مجددا احیاء شود.

فرحبخش افزود: امنیت غذایى کشور در گرو تولید محصول سالم و کشاورزى ارگانیک است و باید به مشکل درختان به صورت جدى ورود کرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فصل پنجم گفت: این شرکت تولید آفت کش هاى مرتبط با این انگل نماتد را در دستور کار خود قرار داده است.

فرحبخش با اشاره به حمایت هاى انجام شده براى فعالیت این شرکت دانش بنیان گفت: مسئولیت ما با شناسایی مشکل زیاد شد و محصولی که تولید کردیم برپایه کود دارویی بدون خطر زیست محیطی و با استفاده از خود برگ و درختان بوده است.

وی افزود: نماتد کش، قارچ کش و همچنین احیا و اصلاح کننده خاک توسط این شرکت تولید شده است و ریشه زایی انجام و همزمان محصولاتی به نام نماکوب تولید شده است.

به گفته فرحبخش این موضوع موجب انگیزه دوباره برای کشاورزان و روی آوری به کاشت درختان شده است.

این فعال حوزه کشاورزی با یاداوری اینکه از سال ۸۵ ایده فصل پنجم با  بررسی درختان متعدد شکل گرفت و در نهایت به یک قارچ‌کش و داروی سرطان ریشه رسیدیم‌، یادآور شد:  سال ۱۴۰۰ در نمایشگاه شیراز محصول رونمایی شد و درحال حاضر در کل کشور محصول ارسال می شود و باغداران زیادی استقبال کردند و علاوه بر کشاورزان پیشرو، کشت و صنعت ها نیز از این محصول استفاده می کنند.

فرحبخش افزود: در ادامه بازخورد استفاده از‌ محصول خوب بود و چندین پایلوت در کشور بر روی گیاهان مختلف داشتیم و در کل کشور رصد کردیم و متوجه شدیم تمامی درختان درگیرنماتد هستند که این موضوع زنگ خطری برای کشاورزی بود.

به گفته وی این شرکت دهه ۹۰ را در شرایط تحقیق و توسعه گذرانید و درنهایت منجر به تولید محصول  داخلی شد که هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد.

فرح بخش افزود: هزینه تمام شده استفاده از این محصول یک سوم نماتدکش های شیمیایی وارداتی است.

فرحبخش بیان کرد: نمونه محصول به کشورهای افغانستان، ارمنستان، عراق ، عمان و ...  ارسال شده است و بین باغداران و گلخانه داران این کشورها جایگاه خود را پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه تعادل زیستى خاک از بین رفته و چرخه زیستى کنترل طبیعى حالت معکوس به خود گرفته است، عنوان کرد: تنها راه نجات خاک استفاده از ترکیبات غیرشیمیایى  است و خوشبختانه استارت یک توسعه کشاورزی ارگانیک با تولید محصول سالم زده ایم که می تواند کشاورزی را نجات دهد.

رسالت فصل پنجم تولید غذای سالم و کافی برای انسان هاست. در راستای تامین امنیت غذایی کشور و با شعار فصل بدون سم، پیش می رویم. برنامه داریم به زودی چند کود و آفتکش ارگانیک جدید نیز معرفی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز