خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد؛

راه اندازى اولین پایانه صادرات محصولات کشاورزى فارس در شهرستان فسا / کوتاهی دست دلالان از دسترنج سالانه کشاورزان و باغداران فارس

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۷۵۰

مسیر صادرات تولیدات باغى و زراعى در قالب راه اندازى پایانه صادرات محصولات کشاورزى براى اولین بار در شهرستان فسا کلید خورده است .

به گزارش ایلنا، پایانه اى که با راه اندازى آن، محصولات کشاورزى استان فارس هوشمند و محصولات آنان در بانک اطلاعاتى ثبت و همچنین سبب رونق اقتصادى، اشتغال جوانان و جلوگیرى از ضایعات محصولات کشاورزى مى شود.

اما با شروع برداشت هر فصل زراعى و باغى در کنار افزایش قیمت نهاده هاى کشاورزى مصائب کشاورزان و باغداران فارسى براى فروش حاصل دست رنجشان آغاز مى شود، نبود مراکز تضمینى خرید محصولات زراعى و باغى زمینه جولان دلالان بر سر زمینهاى زراعى و باغى را فراهم مى کند.

دسترنج سالانه کشاورزان و باغداران فارسى همه ساله عاید دلالانى مى شود که بى هیچ زحمتى بیشترین سود را از بازار بى سر و سامان محصولات کشاورزى استان در سایه نبود پایانه صادرات محصولات کشاورزى به جیب مى زنند.

برقرارى عدالت در بازار خرید و فروش محصولات زراعى و باغى

این موضوع یکى از دغدغه هاى اصلى کشاورزان فارسى است که با راه اندازى و شروع به کار اولین پایانه صادرات محصولات کشاورزى مرتفع و موجب عدالت در بازار خرید و فروش محصولات زراعى و باغى مى شود.

 فرماندار فسا در گفت وگو با «ایلنا» با بیان اینکه پایانه هاى صادراتى  یک زیرساخت توسعه اى و از عوامل ایجاد مزیت رقابتى در تجارت خارجى استان ها و کشور است، اظهار کرد: حضور فعال در بازارهاى جهانى مستلزم سرمایه گذارى در زیرساخت هاى صادراتى و رقابتى کردن محصولات تولیدى کشور در بازارهاى هدف است.

علیرضا فیروزى عنوان کرد: پایانه صادراتى جدیدترین الگوى تخصصى-صادراتى و آخرین حلقه و تکمیل کننده فرآیند صادرات متکى بر مزیت رقابتى تولیدات داخلى کشورها است که با تمرکز بخشیدن به فرآیند صادرات موجب تسهیل تجارت خارجى مى شود.

راه اندازى اولین پایانه صادرات محصولات کشاورزى فارس در شهرستان فسا / کوتاهی دست دلالان از دسترنج سالانه کشاورزان و باغداران فارس

اولین پایانه صادراتى محصولات کشاورزى در جنوب شرق فارس

وى با اشاره به راه اندازى اولین پایانه صادراتى محصولات کشاورزى در جنوب شرق فارس یادآور شد: ایده پیگیرى دریافت مجوز پایانه صادراتى محصولات کشاورزى شهرستان فسا بیش از یک سال قبل شکل گرفت و پس از گفت وگو با سرمایه گذار طرح و تهیه طرح توجیهى و ارائه درخواست به کارگروه توسعه صادرات استان فارس، پیگیرى دریافت این مجوز عملا آغاز شد.

فیروزى گفت: در این میان، همکارى اعضاى کارگروه توسعه صادرات استان فارس بویژه استاندار فارس و معاون اقتصادى وى و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس در طرح و تصویب طرح توجیهى ارائه شده توسط سرمایه گذار طرح، شایسته تقدیر است.

 روند شکل گیرى احداث پایانه صادراتى فسا

رئیس کارگروه اشتغال شهرستان فسا در ادامه بیان داشت: پس از ارسال صورتجلسه کارگروه توسعه صادرات فارس به سازمان توسعه تجارت ایران و طرح موضوع در کارگروه زیرساخت هاى صادراتى آن سازمان، موافقت اولیه با طرح احداث پایانه صادراتى فسا به عمل و در گام آخر، نماینده کارگروه نیز در بازدید از این زیرساخت صادراتى وضع شاخص هاى مورد نیاز براى تأیید طرح در کارگروه ملى را مثبت ارزیابى کرد.

فیروزى افزود: نتیجه این بازدید به ارائه مجوز به پایانه صادراتى شهرستان فسا حضور و مجوز یاد  شده با امضاى معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در تاریخ ششم شهریورماه جارى امضا و به ثبت رسید.

فرماندار ویژه فسا،خاطرنشان ساخت: با راه اندازى و بهره بردارى از این پایانه صادراتى شاهد تحولاتى در رونق حمل و نقل از مبدأ فسا به بنادر صادراتى و از مبدأ سایر شهرستان هاى همجوار تولید کننده محصولات کشاورزى به فسا به منظور انجام فرایند سورتینگ، بسته بندى، ارزیابى گمرکى و بارگیرى به مقصد بنادر خواهیم بود.

وى ضمن ابراز خرسندى از این موضوع اعلام کرد: این زیرساخت نه تنها در شهرستان فسا، بلکه در سراسر استان فارس از اهمیت ویژه اى برخوردار است؛ چرا که در حال حاضر تنها پایانه داراى مجوز فعالیت در استان فارس است .

فیروزى موقعیت لجستیکى این پایانه اشاره کرد و گفت: این طرح در کمک به توسعه صادرات محصولات کشاورزى استان، ارزآورى صادراتى، حذف واسطه ها در صادرات محصولات، اشتغالزایى و کمک به توسعه و رونق اقتصادى منطقه نقش بسزایى دارد.

راه اندازى اولین پایانه صادرات محصولات کشاورزى فارس در شهرستان فسا / کوتاهی دست دلالان از دسترنج سالانه کشاورزان و باغداران فارس

جابجایى بیش از 100 کانتینر همزمان و روزانه دو هزارتن انواع محصولات

کشاورزى از پایانه صادراتى فسا وى ابراز امیدوارى کرد که با راه اندازى دفتر گمرک در این پایانه، محصولات صادراتى از فسا به صورت مستقیم و از مرزهوایى(فاصله تا فرودگاه 10 کیلومتر) و یا از طریق مرز زمینى ( فاصله تا بندرعباس 420 کیلومتر) صادر شود. فرماندار ویژه فسا تاکید کرد: این پایانه صادراتى توان جابجایى بیش از 100 کانتینر همزمان را خواهد داشت و روزانه دو هزارتن انواع محصولات کشاورزى در این پایانه بارگیرى و به بازارهاى صادراتى ارسال مى شود.

وى اضافه کرد: چشم انداز عملکرد این زیرساخت را در آینده نه چندان دور بسیار روشن مى دانم و امیدوارم با تلاشهاى نماینده ساعى شهرستان فسا، استقرار دفتر نمایندگى گمرک در این شهرستان نیز تحقق پیدا کند.

فیروزى با اذعان بر اینکه در کنار موارد یاد شده ایجاد شرکت هاى مدیریت صادرات به منظور قبول تکلیف روند بازاریابى و فروش محصولات صادراتى فسا از اقدامات مهم و موثر آتى در راستاى موفقیت این طرح خواهد بود، ابراز امیدوارى کرد: استفاده از میزان استاندارد سموم کشاورزى و پرهیز از خروج از استانداردهاى مورد تایید بازارهاى هدف صادراتى، به موفقیت صادرات این محصولات و جلوگیرى از برگشت دادن آن به علت وجود مقادیر غیرقابل پذیرش سموم کشاورزى در محصولات صادراتى استان کمک کنند .

وى افزود: این اقدام علاوه بر تأمین امنیت غذایى مردم استان فارس و بهبود کیفیت محصولات کشاورزى، از هدررفت سرمایه هاى کشاورزان به واسطه بازگشت کالاهاى فسادپذیر کشاورزى از مرزها جلوگیرى مى کند.

توسعه اقتصادى در مسیر تکمیل زنجیره صادرات

فرماندار ویژه فسا عنوان کرد: قطعا این گام آغازین، در صورت مدیریت هوشمند و دوراندیش، در سالهاى آینده باعث توسعه اقتصادى در مسیر تکمیل زنجیره صادرات از تولید محصولات کشاورزى تا بسته بندى منطبق با استانداردهاى جهانى و ذائقه مصرف کنندگان خارجى و همچنین بهبود شرایط حمل این محصولات با استفاده از کانتینرهاى یخچالدار مى شود و علاوه بر این ضرورت خواهد داشت تا صنعت بیمه نیز به منظور پوشش ریسک صادرکنندگان در این شهرستان تقویت شود.

فیروزى خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمى که امید است مدیران این طرح در نظر داشته باشند، آموزش مستمر کارکنان و صادرکنندگان خواهد بود، هرچه در هر مجموعه سطح دانش و آگاهى ذینفعان و مجریان افزایش یابد، امکان بروز خطا و مواجهه با زیانهاى غیرقابل اجتناب در مسیر تجارت خارجى کاهش پیدا مى کند.

وى با قدردانی از مجریان این طرح بزرگ ملى و توسعه اقتصادى شهرستان فسا، ابراز کرد: جا دارد از تلاش ها و حمایت هاى حجت الله فیروزى نماینده مردم فسا در مجلس و همچنین خانم ناهید دشتدار، معاون محترم دفتر خدمات ارزى و مالى سازمان توسعه تجارت کشور که از همشهریان فسایى شاغل در این سازمان هستند و کمک زیادى در به ثمر نشستن این طرح داشتند قدردانى کنم.

راه اندازى اولین پایانه صادرات محصولات کشاورزى فارس در شهرستان فسا / کوتاهی دست دلالان از دسترنج سالانه کشاورزان و باغداران فارس

 مرحله نخست این پایانه صادراتی ماه آینده به بهر ه بردارى می رسد

در ادامه محمد مهدى ضیایى پور، یکى از دو سرمایه گذار شرکت پایانه محصولات کشاورزى فارس در فسا گفت: این پایانه صادراتى و گلخانه در زمینى به مساحت 50 هکتار ساخته شده و عملیات اجرایى آن به اتمام رسیده است.

ضیایى پور ادامه داد: در صورت تامین ارز و رفع موانع زیربنایى ، مرحله نخست این طرح ماه آینده به بهر ه بردارى مى رسد.

مدیر عامل شرکت زرین کشت برتر لوتوس با یادآورى اینکه مجوز احداث مجتمع گلخانه اى فسا در آذر ماه سال 98 واگذار شده، اعلام کرد: پس از چندین سال سرمایه گذاران طرح گلخانه اى فسا در یک تصمیم مشترک از این مجتمع بصورت زنجیره تولید فعالیت اقتصادى شروع کردند.

وى افزود: در حال حاضر این مجتمع در قالب 8 هکتار گلخانه، یک واحد سورتینگ 5 هزار مترى، بسته بندى میوه ، سبزیجات و خشکبار و یک سردخانه 10 هزار تنى است.

ضیایى پور با ذکر این نکته که این سردخانه هم اکنون داراى 60 درصد پیشرفت است، ابراز کرد: واحد سورتینگ ،بسته بندى ،واحدهاى آموزشى و ادارى با 100 درصد پیشرفت فیزیکى و گلخانه ها نیز به بهره بردارى رسیده است.

مدیر عامل شرکت زرین کشت برتر لوتوس از اشتغال مستقیم 100 نفر در این مجتمع خبر داد و گفت: با آغاز به کار واحد سورتینگ نیز در فاز اول نزدیک به 300 نفر بصورت مستقیم شاغل می شوند.

راه اندازى اولین پایانه صادرات محصولات کشاورزى فارس در شهرستان فسا / کوتاهی دست دلالان از دسترنج سالانه کشاورزان و باغداران فارس

مجوز از معاون وزیر صمت در ششم شهریور

وى تاکید کرد: با توجه به اینکه شرکتهاى دیگرى نیز در امر صادرات در فارس فعالیت داشتند، اما با اهلیت سنجى وزارت صمت و بازدید کارشناسان این وزارتخانه با برآورد دقیق همه حوزه ها پس از اتمام بررسى هاى لازم و ارائه نظریات خود، پس از حضور مجدد کارشناسان وزارت صمت از این مجتمع خوشبختانه این پایانه ششم شهریور سالجارى توسط معاون وزیر صمت مجوز گرفت.

شریک تجارى پایانه صادراتى محصولات کشاورزى فارس در فسا با اعلام اینکه زیر ساخت هاى مربوط به پایانه صادراتى شهرستان فسا تا حدود زیادى آماده شده، ادامه داد: در حال حاضر منتظریم تاکارشناسان مجددا اعلام کنند که این پایانه نیازمند چه زیرساخت هاى دیگرى است تا رسما فعالیت خود را آغاز کند.

به گفته مدیر عامل شرکت زرین کشت برتر لوتوس این پروژه تنها دو نفر سرمایه گذار دارد که با هدف رونق تولید و اشتغال پا به عرصه اقتصادى گذاشته است.

وى همچنین از فاصله 70 کیلومترى این پایانه تا مرکز تولید بزرگترین انجیرستان دیم جهان در استهبان خبر داد و گفت: استفاده بهینه و جذب تولیدات انجیر و خشکبار این شهرستان تاثیر بسزایى در رونق اقتصادى فارس وهمچنین خرید منصفانه تولیدات باغداران مى شود.

ضیایى پور همچنین به ظرفیت هاى بى نظیر استان فارس در تولیدات پسته نیز گریزى زد و خاطرنشان ساخت: فاصله 70 کیلومترى فسا با سروستان که در حال تبدیل شدن به قطب پسته فارس است نیز از دیگر مزیت هاى نزدیکى این پایانه به تولیدات این شهرستان است.

وى در خاتمه گفت: نزدیکى به این مراکز تولید مزید بر علت شد تا این پایانه در فسا احداث شود.

 

انتهای پیام/
آمنه سپهر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز