خبرگزاری کار ایران

کتاب «از منامه تا تراکمه» تدوین شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۹۰۱

با هدف تبیین جایگاه سادات بحرینی در منطقه لامرد فارس و نقش آنان در ارتقای فرهنگ و مبانی اعتقادی ساکنان این دیار، کتاب «از منامه تا تراکمه» تدوین و آماده انتشار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، سیدابوالحسن عمرانی   نویسنده این کتاب با اشاره به ضرورت بررسی پیشینه تاریخی منطقه تراکمه و توابع آن در جنوب فارس، گفت: محور اصلی این اثر، بررسی علل و چگونگی مهاجرت سادات ساکن جزیره بحرین در جنوب خلیج فارس به منطقه تراکمه(لامرد کنونی) و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی آنان از زمان حضور در این منطقه تا عصر حاضر است و در آن ضمن تبیین ویژگی‌های اقلیمی منطقه لامرد، به بررسی رویدادهای تاریخی مستند در این منطقه در هزاره دوم هجری پرداخته شده است.

این فیلمساز و مولف کتاب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: معرفی اجمالی برخی از قبایل و طوایف مهاجر به جنوب فارس در سده‌های پیشین، آثار و ابنیه تاریخی، ادبیات فولکلور و فرهنگ عامه، به همراه سیر تاریخی و تحولات اجتماعی این منطقه در ادوار مختلف از جمله رویدادهای انقلاب، برخی از محتویات اثر یادشده است. 

عمرانی افزود: پژوهش‌های میدانی و تهیه اسناد مربوطه از بیش از دو دهه پیش انجام گرفت و در سال‌های اخیر و در کنار تهیه دیگر آثار پژوهشی، نسبت به جمع بندی محتویات این تحقیقات استقرایی، اقدام شده است.

این پژوهشگر رسانه افزود: متأسفانه به دلیل سیاست‌زدگی فرهنگ، بسیاری از داشته‌های فرهنگی تاریخی این منطقه تا کنون مغفول و مسکوت مانده و نسل معاصر از آن بی اطلاع است که این رویکرد یکی از آفت‌ها و آسیب‌های جدی حوزه فرهنگ محسوب می‌شود.

سیدابوالحسن عمرانی نویسنده، پژوهشگر وکارگردان، دانشجوی دکترای تاریخ اسلام و دانش آموخته رسانه(تهیه کنندگی تلویزیون) درمقطع کارشناسی ارشد، تا کنون آثار متعددی در زمینه‌های تاریخ، هنر و رسانه چاپ و منتشر کرده است.

انتهای پیام/
مرتضی عبداله زاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز